با اینکه نام استفان گری بلومبرگ در فهرست حرفه‌ای‌ترین و عجیب‌ترین سارقان جهان ثبت شده است اما هنوز هم وقتی خیلی‌ها ماجرای سرقت او را می‌شنوند اولین واکنشی که از خودشان نشان می‌دهند تعجب است! چرا که استفان، پول، جواهرات و اشیای باارزش را نمی‌دزدید بلکه فقط و فقط به سراغ کتاب‌های مختلف می‌رفت

کتابفروشی

به گزارش همشهری آنلاین،  با اینکه نام استفان گری بلومبرگ در فهرست حرفه‌ای‌ترین و عجیب‌ترین سارقان جهان ثبت شده است اما هنوز هم وقتی خیلی‌ها ماجرای سرقت او را می‌شنوند اولین واکنشی که از خودشان نشان می‌دهند تعجب است! چرا که استفان، پول، جواهرات و اشیای باارزش را نمی‌دزدید بلکه فقط و فقط به سراغ کتاب‌های مختلف می‌رفت؛ یعنی هر جا کتابی می‌دید دیگر نمی‌توانست خود را کنترل کند و تا آن را نمی‌دزدید آرام نمی‌گرفت. بلومبرگ در سال‌های پایانی قرن بیستم آن‌قدر کتاب دزدید که در آمریکا به «راهزن کتاب» مشهور شد، راهزنی که اشتیاق او به سرقت کتاب به بیماری‌ای به نام «جنون کتاب‌دوستی» ربط داشت.  

ساعت ۲ بعدازظهر بیستم مارس ۱۹۹۰ بود که یکی از بزرگترین و مشهورترین سارقان آمریکا که اهل اوتاوا بود دستگیر شد. او راهزن کتاب بود. همان دزدی که همه دوست داشتند هویتش را بدانند. مردی به اسم استفان بلومبرگ که تا زمان دستگیری‌اش ۲۳ هزار و ۶۰۰ جلد کتاب دزدیده بود. بلومبرگ این کتاب‌ها را از ۲۶۸ دانشگاه و موزه  در ۴۵ ایالت آمریکا و کانادا ربوده بود. ارزش این کتاب‌ها ۲۰ میلیون دلار تخمین زده شده بود اما با بازنگری‌های  صورت گرفته گفته شد که کتاب‌های مسروقه ۳/۵ میلیون دلار قیمت دارند؛ اما باز هم این سرقت بزرگترین سرقت کتاب در آمریکا نام گرفت. کتاب‌هایی که راهزن کتاب دزدیده بود به مجموعه بلومبرگ شهرت یافت و برای پس گرفتن این کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های نادر، انجمن کتابخانه‌هاو یکی از متخصصان امنیت کتابخانه به نام ویلیام اندرو موفیت به پلیس فدرال کمک کردند تا هویت سارق شناسایی شده و کتاب‌ها به صاحبان اصلی‌شان بازگردانده شوند.  

  آغاز یک سرقت عجیب 

وقتی کتاب‌های باارزش از کتابخانه‌ها و مغازه‌های آمریکا یکی پس از دیگری مفقود می‌شد کارآگاهان با تحقیقاتی که انجام دادند متوجه شدند پای یک سارق سریالی در میان است. سال‌ها گذشت اما هیچ اثری از این سارق به دست نیامد و هرچه پلیس تلاش می‌کرد رد پایی از او نمی‌یافت تا اینکه برای این راهزن کتاب، ۵۶ هزار دلار جایزه تعیین شد و به این ترتیب کنت جی رادز دوست بلومبرگ با شنیدن این خبر تصمیم گرفت در ازای دریافت جایزه رفیق قدیمی‌اش را که از دهه ۱۹۷۰ با یکدیگر دوست بودند به پلیس لو بدهد.  

  سابقه بیماری روانی در خانواده بلومبرگ

شاید فکر کنید بلومبرگ این کتاب‌ها را برای فروختن و درآوردن خرج و مخارج زندگی‌اش می‌دزدید اما به هیچ عنوان این طور نیست. مخارج زندگی راهزن کتاب از طریق سپرده ۷۲ هزار دلاری خانوادگی تامین می‌شد و کاملا واضح است که او به هیچ عنوان نیاز مالی به سرقت این کتاب‌ها نداشت. میل بلومبرگ به جمع‌آوری کتاب از دوران کودکی در او بیدار شد زمانی که وی به مدرسه می‌رفت سر راهش خانه‌های زیبا و قدیمی به سبک ویکتوریایی بود. بلومبرگ با در آوردن چفت درها و شکستن شیشه پنجره‌ها وارد خانه‌ها می‌شد و کتاب‌هایی که در کتابخانه این عمارت‌ها بود را برمی‌داشت و با خود به خانه می‌آورد. او که به معماری ویکتوریایی علاقه‌مند شده بود هرچیزی را که به این معماری ربط داشت برمی‌داشت تا برای خودش نگه دارد.  
وقتی بلومبرگ دستگیر شد پزشکی به نام دکتر لوگان از بخش روانپزشکی کلینیک «منینگر» تشخیص داد که بلومبرگ یک بیمار روانی است. پرونده پزشکی راهزن کتاب نشان می‌داد که در دوران نوجوانی بلومبرگ ۱۲ مورد روانپزشکی از جمله اسکیزوفرنی، هذیان و پارانویا در او تشخیص داده شده بود. دکتر لوگان گزارش داد که اگرچه بلومبرگ، کتاب‌های نایاب و باارزشی را به سرقت برده است اما به هیچ یک از این کتاب‌ها آسیبی نرسانده و در کمال دقت از آنها نگهداری کرده است.  

  بلومبرگ برای چه کتاب می‌دزدید؟

بلومبرگ دچار بیماری جنون کتاب‌دوستی بود. در این بیماری،  فرد بدون اینکه نیازی به کتاب داشته باشد اقدام به سرقت کتاب می‌کند. نشانه‌های بیماری «جنون کتاب دوستی» این است که فرد از یک کتاب چندین نسخه کپی می‌گیرد و یا اینکه کتاب‌هایی بیش از حد نیاز در کتابخانه‌اش جمع می‌کند و از نگهداری همه این کتاب‌ها بسیار خوشحال است البته این بیماری نوعی اختلال روانی به شمار نمی‌آید. بلومبرگ نیز در دسته بیماران جنون کتاب دوستی جا داشت. او عقیده داشت که دولت توطئه کرده تا افراد معمولی نتوانند به کتاب‌های نادر دست پیدا کنند و برای همین به خیال خودش شروع به سرقت کتاب‌ها کرد تا توطئه دولت را خنثی کند.
 بلومبرگ در جلسه دادگاه اعتراف کرد که نگهبان کتاب‌ها بود و هرگز حتی برای یک بار، فکر فروختن این کتاب‌ها به ذهنش نرسید زیرا فکر می‌کرد که این کار به دور از اخلاقیات است. همچنین وی به قاضی گفت وصیت کرده بود که اگر مرد، کتاب‌ها به صاحبان اصلی‌شان برگردانده شوند یا به شخصی داده شود که بتواند به درستی از آنها محافظت کند. یک سال بعد از دستگیری بلومبرگ او دادگاهی شد و قاضی وی را به ۷۱ ماه زندان، به همراه ۲۰۰ هزار دلار جریمه محکوم کرد اما راهزن کتاب پس از گذراندن چهار سال و نیم از محکومیتش در ۲۹ دسامبر ۱۹۹۵ از زندان آزاد شد. بعد از آزادی بلومبرگ همه فکر می‌کردند که او دیگر دست به سرقت نخواهد زد اما جنون کتاب دوستی هنوز گریبانگیر راهزن کتاب بود و وی دوباره شروع به سرقت کتاب کرد تا اینکه دو سال بعد یعنی در ۱۹۹۷ دستگیر و دوباره محکوم شده و به زندان فرستاده شد. اما این آخرین باری نبود که راهزن کتاب دستگیر می‌شد وی جولای ۲۰۰۳ و ژوئن ۲۰۰۴ به جرم سرقت کتاب در شهر کیئکوک آمریکا دستگیر شد.
 

کد خبر 797452
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha