جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

سهیلا منتظر: هیچ چیز به اندازه ولخرجی آزاردهنده نیست. این ویژگی‌ که متأسفانه در افراد زیادی به‌ چشم می‌خورد باعث می‌شود

پولی را که به‌ زحمت به دست آورده‌اند به‌آسانی و در یک چشم‌بر‌هم‌زدن از دست بدهند و همیشه محتاج و نیازمند کمک دیگران باشند در حالی که عده دیگری از افراد ممکن است با میزان درآمد بسیار کمتر همه نیازهای منطقی‌شان برآورده شود و حتی اندوخته قابل توجهی هم داشته باشند؛

به همین دلیل از گذشته‌های بسیار دور، در فرهنگ ما صرفه‌جویی، کار پسندیده و ولخرجی، کاری نکوهیده تلقی شده است.صرفه‌جویی کار زیاد مشکلی نیست و با کمی توجه و دقت به عملکرد افراد صرفه‌جو و سرمشق‌گرفتن از آنها می‌توان جلوی بسیاری از هزینه‌های غیرضروری را گرفت.

با نگاهی به زندگی خوب و راحت برخی افراد فکر می‌کنیم که حتماً آنان از درآمد خیلی خوبی برخوردار هستند اما اگر کمی در مورد شیوه زندگی افراد هم‌طبقه دقت کنیم، متوجه می‌شویم که این افراد شاید در میزان درآمد با ما یکی باشند اما در خرج‌کردن و پس‌انداز خود دقت زیادی به خرج می‌دهند.

شما هم می‌توانید پولی که به‌سختی به‌ دست آورده‌اید را آن‌طور که می‌خواهید خرج کنید و مقداری از آن را نیز پس‌انداز کنید.همیشه مخارج ماهانه خود را یادداشت کنید تا بتوانید صورتی کلی از اقلامی که بابت‌شان هزینه می‌کنید داشته باشید و میزان هزینه‌ها را بدانید.
از سبد مصرفی خانوار اطلاع داشته و طبق برنامه زمانی و اولویت‌ها هزینه کنید تا از مخارج زائد و غیرضروری اجتناب کرده باشید.

شما با دسته‌بندی هزینه‌ها جاهای هدررفت سرمایه و حتی نابجا‌خرج‌کردن را کشف می‌کنید. هزینه‌های خانوار شامل1- مصارف خوراکی 2- پوشاکی 3- بهداشتی 4- درمانی 5- انرژی 6- آموزشی 7- فرهنگی 8- تفریحی 9- خدمات نگهداری و تعمیر 10- تزئینی و تجملی است.

برنامه‌های اقتصادی زندگی‌مان، رفتارهای اقتصادی ما را بروز می‌دهد و شخصیت اقتصادی ما شناخته می‌شود. فکر نکنید وقتی صرفه‌جو و بجا‌خرج‌کن هستید دلیل بر خسیسی شما می‌شود.

خانواده‌ای را در نظر بگیرید که برای خرید پوشاک در سال 2بار بیشتر اقدام نمی‌کنند و آن 2بار هم از مراکز اصلی و محل توزیع و تولید خریداری می‌کنند تا بدین‌صورت در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کرده‌باشند. از نظر منطقی آنها خسیس هستند؟ نکاتی در صرفه‌جویی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان به اقتصاد خانواده کمک کرد:

1- هنگامی که برای خرید مایحتاج خود به فروشگاه محل می‌روید، سعی کنید آن چیزی را بخرید که مورد نیاز شماست. برای این کار می‌توانید مایحتاج خود را به ترتیب اولویت روی یک صفحه کاغذ یادداشت کنید. مراقب باشید هیچ‌گاه کالاهای متنوع فروشگاه با بسته‌بندی‌های زیبا شما را تحت تأثیر خود قرار ندهد.

2- همیشه هنگام بیرون‌رفتن از منزل به یاد داشته باشید که فقط به مقدار مورد نیاز خود پول به همراه داشته باشید؛ هیچ‌وقت پول اضافی با خود حمل نکنید که این پول علاوه بر اینکه ممکن است مورد دستبرد قرار گیرد می‌تواند به‌سرعت خرج شود.

3- هنگامی که برای انجام کاری بیرون می‌روید در وهله اول هدف خود را از این عمل مشخص کنید. هیچ‌گاه وقت خود را بیهوده در خارج از خانه نگذرانید. به یاد داشته باشید زمانی به بیرون بروید که هدف آن برایتان مشخص شده باشد.

4- برای اینکه وسایل و لوازمی که قبلا شما خریده‌اید بهتر و بیشتر عمر کرده و مورد استفاده قرار گیرد باید هرچند وقت یک‌بار به سرویس‌کردن آنها بپردازید.

5- همیشه آنچه را نیاز دارید در محل اصلی آن خریداری کنید.

6- هیچ‌گاه بیش از آنچه در توان دارید خرج نکنید.

7- در یک بانک حساب پس‌اندازی برای خود داشته باشید. سعی کنید در بانکی حساب خود را افتتاح کنید که سود بیشتری به پس‌انداز شما می‌دهد.

8- اگر برایتان مقدور است زودتر از خانه بیرون رفته و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید تا هزینه‌های نگهداری ماشین و مخارج سنگین ایاب‌وذهاب به شما فشار نیاورد.

9- بعضی از مواد غذایی انرژی بیهوده دارند؛ مانند انواع شیرینی و نوشابه که هزینه سنگینی را به خانواده تحمیل می‌کنند؛ پس در خرید آنها با احتیاط رفتار کرده و برایشان هزینه نکنید.

10- موادی که فسادپذیر هستند و عمر کوتاهی دارند را تا مصرف نکرده‌اید خریداری نکنید.

11- در مصرف انرژی با استفاده از روش‌های مختلف صرفه‌جویی کنید؛ مانند استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف از جمله مهتابی و فلورسنت که شاید گران‌تر باشند ولی در درازمدت هزینه اولیه را برمی‌گردانند. استفاده از تلفن در ساعت‌هایی که قیمت تلفن ارزان‌تر اعلام شده است.

در مصرف سوخت نیز زمانی که برای شست‌وشو نیاز به آب گرم ندارید، بکار نبرید. و همیشه بدانید هزینه مصرف انرژی، تصاعدی حساب می‌شود.

12- همیشه بدانید خواب خوب، ورزش و تغذیه مناسب که حتی می‌تواند شامل یک‌نوع میوه و سبزی هم باشد به تندرستی شما کمک کند زیرا هزینه درمان از پیشگیری و هزینه تعمیر از نگهداری گران‌تر است. بهتر است در حفظ و نگهداری وسایل و لوازم زندگی و خانه‌مان کوشا باشیم.

کد خبر 79737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز