بر اساس نتایج تحقیق جدید، محصولات گرمسیری ازجمله قهوه، کاکائو، هندوانه و انبه به دلیل کاهش تعداد حشرات گرده‌افشان با بحرانی بالقوه مواجه شده است.

هندوانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ارث، این تحقیق که توسط کارشناسان دانشگاه کالج لندن و موزه تاریخ طبیعی لندن انجام شد، رابطه پیچیده بین تغییرات آب‌وهوا، تغییرات در کاربری زمین و اثرات متعاقب آن بر تنوع گرده افشان‌ها را بررسی کرد.

این مطالعه با توجه به داده‌های ۱۵۰۷ مکان کشت محصولات در سراسر جهان و فهرست‌بندی گسترده از ۳۰۸۰ گونه حشرات گرده‌افشان، تهدیدی هشداردهنده برای گرده‌افشانی محصولات جهانی نشان داده است.

بر اساس نتایج تجزیه‌وتحلیل، فشارهای جمعی از تغییرات آب‌وهوا و فعالیت‌های کشاورزی منجر به کاهش قابل‌توجهی در تعداد و تنوع حشرات گرده‌افشان شده است.

با توجه به اینکه تقریباً سه چهارم کل محصولات تا حدودی به گرده افشانی حیوانی وابسته هستند، گروه تحقیقاتی مدلی برای شناسایی اینکه کدام یک از این محصولات تا سال ۲۰۵۰ با شدیدترین تهدیدها روبرو هستند، ابداع کردند.

دکتر جو میلارد، سرپرست گروه تحقیق گفت: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که مناطق استوایی احتمالاً بیشترین خطر را در تولید محصولات زراعی ناشی از تلفات گرده‌افشان دارند که مهمترین عامل آن به دلیل تأثیر متقابل تغییرات آب‌وهوا و استفاده از زمین است.

در حالی که خطرات در مناطقی مانند جنوب صحرای آفریقا، شمال آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی بالاترین است، پیامدهای این امر در سطح جهانی از طریق تجارت محصولات وابسته به گرده افشانی گسترش می‌یابد.

این مطالعه مناطق گرمسیری را به دلیل اثرات ترکیبی تغییرات آب‌وهوایی و تغییرات کاربری زمین، آسیب‌پذیر می‌داند. در نتیجه، محصولاتی مانند قهوه، کاکائو، انبه و هندوانه که همگی به شدت به گرده‌افشانی حشرات وابسته هستند، با مهمترین خطر مواجه هستند.

کاهش بالقوه این محصولات می‌تواند به شدت بر اقتصادهای محلی و بخش تجارت جهانی تأثیر بگذارد و خطر افزایش بی‌ثباتی درآمد را برای کشاورزان کوچک بی‌شماری ایجاد کند.

نتایج این مطالعه نشان داد که تغییرات آب‌وهوا نه تنها برای محیط طبیعی و تنوع زیستی، بلکه برای رفاه انسان نیز تهدیدی جدی است زیرا از دست دادن گرده‌افشان‌ها می‌تواند معیشت افراد در سراسر جهان را با آسیب به محصولات کشاورزی تهدید کند.

در نتیجه اقدامات جهانی برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی، در کنار تلاش‌ها برای کاهش سرعت تغییرات کاربری اراضی و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی برای جلوگیری از آسیب رساندن به گرده‌افشان به حشرات نیاز است.

نتایج این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

کد خبر 797064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha