تهران در گذشته در شیب قرار داشت.  سرازیری و سربالایی بعضی از نقاط تهران طوری بود که معماران ایرانی چاره ای جز ساخت کوچه های پله دار نداشتند. حالا در بعضی از محله‌های قدیمی تهران مثل بازارتهران، جوادیه، باغ آذری و... این پله‌ها مشهودترند...

کوچه های پله دار جوادیه

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی : تعداد کوچه‌های پله‌ای در محله جوادیه منطقه ۱۶ تهران کم نیست. کوچه‌هایی که وقتی می‌خواهیم وارد یا خارج آن شویم باید چندین پله را بالا یا پایین کنیم. حالا در نظر بگیرید افرادی سال‌ها در این کوچه‌ها زندگی می‌کنند و برای خرید روزانه یا هر کار دیگری مجبورند چندین بار از این پله ها بالا و پایین بروند؛ این وضعیت برای کودکان و سالمندان محل خیلی دشوارتر است.

از مسائل و دشواری کوچه‌های پله‌دار که برای اهالی به وجود آمده، بگذریم به آنجا می رسیم که کارگران خدمت شهری هم وقتی برای نظافت و لایروبی وارد این کوچه ها می‌شوند هم دچار سختی می شوند. بعضی کوچه ها آنقدر باریکند که راه عبور و مرور سخت است چه برسد به اینکه با ادوات و تجهیزات نظافت وارد این کوچه ها شوند و بخواهند معابر را نظافت کنند. کار کردن در این محل برای کارگران علاوه بر اینکه دشوار است ممکن است آنها را دچار خطرات و حوادث مختلفی کنند به خصوص در زمان بارندگی که زمین لغزنده است و ناهمواری زمین و پله ای بودن کوچه ها و... می تواند جان هر رهگذری را به خطر بیندازد.

فرقی بین کوچه های پله دار و کوچه های دیگر نیست

حجت صدر الدینی، شهردار ناحیه یک منطقه ۱۶ با بیان این مطلب که محله جوادیه دارای چندین کوچه پله دار است و مانند بقیه کوچه‌ها به آنها رسیدگی می‌شود، می گوید:« در شهرداری و ارائه خدمات شهری تفاوتی بین کوچه ها و معابر شهری نیست، عریض، باریک، جلوی چشم بودن و... نمی تواند اولویت نظافت در معابر محله جوادیه را تغییر دهد، هر جا که نیاز به رسیدگی داشته باشد، به سرعت رسیدگی می شود. حتی اگر معبری ۲۰ سانت هم باشد باید برای آن تدبیری اندیشیده شود پس در نتیجه کوچه های پله دار با هر سختی و دشواری که در فصل‌های مختلف سال دارند نظافت می شود مثلا کوچه جانفزا، کوچه ۱۱۰، کوچه جلیلی و... با ۱۴ پله یا کوچه های مومنی و از این دست با ۱۰ پله، فرقی نمی کند که در چه شرایط هندسی قرار گرفته باشند در زمان بارش خدماتی که به آنها داده می شود مانند سایر کوچه‌ها است و تفاوتی به لحاظ رفت و روب و شستشو برای کارگران وجود ندارد و تا به حال پیش نیامده که در فصل بارش مشکلی مانند جمع شدن آب داخل منازل به وجود آمده باشد.

کد خبر 797038
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha