چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: بعد از آنکه اعلام شد مردودی از دوره راهنمایی حذف می‌شود، دیروز نیز خبر حذف مردودی از پایه اول دبیرستان منتشر شد.

رئیس مرکز آموزش‌های دوره متوسطه، پیش‌دانشگاهی و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در این باره گفت: درصورت تصویب در مراجع قانونی، مردودی از پایه اول متوسطه حذف می‌شود.

لطف‌الله عباسی اظهار کرد: پیشنهاد کرده‌ایم که ارزشیابی هر درس در پایه اول متوسطه به‌صورت جداگانه انجام شود. وی در توضیح بیشتر این طرح به همشهری عنوان کرد: درصورت تصویب این طرح، اگر دانش‌آموزی در درسی نمره قبولی نگرفت دیگر مجبور به تکرار پایه نیست.

دانش‌آموز به پایه بالاتر می‌رود و می‌تواند همراه با امتحانات سال دوم با شرایط و ضوابط خاصی، دروسی را که نمره قبولی نگرفته، امتحان دهد.

در سال‌های گذشته مردودی از پایه‌های دوم و سوم دبیرستان حذف شده‌است. بر این اساس دانش‌آموزان سال‌های دوم و سوم مجبور به تکرار پایه نیستند و می‌توانند دروسی را که نمره قبولی کسب نکرده‌اند، در سال‌های بعد امتحان دهند.

به گفته عباسی، برخی دانش‌آموزان نمی‌توانند در یک یا چند درس نمره قبولی کسب کنند و مردود می‌شوند و مجبور به تکرار پایه تحصیلی هستند. برای حل این مسئله پیشنهاد حذف مردودی از پایه اول دبیرستان را به مراجع قانونی ارائه کردیم.

وی تاکید کرد: با تصویب این طرح، با جلوگیری و کاهش پیامدهای نامناسب فردی، اجتماعی، فرهنگی و اتلاف منابع، کارایی نظام آموزشی در دوره متوسطه افزایش می‌یابد.

حذف مردودی از دوره راهنمایی

حدود 2 هفته پیش نیز مدیرکل آموزش و پرورش راهنمایی از اجرای طرح ارتقای مشروط و خودارزیابی برای پیشگیری از مردود شدن دانش‌آموزان دوره راهنمایی درصورت تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش خبر داد.

منوچهر فضلی‌خانی هم رای با رئیس مرکز آموزش‌های دوره متوسطه معتقد است با اجرای این طرح که جزئیات آن پس از تصویب نهایی اعلام می‌شود، از مردود شدن دانش‌آموزان این دوره و پیامدهای منفی آن پیشگیری خواهد‌شد.

به گفته وی، برای کاهش مردودی در دوره راهنمایی برنامه‌های دیگری مانند اصلاح آیین‌نامه‌ ارزشیابی تحصیلی و تربیتی، پیشرفت تحصیلی و ارتقای آموزش‌های جبرانی هم‌اکنون اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش راهنمایی اظهار کرد: با اجرای این طرح‌ها، هم‌اکنون نرخ قبولی دانش‌آموزان دوره راهنمایی به بیش از 94 درصد ارتقا پیدا کرده‌است.وی تصریح کرد: براساس آمار، نرخ قبولی دانش‌آموزان به‌طور متوسط باید سالانه 2 تا 3 درصد افزایش پیدا ‌کند.

عواقب افت تحصیلی

از مسائل مهم نظام تعلیم و تربیت کشور ما افت تحصیلی دانش‌آموزان در دوره‌های تحصیلی است؛ پدیده‌ای که مانعی جدی برای رسیدن به اهداف عالی آموزش و پرورش به حساب می‌آید.  افت تحصیلی علاوه براینکه موجب ضرر اقتصادی می‌شود گاه مخاطرات و لطماتی جبران‌ناپذیر مانند سر‌خوردگی، افسردگی و بروز تیک‌های عصبی را به‌دنبال دارد.

در پایه‌های دوم و سوم دبیرستان با توجه به اینکه سیستم آموزشی تبدیل به سیستم ترمی شده است، افت تحصیلی خود را به‌طور مستقل نشان نمی‌دهد و آماری نیز از این پایه‌ها ارائه نمی‌شود.

دلایل مختلفی برای افت تحصیلی دانش‌آموزان عنوان می‌شود. یکی از این دلایل ساده بودن سیستم ارتقای از یک پایه به پایه بالاتر در دوره‌های ابتدایی و راهنمایی است؛ به‌طوری که دانش‌آموز اگر در یکی از دروس نمره پایینی کسب کند با استفاده از شرایط دیگر می‌تواند به پایه بالاتر برود. بنابر این افت تحصیلی دانش‌آموزان در دوران دبیرستان به‌طور حاد بروز می‌کند.

طرح‌های بی‌نتیجه

با توجه به آمار بالای افت تحصیلی در پایه اول دبیرستان تاکنون طرح‌های مختلفی اجرا شده‌است، ولی هیچگاه نتایج این طرح‌ها اعلام نمی‌شود و در بیان نتایج طرح‌ها تنها به گفتن این جمله بسنده ‌می‌شود که نتایج مثبتی داشته‌است! چندی پیش آموزش و پرورش به مناطق دستور داد تا از دانش‌آموزان در شروع سال تحصیلی آزمونی را بگیرند.

معاون سابق وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت: این آزمون با هدف آگاهی از وضعیت و توانمندی تحصیلی دانش‌آموزان، جبران کاستی‌ها و نارسایی‌ها و پیشگیری از افت تحصیلی و دستیابی به معیاری برای مقایسه وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در شروع و پایان تحصیلی اجرا می‌شود.   وی افزود: منابع این آزمون از کتاب‌های ریاضی، علوم، زبان انگلیسی و عربی سال سوم راهنمایی خواهد بود.

آژیده اظهار داشت: نتایج این آزمون در دفتر مدرسه بایگانی می‌شود و بازرسان اعزامی به مدارس نیز این موارد را بررسی می‌کنند. وی ادامه داد: در پایان سال نیز آزمونی مشابه آزمون اول سال از دانش‌آموز گرفته شده و میزان پیشرفت دانش‌آموز بررسی می‌شود.

اصلاح کتاب‌های درسی

یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای جلوگیری از افت تحصیلی، اصلاح کتاب‌های درسی است. زیرا در افت تحصیلی دانش‌آموزان عوامل متعددی مؤثرند که کتاب‌های درسی یکی از آن عوامل است.

اغلب دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان در برخی از دروس دچار افت تحصیلی می‌شوند؛ ریاضی یکی از آن دروس است. پایین بودن سطح بنیه علمی دانش‌آموزان در دوره‌های قبل از دبیرستان یکی از علل اصلی افت تحصیلی در درس ریاضی است.

افت تحصیلی در درس ریاضی موجب شد تا دفتر تالیف کتب درسی کشور، کتاب ریاضی پایه اول دبیرستان را اصلاح کند.

مسئول گروه ریاضی دفتر تالیف کتب درسی آموزش و پرورش در جریان تالیف جدید کتاب ریاضی پایه اول دبیرستان به همشهری گفت: هدف از تالیف جدید کتاب ریاضی، حذف یکی از عمده‌ترین عوامل افت تحصیلی در دوره متوسطه است. به گفته وحید عالمیان، در کتاب ریاضی پایه اول دبیرستان بعد از 17‌سال تغییراتی اعمال شد.

کتابی که تا سال‌86 تدریس می‌شد، کتابی کاملا موضوع محور و غیر‌آموزشی بود که نمی‌توانست رویکردهای آموزشی و نوع نگاه به ریاضیات جدید را به همراه داشته باشد. وی تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از عمده عوامل افت تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع متوسطه، کتاب ریاضی اول متوسطه بود.

کتاب جدید ریاضی اول متوسطه با توجه به پیشرفت‌های شکل‌گرفته در آموزش ریاضی، تدوین شده است. این کتاب هم‌اکنون در پایه اول دبیرستان تدریس می‌شود.

نظام پارویی

یک کارشناس آموزش و پرورش درباره این طرح‌ها به همشهری گفت: با تغییر نظام ارزشیابی دوره ابتدایی، به معلمان پارویی داده‌اند تا دانش‌آموزان را به دوره راهنمایی پارو کنند. مهدی امیری تصریح کرد: شاید با اجرای این طرح‌ها می‌خواهند هزینه‌های افت تحصیلی را جبران کنند یا اینکه می‌خواهند آمار باسوادی را بالا ببرند. وی افزود: با اجرایی شدن این طرح‌ها دانش‌آموزان بی‌سوادی خواهیم داشت.

کد خبر 79684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز