یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: 4 هزار مدرسه با کیفیت دولتی از سال تحصیلی آینده از مردم شهریه خواهند گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش در این‌باره به مهر گفت: درصورت ابلاغ آیین‌نامه مدارس هیات امنایی از سوی شورای‌عالی آموزش و پرورش و فراهم آمدن امکانات لازم، در سال تحصیلی آینده 4 هزار مدرسه هیات امنایی اداره می‌شوند.

با توجه به روند فعلی به‌نظر می‌رسد هدف آموزش و پرورش این است که با تغییر نام مدارس دولتی به هیات امنایی، از والدین دانش‌آموزان برای تحصیل در این مدارس شهریه دریافت کند.

به گفته فرشاد ابراهیم پور، هم‌اکنون حدود یک هزار مدرسه هیات امنایی در کشور وجود دارد. البته دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش اعلام کرده که 500 تا 600 مدرسه هیات امنایی در کشور وجود دارد!

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی عنوان کرد: مدارسی که دارای ویژگی‌های مناسب همچون مدیریت قوی و امکانات آموزشی مناسب باشند با رضایت اولیای مدرسه هیات امنایی شده که با احتساب مدارس هیات امنایی موجود، 4 هزار مدرسه هیات امنایی می‌شوند.

نکته جالب در اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش اینکه مدارس دولتی که از سطح کیفی مطلوبی برخوردار هستند هیات امنایی می‌شوند.

با توجه این اظهارات این سؤال پیش ‌می‌آید که هدف از این کار چیست؟ آیا دانش‌آموزان خانواده‌های کم‌درآمد فقط اجازه دارند در مدارس دولتی بی‌کیفیت تحصیل کنند؟ عدالت آموزشی در آموزش و پرورش یعنی هیات امنایی شدن مدارس و شهریه گرفتن از خانواده دانش‌آموزان؟

چرا دولت به صراحت اعلام نمی‌کند که والدین دانش‌آموزان برای تحصیل فرزندان‌شان در ایران بر خلاف اصل 30 قانون اساسی باید شهریه بپردازند.

پدر یک دانش‌آموز هنگام ثبت نام در سال گذشته در این باره به همشهری گفته بود: برای ثبت‌نام فرزندم به مدرسه... مراجعه کردم. مدیر مدرسه اعلام کرد چون این مدرسه هیات امنایی است، مبلغ... ریال شهریه تعیین شده‌است.

وی بیان کرد: از من تعهد گرفتند که این شهریه را در چند قسط تا پایان اسفند ماه پرداخت کنم.

به‌نظر می‌رسد، با هیات امنایی شدن مدارس، فاصله طبقاتی بیشتر خواهد‌شد. هر چه بنیه مالی خانواده بهتر باشد فرزندان آنها نیز در مدارس دولتی با کیفیت یا به عبارتی مدارس هیات امنایی تحصیل می‌کنند، اگر خانواده‌ای هم توان پرداخت شهریه را نداشته‌باشد خوب طبیعی است که فرزندشان حق تحصیل در مدارس با کیفیت را نخواهد داشت.

آموزش و پرورش تلاش می‌کند تا به هر قیمتی مدارس را از حالت بی‌پولی و کمبود اعتبار نجات دهد. اما باید توجه کرد که در هر طرحی که مسائلی مانند شرایط اقتصادی جامعه، بافت فرهنگی هر منطقه، تعداد خانوارهای زیر خط فقر رعایت نشده‌باشد، مطمئنا با اصل و شالوده اجرای طرح عدالت اجتماعی مغایرت دارد.

به گفته دبیر‌کل شورای‌عالی آموزش و پرورش، در راستای اجرای سیاست مدرسه‌محوری و برای ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی و تربیتی مدارس، جلب و توسعه مشارکت‌های مردمی، تقویت نظام مدیریتی، مالی و اجرایی مدارس مبتنی بر گسترش عدالت آموزشی و به استناد قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، آیین‌نامه‌ توسعه مشارکت‌‌های مردمی به شیوه‌ مدیریت هیات امنایی در مدارس در 13 ماده و 18 تبصره در شورای‌عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید. براساس اصل 30 قانون اساسی، تحصیلات تا پایان دوره متوسطه رایگان است.

در چند سال اخیر، متأسفانه در واریز سرانه دانش‌آموزان به حساب مدارس کوتاهی شد و مدیران ناچار شدند با توسل به تامین هزینه‌ها به راهکارهایی مخالف نص صریح آیین‌نامه و بخشنامه‌های وزارتخانه مبنی بر دریافت نکردن وجه از اولیای دانش‌آموزان، این مهم را به انجام برسانند.

وزیر آموزش و پرورش معتقد است تصویب مدارس هیات امنایی موجب تغییر در اداره مدارس، انتخاب مدیران، نحوه گزینش دانش‌آموزان و... می‌شود!

به اعتقاد برخی از کارشناسان آموزشی، مدارس هیات امنایی فقط با هدف دریافت پول از والدین شکل می‌گیرد که با اصلاحیه ماده ۱۱ قانون شوراهای مجلس، دریافت هر‌گونه وجه نقد در مدارس دولتی غیرقانونی اعلام شد و برخی از مفاد قانون مدارس هیات امنایی نیز اصلاح و دریافت وجه کمرنگ‌‌تر شد.

کد خبر 81035

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز