همشهری آنلاین: یک مقام مسئول در وزارت خارجه عراق تاکید کرد: مصر و عراق توافقنامه‌ا‌ی استراتژیک نظیر توافقنامه‌ همکاری میان واشنگتن و بغداد امضا خواهند کرد

به گزارش ایسنا، این مقام که خواست نامش فاش نشود به شبکه خبری نهرین نت گفت: این توافقنامه نتیجه ارتباطات طولانی و دیدار‌ها طی سه ماه گذشته میان دهها مسئول مصری و عراقی است.

سایت اینترنتی این شبکه افزود: هیئت وزارتی عراق بارها به این منظور به قاهره سفر کرده‌ است.

این مقام افزود: این توافقنامه در نتیجه اعمال فشارهای آمریکا بر دولت نوری المالکی نیست بلکه امضای این توافقنامه تصمیم خود عراقی‌ها بوده است.

 به گزارش ایسنا، این در حالی است که ناظران امور عراق در قاهره تاکید کرده‌اند این توافقنامه نتیجه‌ هماهنگی عربستان، مصر و اعمال فشار مستقیم آمریکا به دولت نوری مالکی است تا عراق را به سوی کشورهای میانه‌رو سوق دهد.

ماهر شلبی، کارشناس مصری امور خاورمیانه گفت: هدف اساسی از ارتباطات میان عراق و مصر، امضای توافقنامه‌ استراتژیک است البته این توافقنامه شامل مسایل امنیتی و نظامی نیز خواهد شد. به این ترتیب اعراب در عراق حضوری قوی خواهند داشت و از طریق امضای توافقنامه‌های همکاری، تبادل اطلاعات و رایزنی در خصوص مسایل مختلف، حضور اعراب در عراق بیشتر خواهد شد.

در همین راستا حسام محمد، دیگر کارشناس خاورمیانه گفت: این توافقنامه‌ استراتژیک اجرایی خواهد شد. مصر باید در راستای بهبود روابط عراق و عربستان میانجیگری کند. عربستان نیز باید با عراق توافقنامه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی امضا کند.

کد خبر 79682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز