فصل صید در دریای خزر معمولا بعد از نیمه مهر آغاز می‌شود.امسال طبق اعلام سازمان شیلات ایران، صید به‌صورت رسمی برای پره‌های صیادی در استان‌های شمالی از 25مهر آغاز می‌شود.

صید در مازندران

به گزارش همشهری آنلاین، امسال طبق اعلام سازمان شیلات ایران، صید به‌صورت رسمی برای پره‌های صیادی در استان‌های شمالی از 25مهر آغاز می‌شود، اما به‌دلیل اجرای سیاست‌های تشویقی برای شرکت‌های پره صیادی که به بازسازی ذخایر دریا کمک کرده‌اند به آنها 5روز فرصت تشویقی داده شده و از این رو، صیادان کار خود را از امروز، پنجشنبه 20مهر آغاز می‌کنند. به‌گفته مدیر شیلات مازندران و گیلان، از آنجا که بیشتر شرکت‌های پره صیادی به حفظ و بازسازی ذخایر دریا کمک کرده‌اند، تقریبا بیشتر صیادان شمالی از امروز تور خود را به دریای خزر می‌اندازند. به‌گفته مسئولان، امسال میزان صید بیشتری نسبت به سال گذشته انجام خواهد شد و فصل پررونق صید را خواهیم داشت. در این گزارش شرایط و وضعیت فصل صید امسال را بررسی کرده‌ایم.

ارائه تسهیلات به صیادان مازندرانی
مدیرکل شیلات مازندران از آمادگی 4200صیاد استان برای آغاز فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: «صیادان در قالب ۵۴شرکت تعاونی به روش صید پره در سواحل، صید ماهیان استخوانی را آغاز می‌کنند که تا نیمه فروردین ادامه دارد.»
 قاسم کریم‌زاده درباره مقایسه وضعیت صید امسال نسبت به سال گذشته با توجه به بازسازی ذخایر دریا بیشتر توضیح می‌دهد: «سال گذشته سهم صید مازندران 3200تن و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۹۸درصد بیشتر بود. ارزش ریالی صید پارسال هم ۶۴۰میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال قبل ۲۱۰درصد رشد داشت. پیش‌بینی امسال ما 3500تن ماهی استخوانی ازجمله کفال، کپور و سفید خواهد بود.»  بسته حمایتی خرید ادوات صیادی برای هر یک از شرکت‌های پره صیادی نیز درنظر گرفته شده است.
کریم‌زاده در این‌باره می‌گوید: «به هر شرکت تعاونی 2میلیارد تومان بسته حمایتی برای خرید ادوات صیادی تعلق می‌گیرد تا صیادان با تجهیزات کارآمد مشغول صیادی باشند.»   دریافت بنزین یارانه‌ای برای قایق‌های صیادی نیز از دیگر برنامه‌های مدیریت شیلات مازندران برای صیادان است. مدیر شیلات مازندران می‌افزاید: «در تعامل با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، هر یک از شرکت‌های تعاونی پره می‌توانند 2400لیتر بنزین دریافت کنند.»   به‌گفته مدیرکل شیلات مازندران، رعایت زمان و مکان، اندازه و استانداردهای چشمه‌های تور و صید نکردن ماهیان ممنوع‌الصید، مسائل مهم فعالیت جامعه صیادی پره است. به‌گفته کریم‌زاده، سالانه ۱۵تا۲۰هزار تن انواع آبزیان از دریا در مازندران صید می‌شود که ارزش این میزان بیش از ۶هزار میلیارد ریال است.
طبق آمار رسمی شیلات، 3700واحد تولیدی در آب‌های داخلی مازندران وجود دارد که 7650نفر در این واحدها مشغول فعالیت هستند. مازندران رتبه اول آبزیان دریایی را در شمال کشور دارد و بیش از ۱۸هزار تن میزان تولید در این بخش است.

همکاری صیادان گیلانی در بازسازی ذخایر
مدیر شیلات گیلان به همشهری می‌گوید: «بیشتر شرکت‌های پره صیادی استان در بازسازی ذخایر دریا مشارکت داشته‌اند؛ از این‌رو امروز بیشتر این شرکت‌ها آماده آغاز کار خود هستند و فصل صید را آغاز می‌کنند.»
کورش خلیلی ادامه می‌دهد: «4200صیاد گیلانی که عضو 46تعاونی پره صیادی هستند در نوار ساحلی دریای خزر از آستارا تا چابکسر فعالیت خود را از سر می‌گیرند و امیدواریم امسال افزایش میزان صید را داشته باشیم. برای حفظ ذخایر دریا و همچنین جلوگیری از صید غیرمجاز همکاری و مشارکت صیادان چاره‌ساز است.»

صیادان گلستانی
در نوار ساحلی گلستان به‌دلیل شرایط اقلیمی فصل صید از 18مهر آغاز شده‌است. همچنین صیادان عضو ۱۳شرکت تعاونی پره در میانکاله واقع در شرق مازندران نیز از 18مهر به دریا زدند.
مدیر شیلات گلستان به همشهری می‌گوید: «18تعاونی که با حضور 1200صیاد کار خود را شروع کرده‌اند با بهره‌گیری از قایق در ۲منطقه میانکاله و گمیشان ماهیان‌استخوانی صید می‌کنند. امیدواریم فصل پررونقی را پیش رو داشته باشند.» اسماعیل جباری ادامه می‌دهد: «خوشبختانه حفظ ذخایر دریا برای همه صیادان اهمیت دارد؛ زیرا باید به فکر نسل آینده هم باشیم.»
به‌گفته وی، در پایان فصل صید ماهیان استخوانی در گلستان 1500تن ماهی صید خواهد شد که ۲۵درصد بیشتر از فصل صید پارسال است. جباری می‌افزاید: «۶۰میلیون بچه‌ماهی برای حفظ ذخایر دریای خزر و صید پایدار رهاسازی‌شده و این اقدام نسبت به سال قبل از رشد
دوبرابری برخوردار بوده است.»‌

صیادان چه می‌گویند؟
آموزش‌ها جواب داد: 
«روزی من از دریاست.» این را عباس علی‌محمدی، یکی از صیادان مازندرانی به همشهری می‌گوید: «کار ما از امروز شروع می‌شود. به دریا می‌زنیم و امید داریم با دست پر بازگردیم.» او می‌گوید: «3سالی می‌شود که صیادان درباره حفظ ذخایر دریا و تکثیر ماهیان آموزش می‌بینند. امسال هم نتیجه آموزش‌ها به بار نشسته و حتما افزایش صید خواهیم داشت.» او تعبیر جالبی هم دارد و ادامه می‌دهد: «دریا مثل مزرعه است. هر چه بکاری، برداشت می‌کنی. صیادان در سال‌های اخیر با آموزش‌های اصولی هم یاد گرفتند چطور ذخایر دریا را پرورش بدهند تا مزرعه‌شان حاصلخیز باشد.»

شغلی سخت و زیان‌آور، بدون بیمه: سید کریم علیزاده، یکی دیگر از صیادان مازندرانی است که امروز راهی دریا شده‌ تا روزی خود را از این راه کسب کند. او مهم‌ترین مشکل و مسئله جامعه صیادی را بیمه می‌داند و به همشهری می‌گوید: «بیمه ما از حالت بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور خارج شده و این موضوع دغدغه بسیاری از صیادان است.» او ادامه می‌دهد: «اقلام و ادواتی که ما باید برای کار صیادی داشته باشیم بسیار گران و هزینه‌ها کمرشکن شده‌ است. در دهه 80برای خرید ادوات صیادی 10درصد از درآمدمان خرج می‌شد، اما الان 50درصد.» 
 

نظارت بیشتر بر صیادان غیرمجاز: مظفر پیواک، یکی از صیادان گیلانی است که سن و سالی دارد، اما به صیادی عشق می‌ورزد. او به همشهری می‌گوید: «فصل صید که می‌شود خیلی خوشحال می‌شوم و کارم را از سر می‌گیرم.» مهم‌ترین دغدغه او صیادان غیرمجاز است که با وجود یگان ویژه همچنان کار خود را پیش می‌برند. این صیاد گیلانی که به‌عنوان تولیدکننده موفق هم شناخته می‌شود و سال 1398صیاد نمونه کشوری شده، ادامه می‌دهد: «صیاد غیرمجاز هم غریبه نیست و همدیگر را می‌شناسیم، اما نمی‌توانیم به او بگوییم کار نادرستی انجام می‌دهد.» 

کد خبر 796448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha