مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

هنگامی که خانواده دچار تنش و گرفتاری می‌شود و مسائلی مانند بیماری یکی از نزدیکان، مشکلات مالی و... شرایط خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کودکان نیز دچار اضطراب و استرس می‌شوند و در این شرایط اگر مورد بی‌توجهی قرار بگیرند، دچار آسیب‌های روحی و روانی جدی می‌شوند.

کودکان

 روزنامه همشهری؛  گروه خانواده_ رابعه تیموری : مطالب زیر توصیه‌های سودابه خاکپور، مشاور و رواندرمانگر حوزه کودکان است که به خانواده‌ها کمک می‌کند در این مواقع رفتاری صحیح داشته باشند:

• اولین نکته این است که والدین چگونه به اضطراب کودکشان پی ببرند. رفتارهایی مانند چسبیدن به والدین، گوشه‌گیری، پرخاشگری، ترس از تنهایی و علایمی مثل تظاهر به سردرد، دل دردو... نشانه‌های اضطراب کودکان هستند. اگر چنین رفتارهایی در کودکان بروز کند، باید برای کاهش نگرانی آنها اقدام کنیم.


• به کودکان فرصت دهید احساساتشان را ابراز کنند و در مورد جزییات موضوعی که نگرانشان کرده صحبت کنند. والدین باید با صبرو حوصله به کودکان گوش دهند و اگر متوجه افکار منفی شدند (مانند این فکر که ممکن است همه اطرافیانم را از دست بدهم) با اطلاعات صحیحی که دارند برای اصلاح افکار کودک تلاش کنند. زیرا افکار تاثیر مستقیمی روی احساسات کودکان دارند.


• برای مدیریت اضطراب کودکان باید والدین به‌عنوان یک الگوی مناسب بتوانند واکنش‌های هیجانی و رفتاری خودشان را مدیریت کنند.


• از آنجا که حمایت عاطفی باعث تاب‌آوری کودکان می‌شود لازم است به کودکان اطمینان داده شود که والدین در هر شرایطی مراقبشان هستند. در این مواقع بهتر است والدین بیشتر از گذشته با بچه‌ها وقت بگذرانند و توجه بیشتری به آنها داشته باشند.


• بعضی از والدین تصور می‌کنند اگر کودکان را در جریان ماجرا قرار ندهند به حفظ آرامش او کمک خواهد کرد. درحالی‌که بهتر است پدر و مادر واقعیت‌ها را انکار یا پنهان نکنند، بلکه با در نظر گرفتن سن فرزندانشان و با زبانی که برایشان قابل درک باشد، موضوع را توضیح دهند. مثلا از طریق قصه، نمایش، فیلم، شعر ونقاشی، درمورد آن موضوع خاص اطلاعات لازم به کودکان داده شود.

کد خبر 795950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha