مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

برگزاری رویدادهای مهم علمی، فرهنگی و اقتصادی، کارگاه‌های تخصصی، همایش علمی کشاورزی و پسته، همایش سرمایه‌گذاری از برنامه‌های این جشنواره است. 9 دوره گذشته جشنواره ملی پسته ایران نیز در دامغان برپا شده بود و اکنون دهمین دوره این جشنواره در این شهرستان در حال برگزاری است.

پسته

به گزارش همشهری آنلاین، پسته‌های دامغان به‌طور کلی از ژنوتیپ‌های بومی، شاه‌پسند، خنجری، عباسعلی و فرخی است که با توجه به شرایط سازگاری و تجاری بودن ژنوتیپ‌های مهاجر باغداران به توسعه و اصلاح باغ‌های پسته خود به ژنوتیپ‌های اکبری، احمدآقایی و کله قوچی اقدام کردند.

محمدرضا قاسمی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان دامغان معتقد است با توجه به شرایط بازار، توسعه کشاورزی قراردادی در همه محصولات به‌ویژه پسته و ثبت اطلاعات باغداران پسته در سامانه اطلاعات صادرکنندگان محصول در حال پیگیری و انجام است.

 همچنین 14غرفه صنایع‌دستی، نمایشگاه سوغات و عرضه محصولات باغی و لبنی منطقه، نمایشگاه کشاورزی، تورهای گردشگری، اجرای برنامه‌های شاد، آیینی و فرهنگی از دیگر رویدادهای این جشنواره است.

امسال میزان کشت پسته در کل کشور 210هزار تن برآورد شده است. از این تناژ، تولید 8هزار تن برای استان سمنان و به‌ویژه دامغان خواهد بود در حالی‌که استان‌های کرمان با 110هزار تن، خراسان رضوی(47هزار تن)، خراسان جنوبی(13هزار تن) و یزد(12هزار تن) تولید پسته بیشتری نسبت به استان سمنان دارند. همچنین فارس، مرکزی، تهران، قم، اصفهان، سیستان و بلوچستان و قزوین دیگر استان‌های تولیدکننده پسته محسوب می‌شوند.

کد خبر 795848
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha