دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
۰ نفر

برداشت پسته از باغ های شهرستان های شمال کرمان ادامه دارد. کارگران فصلی و دائمی در حال کار و تلاش شبانه روزی هستند.

پسته

به گزارش همشهری آنلاین، شهرستانهای رفسنجان و انار در شمال استان کرمان قطب تولید پسته در ایران محسوب می‌شوند و شهرت جهانی دارند، امسال بر خلاق سه سال گذشته رونق و کار شبانه روزی در این شهرستان‌ها و در شهرها و روستاها دیده می‌شود و رونق تولید و تلاش برای کسب رزق و روزی افزایش یافته است.

لبخند پسته‌ها به روی کشاورزان و مردمی که شغلشان به کشت پسته وابسته است این روزها تداوم دارد و حدود یک میلیون نفر در این زمینه ارتزاق می‌کنند.

تنها در رفسنجان ۲۰ هزار نفر کارگر فصلی و حدود ۹ هزار نفر در شهرستان انار فعالیت و کار می‌کنند.

همچنین صدها مرکز فرآوری پسته در این دو شهرستان فعال هستند و و پیش بینی می‌شود هزاران تن محصول در این دو شهرستان در سال جاری به کشورهای مختلف صادر خواهد شد.

امسال در اکثر مناطق مستعد استان کرمان محصول پسته فراوان است و کار و تلاش در مزارع و باغ‌ها رونق چشمگیر یافته است.

مسئولان استان نیز در تکاپو هستند روند صادرات و قیمت گذاری پسته را تسهیل کنند تا زمینه ارزآوری بیش از گذشته فراهم شود.

محمد یکی از کشاورزان اناری است که می‌گوید: سال جاری شاهد بهبود میزان بهره وری تولید محصول در باغ‌های پسته هستیم اما در دو سال قبل میزان تولید محصول تقریباً صفر بود.

وی عنوان کرد: امسال برداشت محصول بسیار خوب است و تنها بخشی از محصول دچار پوکی شده است که به دلیل سهمیه بندی برق برای روشن کردن موتور پمپ‌ها بود و آب در این فصل کمتر به باغ‌ها رسید.

معاون تولید کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: طی دو سال گذشته به دلیل تغیرات اقلیمی شاهد خسارت بسیار شدید باغ‌های پسته بودیم و تقریباً محصولی در باغ‌های استان برداشت نشد.

لطفی زاده بیان کرد: به همین دلیل درآمد کشاورزان طی این مدت به شدت کاهش پیدا کرد و خسارت‌های شدیدی به جای گذاشت.

وی افزود: امسال شکر خدا وضعیت تغییر کرده است و میزان قابل توجهی محصول پسته در باغ‌های استان کرمان تولید شده است.

معاون تولید کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: بالغ بر ۱۰۰ هزار تن تولید داریم که به کشورهای هدف صادر می‌شود.

لطفی زاده ادامه داد: ارزش متوسط پسته صادراتی کرمان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال جاری پیش بینی می‌شود.

این در حالی است که سال گذشته در مجموع در استان کرمان ۱۵ هزار تن محصول برداشت شد که کشاورزان برای تأمین نیاز بازار جهانی مجبور شدند از پسته سال‌های قبل که در انبارها نگهداری می‌شد استفاده کنند تا بازارهای جهانی را از دست ندهند.

افزایش تولید پسته در شهرستان انار

فرماندار انار بیان کرد: در فصل برداشت پسته چیزی حدود ۸ هزار و ۵۰۰ عدد کارگر فصلی مشغول کار هستند.

توسعه آبیاری قطره‌ای در شهرستان انار

محسن صالحی با اشاره به خشکسالی در شهرستان انار گفت: با توجه به خشکسالی چند سالی است که آبیاری قطره‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

صالحیگفت: بیش از ۱۸ هزار هکتار از باغات شهرستان انار به محصول پسته اختصاص دارد و این برداشت یک ماه تا ۴۰ روز طول می‌کشد.

وی افزود: با وجود اینکه چند سالی بود که بر اثر نوسانات دمایی و سیل زدگی محصول در این شهرستان دچار نقصان شده بود ولی امسال محصول مطلوب است و پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰ هزار تن پسته برداشت شود.

لزوم چاره اندیشی برای رفع مشکلات کشاورزان

وی ادامه داد: در شهرستان انار ۴ نمونه پسته از قبیل احمد آغایی، فندقی، کله قوچی و اکبری وجود دارد که بیشترین محصول این شهرستان از نوع اکبری اناری است وب یش از ۵۰ ترمینال فوق مکانیزه به کار شستشو و خشک کردن و فرآوری پسته فعالیت دارند و همچنین بیش از ۱۰ هزار تن پسته هم از استان‌های دیگر جهت فرآوری پسته به این ترمینال‌ها می‌آورند.

وی افزود: هر سال کشاورزان هزینه‌های بسیاری برای آماده سازی باغ‌ها برای تولید محصول جدید انجام می‌دهند در واقع پسته از جمله محصولاتی است که برای تولید آن باید در کنار هرس درختان، نگهداری و مراقبت‌های ویژه و هزینه بری نیاز دارد ضمن اینکه باغ‌ها به کود و سم پاشی دائمی نیاز دارند.

وی گفت: خشکسالی و تغییرات اقلیمی مشکلات بسیاری در استان کرمان ایجاد کرده است و باید در راستای رفع این مشکلات چاره اندیشی شود.

کد خبر 795441
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    خداراشکر