همشهری آنلاین: اجلاس دادستان‌های کشورهای اسلامی با هم اندیشی حقوقدانان بین المللی سه‌شنبه اول اردیبهشت باحضور معاون اول رئیس جمهوری و روسای قوای قضاییه و مقننه در محل سالن اجلاس سران گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، این اجلاس دو روزه با حضور بیش از 200 شخصیت عالی‌رتبه قضایی و به منظور بررسی راهکارهای موثر حقوقی و قضایی پیرامون جنایات جنگی و نسل کشی در غزه برگزار می‌شود.

به گفته سعید مرتضوی دبیر این اجلاس و دادستان عمومی و انقلاب تهران این مقامات عالی رتبه قضایی شامل رئیس قوه قضاییه، وزیر دادگستری ، دادستانی کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور و روءسای برخی سازمان‌های بین‌المللی همانند دبیر کل سازمان مشورتی حقوقی آسیایی - آفریقایی (آلکو)‌ و دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی و صلیب سرخ جهانی هستند که در این اجلاس، مشارکت فعال دارند.

اندیشمندان حاضر در این اجلاس با توجه به وقایع اخیر در غزه، پیرامون هریک از این جنایات با استناد به مقررات بین المللی از جمله کنوانسیون‌های چهار گانه ژنو در خصوص لزوم تعقیب، محاکمه و مجازات جنایتکاران صهیونیست و کوتاهی مجامع بین المللی در انجام وظیفه قانونی و انسانی در رابطه با جلوگیری و خاتمه دادن به اینگونه جنایات، در قالب سخنرانی و یا ارایه مقاله اظهار نظر خواهند کرد.

بر اساس اظهارات دبیر این اجلاس، کشورهای مصر و مراکش در سطح حقوقدانان بین‌المللی در اجلاس دادستان‌های کشورهای اسلامی شرکت می‌کنند و از فلسطین نیز تعدادی از وکلای بین المللی و حقوقدانان بین المللی شرکت می‌کنند.

در این اجلاس، پیش نویس کیفرخواست جنایتکاران صهیونیست که از سوی دبیرخانه اجلاس تهیه و تنظیم شده و اسامی شهدای غزه و جنایتکاران جنگی و نیز نوع جنایات جنایتکاران ضمیمه است، به هیات‌های شرکت کننده ارائه می‌شود تا این پیش نویس توسط کارشناسانی که از سوی هیات‌ها معرفی می‌شوند در کمیسیون قضایی اجلاس بررسی شود.

پیش نویس کیفرخواست تهیه شده از سوی دبیرخانه اجلاس بر اساس واقعیات موجود و رویه‌های قضایی بین‌المللی و کنوانسیون‌های قابل اجرا و عرف بین الملل و نیز بر اساس بیش از 160سند بین المللی که توسط ارکان مختلف سازمان ملل ارایه شده، تدوین شده است.

این پیش نویس همچنین بر اساس شواهد عینی گزارش‌های رسانه‌های حاضر در صحنه مخاصمه و اظهارات و شکایات قربانیان جنایت تنظیم شده است.

به گفته مرتضوی، در صورت پذیریش جمعی، این کیفرخواست الگو و نمونه‌ای برای محاکمات داخلی و نیز تشکیل یک دادگاه بین‌المللی خواهد بود.

بر اساس مواد 146 و 147 کنوانسیون چهارم ژنو مصوب 1949 میلادی، کشورهای عضو صلاحیت دارند در صورت وقوع جنایات جنگی نسبت به یافتن، تعقیب و مجازات مرتکبین آن اقدام کنند، از این رو ارائه این کیفرخواست علیه جنایات رژیم صهیونیستی می‌تواند برای کشورهای عضو کنوانسیون چهارم ژنو مقدمه تشکیل پرونده و انجام اقدامات قضایی علیه سران رژیم صهیونیستی باشد.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی ، تعداد کثیری شکایت خطاب به رئیس قوه قضاییه درباره جنایات صهیونیست‌ها ارسال شده است و تعدادی از سازمان‌های غیر دولتی نیز در این زمینه شکوائیه‌ای همراه با ذکر اسامی شهدا و نوع جنایات رژیم صهونیستی ارایه کرده‌اند.

گروه‌های فلسطینی نیز اقدام به مستند سازی جنایات از طریق فیلم و عکس و آزمایش‌های مختلف درباره اثرات بکار گیری بمب‌های فسفری کرده‌اند.

بر اساس اظهارات دبیر این اجلاس، از دادگاه بین المللی کیفری برای شرکت در این همایش دعوت نشده است، اما نسخه‌ای از کیفرخواست تهیه شده پس از تصویب نهایی به این دادگاه ارایه می‌شود تا دادستان، وظیفه انسانی خود را انجام دهد.

در این اجلاس قرار است ، مستندات عینی در رابطه با کشتار جمعی و هدفمند کودکان و زنان بی دفاع، تخریب مدارس، بیمارستان‌ها، اماکن مسکونی و غیرنظامی، استفاده از بمب‌های فسفری و دیگر سلاح‌های غیرمجاز و جنایاتی نظیر استفاده از زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی توسط رژیم صهیونیستی در جنگ 22 روزه ارایه شود.

در حاشیه این اجلاس، همچنین نمایشگاهی تخصصی در معرض دید مدعوین قرار خواهد گرفت که در غرفه‌های آن ، مستندات قانونی مندرج در کنوانسیون‌های ژنو و سایر مقررات بین المللی درباره این جنایات و نیز مستندات تصویری و عینی جنایات صهیونیست‌ها و عمق فاجعه انسانی، قتل و کشتار کودکان و زنان بی دفاع ارایه می‌شود.

دبیر اجلاس دادستان‌های کشورهای اسلامی یکی دیگر از اهداف این اجلاس را ایجاد اتحاد و هماهنگی بین المللی و منطقه‌ای در رابطه با پیگیری سایر جرایم سازمان یافته و بین‌المللی که امنیت داخلی کشورها را به مخاطره می‌اندازد مانند تروریسم، تولید و قاچاق مواد مخدر و روان گردان، پولشویی و فعال کردن دبیرخانه اجلاس دادستان‌ها و تصویب اساسنامه برای استمرار اینگونه نشست‌ها در سایر کشورهای جهان دانست.

کد خبر 79535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز