دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: وضعیت فناوری اطلاعات در دانشگاه‌های ایران چندان مطلوب نیست از جمله به کارگیری سیستم‌های کتابخانه دیجیتال، ثبت نام الکترونیکی، کاربرد‌ آی‌تی در تدریس، کاربرد‌ آی‌تی در تحقیق و پژوهش و پهنای باند اینترنت در دانشگاه‌ها با نیازهای موجود و پیشرفت‌های تکنولوژیک دنیا مطابقت ندارد.

به‌عنوان مثال، با وجود اتصال 320 دانشگاه کشور به شبکه فیبر نوری هنوز بسیاری از آنها فاقد پهنای باند مناسب برای استفاده از این شبکه هستند یا با وجود راه‌اندازی شبکه علمی کشور، اغلب دانشگاه‌ها محتوای قابل اعتنایی روی این شبکه به اشتراک نگذاشته‌اند؛

به‌طوری که حتی مسئولان شرکت مخابرات نیز نسبت به خالی‌بودن ظرفیت‌های فنی این شبکه انتقاد کرده و آن را بلا استفاده ذکر کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد برای اصلاح این وضعیت نیاز به یک برنامه جامع برای کاربردی کردن فناوری‌های اطلاعاتی در دانشگاه‌ها وجود دارد.

در همین زمینه یک استاد دانشگاه گفته است: می‌توانیم برنامه دانشگاهی درست و اصولی برای رفع نیازهای حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها داشته باشیم.

یحیی تابش به ایسنا اعلام کرده است: به‌طور مثال در دانشگاه صنعتی شریف به‌دنبال این نیستیم که زیرساخت را توسعه دهیم و سیستم دانشگاهی را جامع‌تر کنیم. هر چند سال گذشته وضعیت پهنای باند بهتر شد ولی اتفاق اساسی نیفتاده است و این در شرایطی است که می‌توانیم برنامه دانشگاهی درست و اصولی برای رفع نیازهای حوزه آی‌تی دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اتصال اینترنت دانشگاه‌ها گاهی قطع می‌شود، تصریح کرده شبکه علمی هم هیچ وقت وسیله‌ای نشد که ارتباط شبکه‌های بین دانشگاه‌ها به‌طور اساسی برقرار شود. علاوه بر شبکه موجود، راه‌اندازی یک شبکه علمی توسط شرکت مخابرات مطرح بود که هنوز عملیاتی نشده است.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه امکانات و فعالیت‌های فعلی نسبت به انتظارات خیلی عقب‌تر است، اظهار کرد: برای به‌روزشدن و در سطح جهانی قرار گرفتن نیازمند توسعه بیشتری هستیم البته توسعه‌های حداقلی در آی‌تی دانشکده‌ها انجام شده است.

برای اینکه بتوان جهش علمی داشت و گام‌‌های اساسی برداشت، انتظار توسعه روزافزون برای زیرساخت و سیستم‌های مورد نیاز را داریم.

کد خبر 79509

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز