مریخ‌نورد استقامت تصویری زیبا و عجیب از غروب خورشید در سیاره سرخ را به زمین ارسال کرده است. این تصویر غروب خورشید بسیار با چیزی که از غروب انتظار دارید فرق دارد.

مریخ نورد استقامت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، در ۴ ژوئیه ۲۰۲۳، مریخ‌نورد استقامت هشتصد و چهل و دومین روز مریخی خود را در سیاره سرخ جشن گرفت. هنگامی که خورشید در مریخ غروب می‌کرد، این روبات ماجراجو دوربین خود را به سمت افق مه‌آلود چرخاند و تصویری حیرت‌انگیز از غروب در سیاره بیگانه ثبت کرد. 

به تصویر خوب نگاه کنید، چون اصلا شبیه چیزی نیست که روی زمین از غروب خورشید سراغ دارید و البته دلیل خوبی برای این وجود دارد.

تصاویر | منظره خیره‌کننده غروب خورشید در مریخ | چرا غروب مریخ آبی رنگ است؟
غروب خورشید در مریخ

مریخ نسبت به زمین، در فاصله دورتری از خورشید قرار دارد، بنابراین نور در این جرم سیاره‌ای آنقدر قوی نیست و در واقع حداکثر، کمتر از نیمی از نور خورشیدی را که به زمین می‌رسد، دریافت می‌کند. علاوه بر این، غلظت جو مریخ، تنها درصدی از اتمسفر زمین است و عمدتا از دی‌اکسید کربن تشکیل شده و مقادیر کمی نیتروژه و اکسیژن دارد. در نتیجه نور خورشید، برهم‌کنش‌های متفاوتی با جو زمین و مریخ دارد. 

هنگامی که نور خورشید وارد جو زمین می‌شود، با اکسیژن، نیتروژن و سایر ذرات موجود در آسمان برهمکنش می‌کند و نور آبی در آسمان دیده می‌شود. همین دلیل آسمان آبی روز در سیاره ما است. با فرورفتن خورشید به زیر افق یا برآمدن از آن، بیشتر طول موج‌های آبی و بنفش فیلتر می‌شود و رنگ‌های نارنجی و قرمز باقی می‌ماند. 

در مریخ، به جای اینکه نور خورشید با اکسیژن یا نیتروژن برهم‌کنش داشته باشد، با غبار غنی از آهن که در جو معلق است، تعامل دارد. این در نهایت نور قرمز با فرکانس پایین‌تر را در طول روز در آسمان پخش می‌کند. با این حال، هنگام گرگ و میش، نور قرمز فیلتر می‌شود و آسمان از میان مه غبارآلود، به رنگ آبی می‌درخشد.

تصاویر | منظره خیره‌کننده غروب خورشید در مریخ | چرا غروب مریخ آبی رنگ است؟
گرگ و میش در مریخ

گرگ و میش در مریخ زمان بسیار خوبی برای عکس گرفتن از گرد و غبار و ابرها است؛ می‌توان آن‌ها را در پس زمینه‌ای تاریک مشاهده کرد. محققان می‌توانند از این تصاویر برای مطالعه ترکیب جو سیاره سرخ استفاده کنند و به آن‌ها کمک می‌کند که ابرهای غبار و یخ را راحت‌تر پیدا کنند.

مارک لمون، دانشمند علوم جوی از موسسه علوم فضایی در بولدر کلرادو، می‌گوید: «با بررسی تغییر رنگ، شاهد تغییر اندازه ذرات در سراسر ابر خواهیم بود. این تصاویر اطلاعات خوبی در مورد نحوه تکامل ابر و چگونگی تغییر اندازه ذرات آن در طول زمان به دست می‌هد. 

نزدیک به دو دهه است که غروب مریخ توسط مریخ‌نورد کنجکاوی، مریخ نورد استقامت، مریخ‌نورد اسپریت و کاوشگر آپورچونیتی ثبت می‌شود. هر قدر هم عکس از غروب مریخ می‌بینیم، باز هم این منظره شگفت‌انگیز برای ما زمینی‌ها تکراری نمی‌شود. 

کد خبر 794789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • حمید IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    7 24
    این عکسها همه فتوشاب ناسا است که قدرتی خیالی به توان نظامی آمریکا بیفزاید من یکی گول نمی خورم
    • F.a.j IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      4 27
      دقیقا منم بانظرشما موافقم،،هیچ انسان وفضاپیمایی نمیتونه از جو زمین خارج بشه..چه بخواد که دوباره برگرده،،این نظر شخصی منه،هرکس نظرخودشو داره وقابل احترامه،خداوند درقران میگه مازمین راهمچون فرش برای شما گسترانیدیم..وکوهها راچون میخ استوار کردیم.والی اخر،،پس زمین تخته نه گرد،،این عقیده منه..تمام سفینه ها به دیگرکرات نمیرن بلکه به سوی دیگرزمین میرن،،همون نیمه تاریک ماه که بخورد مردم میدن..مگه نمیگن هرجسمی بخواد وارد جوزمین بشه آتیش میگیره ومتلاشی میشه،،چگونه کپسول های فضایی که بعضی از اجزاش پلاستیک وپارچس بدون هیچ مشکلی وارد جو میشه ومشکلی براش پیش نمیاد..
    • مجید IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      22 3
      آقا حمید اینهمه کشور دارن در زمینه فضا تحقیق میکنن اونها هم دروغ میگن؟ هندوستان؟ ضمنا اگر طبق گفته اون دوستمون هیچ چیزی نمیتونه از جو زمین خارج بشه پس اینهمه موبایل و جی پی و اس و .... چطوری داره کارمیکنه؟؟
    • Yas IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      17 1
      وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ شما که معتقدین زمین تخته لطفا کلمه بروج رو معنی کنین و بگین منظور برجهای اسمون چیه و اونا چه شکلین و برج روی زمین چه شکلیه؟ و درضمن چرا در ایه وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْزُونٍ ﴿١٩﴾خداوند متعال فیها بکار برده علیها بکار نبرده؟ اگه تخته باید میگفت علی نه فی ؟؟؟!! بعدم کجای ایه مثل فرش اومده🤔 و اینکه کلمه مددناها ایا نمیشه به معنی و منظور ادامه دار و طولانی کردن حیات تازمان معلوم و معین باشه ؟؟؟ باسوادتر باشیم!! اگه نا اگاهیم نظر قطعی ندیم ممنون
    • وحید IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      7 1
      اگه یک نگاه به آسمون بندازید ، می‌بینید که خورشید و ماه و همه سیارات و ستارگان بصورت گرد هستند و زمین هم استثنا نیست !!!!
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      1 7
      نه بابا
    • Arsenal DE ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      3 1
      وای باورم نمیشه شنیده بودم عده ای معتقدن که زمین تخته ولی باورم نمیشد حالا دارم میبینم بعضی ها چقدر عقلشون تعطیله
  • طارمی IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    3 1
    شمارو به خدا اگه معتقدین زمین تخته و کروی نیست . اینو تو کشورای دیگه نگین که میگن : کل ایران بیسواده . و آبرومون میره !!!!!!
  • علی اصغر شیرنژاد IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 0
    بی‌نظیر وهم آور رویایی وآرزوی بودن وسلفی گرفتن درغرب مریخ.