تپ‌اختر ولا (Vela) پرانرژی‌ترین فوتون‌هایی را که تاکنون دیده شده، آزاد کرده و این موجب حیرت ستاره‌شناسان شده است.

تپ اختر ولا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، تپ‌اخترها به نظم و ثبات شناخته می‌شوند. این ستارگان نوترونی که به سرعت در حال چرخش هستند، امواج رادیویی را با پالس‌های ثابتی ساطع می‌کنند و  ستاره‌شناسان می‌توانند از آن‌ها به عنوان نوعی ساعت کیهانی استفاده کنند.

اخیرا یک تپ‌اختر به نام ولا (Vela) پرتوهای گاما را با انرژی فوق‌العاده ساطع کرده است. این پرتوهای گاما با انرژی بیش از ۲۰ ترال‌الکترون ولت پرانرژی‌ترین فوتون‌هایی هستند که تا کنون مشاهده شده‌اند، و ستاره‌شناسان در تلاشند که بفهمند چگونه چنین اتفاقی رخ داده است.

نتایج تحقیقات درباره انتشار انفجاری پرتوهای گاما از تپ‌اختر ولا (Vela) در مجله «Nature Astronomy» منتشر شده است. پرتوهای گامای ولا توسط سیستم استریوسکوپی با انرژی بالا (HESS) شناسایی شدند. پرتوهای گامای پرانرژی پیش از این در تپ‌اخترها دیده شده‌اند، بنابراین رویت پرتوهای گاما قسمت عجیب ماجرا نیست. ستاره‌های نوترونی میدان‌های مغناطیسی فوق‌العاده قوی دارند و وقتی ذرات باردار در آن میدان‌ها گیر می‌افتند، می‌توانند تا کسر زیادی از سرعت نور شتاب بگیرند و این باعث درخشش و دیده شدنشان می‌شود.

قطب‌های مغناطیسی ستاره‌های نوترونی، قوی‌ترین میدان مغناطیسی را دارند و به همین دلیل است که اغلب پرتوهای قدرتمندتر رادیویی ساطع می‌کنند. وقتی پرتوها یا مخروط‌های نوری به دلیل چرخش ستاره نوترونی، از مسیر دید ما عبور می‌کنند، شاهد پالس‌های منظم نور هستیم و به همین دلیل است که این ستاره‌های نوترونی را تپ‌اختر می‌نامیم.