تپ‌اختر ولا (Vela) پرانرژی‌ترین فوتون‌هایی را که تاکنون دیده شده، آزاد کرده و این موجب حیرت ستاره‌شناسان شده است.

تپ اختر ولا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، تپ‌اخترها به نظم و ثبات شناخته می‌شوند. این ستارگان نوترونی که به سرعت در حال چرخش هستند، امواج رادیویی را با پالس‌های ثابتی ساطع می‌کنند و  ستاره‌شناسان می‌توانند از آن‌ها به عنوان نوعی ساعت کیهانی استفاده کنند.

اخیرا یک تپ‌اختر به نام ولا (Vela) پرتوهای گاما را با انرژی فوق‌العاده ساطع کرده است. این پرتوهای گاما با انرژی بیش از ۲۰ ترال‌الکترون ولت پرانرژی‌ترین فوتون‌هایی هستند که تا کنون مشاهده شده‌اند، و ستاره‌شناسان در تلاشند که بفهمند چگونه چنین اتفاقی رخ داده است.

نتایج تحقیقات درباره انتشار انفجاری پرتوهای گاما از تپ‌اختر ولا (Vela) در مجله «Nature Astronomy» منتشر شده است. پرتوهای گامای ولا توسط سیستم استریوسکوپی با انرژی بالا (HESS) شناسایی شدند. پرتوهای گامای پرانرژی پیش از این در تپ‌اخترها دیده شده‌اند، بنابراین رویت پرتوهای گاما قسمت عجیب ماجرا نیست. ستاره‌های نوترونی میدان‌های مغناطیسی فوق‌العاده قوی دارند و وقتی ذرات باردار در آن میدان‌ها گیر می‌افتند، می‌توانند تا کسر زیادی از سرعت نور شتاب بگیرند و این باعث درخشش و دیده شدنشان می‌شود. 

قطب‌های مغناطیسی ستاره‌های نوترونی، قوی‌ترین میدان مغناطیسی را دارند و به همین دلیل است که اغلب پرتوهای قدرتمندتر رادیویی ساطع می‌کنند. وقتی پرتوها یا مخروط‌های نوری به دلیل چرخش ستاره نوترونی، از مسیر دید ما عبور می‌کنند، شاهد پالس‌های منظم نور هستیم و به همین دلیل است که این ستاره‌های نوترونی را تپ‌اختر می‌نامیم. 

بیشتر بخوانید:

اما نکته عجیب در این مشاهده اخیر از تپ اختر ولا چیست؟ در این مورد، پرتوهای گامای مشاهده‌شده شدیدتر از چیزی هستند که از میدان‌های مغناطیسی ستارگان نوترونی انتظار داریم. میدان مغناطیسی ولا شدید است، اما این به خودی‌خود نمی‌تواند علت قدرتمند بودن انفجار این پرتوهای گاما را توضیح دهد. تیم تحقیقاتی متوجه شده است که مخروط نور پرانرژی تپ‌اختر ولا به شکلی غیرعادی گسترده است، و این شاید سرنخی برای فهم چگونگی تولید چنین ذرات پرانرژی‌ای باشد. 

یک فرض این است که ذرات باردار در ابتدا در دایره‌ای بسیار گسترده‌تر شتاب می‌گیرند و همان‌طور که میدان مغناطیسی آن‌ها را به سوی داخل مخروط نور می‌کشد، خودشان پیش‌تر به خاطر آن شتاب، پرانرژی شده‌اند. فرض دیگر این است که ترکیب میدان‌های مغناطیسی قوی جریان باد ستاره‌ای، باعث شتاب بیش ازحد ذرات شده است. برای تعیین پاسخ دقیق نیاز به تحقیق بیشتری است. اما این کشف نشان می‌دهد که برهم‌کنش میدان‌های مغناطیسی شدید و ذرات باردار می‌تواند باعث غافلگیری ما شود و رفتار اجرام کیهانی محدود به مدل‌های سنتی ما نیست. فهم دقیق‌تر این مشاهده اخیر، می‌تواند به درک سایر میدان‌های مغناطیسی قدرتمند مانند میدان‌های مغناطیسی قدرتمند مجاور سیاه‌چاله‌ها کمک کند. 

کد خبر 795597
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha