گروه دانش: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو اخبار رسیده از شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنتی، چند روزی پس از خاتمه تعطیلات نوروزی، شرکت ارتباطات زیرساخت ( تامین‌کننده انحصاری پهنای باند کشور) بدون اطلاع رسانی قبلی اقدام به فعال‌سازی‌ یک سیستم دیوارآتش (Firewall) جدید روی کل پهنای باند اینترنتی کشور کرده است.

 در حقیقت در حال حاضر هر نوع دسترسی به اینترنت، از داخل 2 فیلترینگ مجزا صورت می‌پذیرد.

نخستین دیوارآتش توسط شرکت‌های تامین‌کننده اینترنت (ISP) به خدمت گرفته می‌شود و از دیرباز وجود دارد.

داده‌های داخل این سیستم‌ها توسط کمیته تعیین مصادیق طراحی می‌شود و بعد از ابلاغ به شرکت‌ها توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، اجرا می‌شود. اما درخصوص دیوارآتش دوم، شرکت زیرساخت که روی کلیه پهنای باند کشور عمل می‌کند، هیچگونه اطلاع رسانی انجام نشده است.

در این اطلاعیه آمده است:آنچه موجب اعتراضات فراوان کاربران اینترنت، پس از بازگشت از تعطیلات نوروزی شده است، وجود اختلالات بسیار در راستای دسترسی به اقصی‌نقاط شبکه جهانی اینترنت است. به‌عنوان نمونه و طی اظهارات کارشناسان و کاربران، در حال حاضر بیش از 10 درصد از تقاضاهای تحت وب ارسالی (Web Requests) به‌منظور اتصال به سایت‌های مختلف، با پیغام همیشگی« The page cannot be displayed» مواجه می‌شوند که این مشکل هیچ ارتباطی به آدرس سایت (مجاز) نداشته، بلکه در ساعات اوج ترافیک با تکرار بیشتری دریافت می‌شود.

بدیهی است چنین کیفیت سرویسی، موجبات ناراحتی کاربران را فراهم آورده است به‌نحوی که شرکت‌های تامین‌کننده اینترنتی با حجم بالایی از تماس اعتراضات کاربران خود مواجه شده‌اند.

در همین راستا، کندی محسوس مرور صفحات وب نیز گزارش شده است. به‌نظر می‌رسد حذف یکی از دیوارهای آتش در مسیر منتهی به اینترنت می‌بایست طبق ضوابط و مقررات موجود، در اسرع وقت صورت پذیرد.اما این اختلالات در عرصه‌های مختلف بر خدمات جاری در سطوح مختلفی که خدمات برخط دریافت می‌کنند تاثیر منفی گذاشته است.

شرکت ارتباطات زیرساخت طی اقدامی دیگر، دسترسی مشترکین خود در سطح کشور را به برخی از آدرس‌های اینترنتی مربوط به کمپانی‌های مخابراتی بین‌الملل مسدود کرده است. در این اقدام که تا زمان نگارش این مطلب 3 بار انجام شده است، اختلالات وسیعی در سطح مکالمات بین‌الملل کشور به‌وجود آمده است. مسدود شدن برخی آدرس‌های اینترنتی بدون مجوز کمیته تعیین مصادیق، صورت پذیرفته است.

کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ضمن انتقاد شدید نسبت به بروز چنین اختلالاتی معتقد است تداوم چنین روالی بی‌برنامه و بدون اطلاع رسانی در بستر زیرساخت کشور، خسارات هنگفتی بر پیکره ارتباطات و اطلاع رسانی وارد خواهد ساخت که شاید خود، اثباتی بر پرهیز از هر نوع انحصار طلبی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور باشد.

در سال اصلاح الگوی مصرف و آستانه برگزاری دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، ملاحظات بیشتر در خصوص ثبات کیفی و کمی خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات به مصلحت نزدیکتر است.

کد خبر 79458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز