جف بزوس و ایلان ماسک که همیشه در تصاحب صدر جدول ثروتمندترین افراد جهان با هم در رقابت بوده‌اند، حالا وارد فاز جدیدی شده‌اند و فضا را برای ادامه این رقابت انتخاب کرده‌اند. جف بزوس، مؤسس سایت آمازون به‌عنوان غول خرده‌فروشی آنلاین، درحال گسترش علایق خود در فضا است.

ماهواره آمازون

به‌گزارش همشهری آنلاین، به نقل از بی‌بی‌سی، او روز گذشته ۲نمونه اولیه از ماهواره اینترنتی که پروژه کویپر نامیده است را به فضا پرتاب کرد. آمازون قصد دارد در چند سال آینده بیش از ۳۲۰۰ماهواره را برای ارائه اتصالات اینترنتی به همه نقاط جهان، به فضا بفرستد. این حرکت جدید آمازون برای ماهواره‌های اینترنتی استارلینک متعلق به ایلان ماسک یک چالش جدید ایجاد می‌کند.

دو ماهواره کوچک پرتاب شده KuiperSat-۱ و KuiperSat-۲ نام دارند که فناوری لازم را آزمایش خواهند کرد. این ماهواره‌ها با موشک اطلس-۵ به مداری به ارتفاع ۵۰۰کیلومتر منتقل شدند.

آمازون تحقیق و توسعه پروژه ۱۰ میلیارد دلاری کویپر را در سال۲۰۱۸ آغاز کرد. تلاش جاه‌طلبانه این شرکت با این اقدام جدید برای این است که از بازار رو به رشد سریع برای اتصالات اینترنتی با پهنای باند بالا و تأخیر کم عقب نماند.

بیشتر بخوانید: 

استارت‌آپ فضایی اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک در این زمینه فعلا پیشرو است و در حال حاضر بیش از ۴۸۰۰ ماهواره فعال در مدار دارد. برای همین بزوس برای استقرار شبکه خود در فضا عجله دارد. آمازون دارای مجوز از کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده برای استفاده از فرکانس‌های رادیویی لازم است، اما شرایط این مجوز ایجاب می‌کند که حداقل نیمی از سیستم کویپر تا ژوئیه سال ۲۰۲۶ در مدار باشد و راه‌اندازی کامل آن انجام و تا ژوئیه ۲۰۲۹ تکمیل شود. در این زمینه آمازون برای تقریبا ۱۰۰پرواز با شرکت‌های راکت‌سازی توافقنامه‌هایی امضا کرده است.

با این حال، یک مانع بالقوه بر سر راه این اتفاق، این است که بخش عمده‌ای از این ماموریت‌ها روی وسایل نقلیه‌ای انجام می‌شود که هنوز وارد فاز خدمات‌رسانی نشده‌اند و عادی است که سیستم‌های موشکی جدید در نخستین پروازهای خود از کار بیفتند. اگر این اتفاق بیفتد، می‌تواند به‌طور چشمگیری روی سرعت آمازون برای پرتاب کویپر تأثیر بگذارد.

کد خبر 794494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha