ابراز نگرانی‌ها در غرب پیرامون گسترش روابط راهبردی ایران و روسیه همچنان ادامه دارد و مجله آمریکایی «فارن افرز» در روز جمعه در تازه‌ترین گزارش خود، تاکید کرد مقام‌های آمریکایی و اروپایی باید بیش‌از پیش نگران تعمیق همکاری‌های راهبردی تهران و مسکو باشند.

ایران و روسیه

همشهری‌آنلاین_گروه سیاسی: مجله تخصصی شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی به قلم «هانا نوت» (مدیر برنامه منع‌اشاعه اوراسیا در مرکز مطالعات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای جیمز مارتین و کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا)، با اعتراف به اینکه روسیه همچنان دارای نفوذ بین‌المللی قابل‌توجهی است، تصریح کرده‌است که «روابط روسیه با ایران باید برای مقام‌های آمریکایی و اروپایی نگرانی بیشتری ایجاد کند». دراین گزارش با اشاره به اتحاد راهبردی ایران و روسیه حول محور مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی، تاکید شده‌است که تهران و مسکو درحال گسترش همکاری‌هایی هستند که می‌تواند به «مشارکت دفاعی بزرگ» میان دوطرف تبدیل شود.

نگرانی از ۱۸ اکتبر

هانا نوت دراین گزارش با تکرار ادعاهای واهی گذشته درباره «تکیه روسیه به پهپادهای رزمی ایران»، به نگرانی‌های غرب درباره فرا رسیدن ۱۸ اکتبر(۲۶ مهرماه)، موعد پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: «ایران هنوز موشک‌هایی را به روسیه ارائه نکرده، اما محدودیت‌های تحمیل‌شده سازمان ملل برای چنین فروش‌هایی در ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسد و تحویل موشک‌ها می‌تواند به سرعت دنبال شود».

دراین گزارش ضمن اعتراف به شکست راهبرد آمریکا و اروپا در منزوی‌ کردن روسیه، تصریح شده‌است که تلاش‌های غربی به‌منظور منزوی‌سازی مسکو «یک جنبه مثبت» برای این کشور به‌همراه داشته‌است؛ «همکاری دفاعی قوی‌تر و عمیق‌تر با بسیاری از کشورهایی که با ایالات متحده و اروپا نیز دشمن هستند».

اثبات ناکارآمدی تحریم‌ها

هانا نوت در گزارش خود همچنین با تاکید بر اینکه آمریکا دیگر نمی‌تواند هیچ‌یک از کشورهایی که وارد شراکت راهبردی با روسیه شده‌اند را کنار بگذارد، تصریح کرد که «واشنگتن همچنین نمی‌تواند به تنهایی روی تحریم‌ها، صرف‌نظر از اینکه چقدر جامع باشد، برای از بین بردن نفوذ این کشورها حساب کند».

دراین گزارش با اشاره به گسترش همکاری‌های تهران و مسکو، تصریح شده‌است که تعمیق این‌گونه همکاری‌ها «می‌تواند سبب شکل‌گیری اکوسیستم‌های دفاعی گسترده‌ای شود که نه تنها با حمایت مادی متقابل، بلکه با آموزش متقابل مشخص می‌شوند». دراین گزارش همچنین به آمریکا توصیه شده باید در مشارکت‌ها و اتحادهای خود دوباره سرمای‌ گذاری کند تا در برابر محور تهران - روسیه تعادل ایجاد کند؛ «درغیراین‌صورت، واشنگتن نمی‌تواند این کشورها را محدود کند».

کد خبر 794172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    1 0
    ... باز چی میخواد؟