نگاهی به آمار کتاب‌های منتشر شده در شهریور ماه ۱۴۰۲ نشان از پیشتازی چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان نسبت به دیگر حوزه‌ها دارد.

کتاب های کودک و نوجوان

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: نگاهی به آمار حوزه نشر که در سایت مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شده است، نشان می‌دهد که همزمان با آخرین ماه فصل تابستان سال ۱۴۰۲، بیش از ۷ هزار و ۵۸۴ عنوان کتاب در ۷ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۹۰۸ عنوان در شهریورماه امسال منتشر شده است؛ از میان این آثار ۵ هزار و ۵۳۰ عنوان اثر تالیف و ۲ هزار و ۵۴ عنوان اثر ترجمه شده هستند. ۴ هزار و ۶۳۱ عنوان از کتاب‌های منتشر شده در شهریورماه چاپ نخست و تعداد  ۳ هزار و ۵۸ عنوان تجدید چاپ هستند.

۱

آمار انتشار کتاب در شهریور ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که رتبه‌های نخست تا سوم این فهرست در اختیار موضوعات ادبیات، کودک و نوجوان و کمک درسی هستند. پس از آن نیز کتاب‌هایی با موضوعات علوم اجتماعی، علوم عملی و دین در رده‌های چهارم تا ششم قرار دارند؛ همچنین کمترین کتاب در موضوع علوم طبیعی و ریاضیات منتشر شده است.

۲

با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و اعلام منابع آموزشی و درسی معلمان و استادان دانشگاه، حجم تولید کتاب‌ها در بازار نشر افزایش پیدا خواهد کرد، با شروع نیمه دوم سال نیز امید است که بازار نشر شاهد رونق باشد.

۱۴۳۰

عنوان کتاب در حوزه ادبیات در شهریور ماه امسال منتشر شده است.

۱۳۶۲

عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان و هزار و ۱۰ عنوان کتاب در حوزه کمک درسی منتشر شده‌اند.

 ۱۰۲۵

 همان‌طور که بیشترین تعداد کتاب در حوزه ادبیات منتشر شده، بخش عمده تالیفات با یک هزار و ۲۵ عنوان نیز به این بخش اختصاص دارد

۹۴۸

کتاب‌های کمک‌ درسی با ۹۴۸ عنوان و کودک و نوجوان نیز با ۸۵۲ عنوان در رتبه‌های دوم تا سوم بخش تالیف قرار دارند.

 ۵۵۱۵

عنوان کتاب سهم ناشران استان تهران بوده که در صدر جدول قرار دارند.

۲۰۶۹

عنوان کتاب سهم سایر استان‌ها در انتشار کتاب‌های شهریور ماه بوده است.

۴۵۳۱

عنوان کتاب چاپ نخست در شهریور ماه ۱۴۰۲ منتشر شده‌اند.

۳۰۵۳

عنوان کتاب در آخرین ماه تابستان امسال  تجدید چاپ شده‌اند..

۷۷۵۸۹۰۸

نسخه، شمارگان کل کتاب‌ها در شهریورماه امسال بود. که ۲ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۸۵۰ نسخه به حوزه کودک و نوجوان، یک میلیون و ۳۵۶ هزار و ۳۳۰ نسخه به حوزه کتاب کمک درسی و ۹۴۰ هزار و ۳۰۱ نسخه به کتاب‌های حوزه ادبیات اختصاص دارد.

۱۰۰۰

نسخه، میانگین شمارگان کتاب در شهریورماه امسال برآورد شده است.

۱۰ میلیارد

نگاهی به آمار نشر سومین ماه فصل پاییز نشان می‌دهد که قیمت کل کتاب‌های تولیدی شهریور ۱۰ میلیارد و ۳۲۹ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۹۵۰ ریال و میانگین قیمت کتاب در شهریور ۱۴۰۲ نیز یک میلیون و ۳۳۱ هزار و ۳۱۲ ریال بوده است.

کد خبر 794158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha