یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پرورش اجرای قانون حذف کنکور را با توجه به سطح آموزشی متفاوتی که در مناطق مختلف کشور حاکم است، ناعادلانه دانست.

به گزارش مهر، علیرضا علی احمدی در نشست خبری  30فروردین ، با اشاره به قانون حذف کنکور و ملزم بودن این وزارتخانه برای اجرای آن گفت: با توجه به بودجه‌ای که مجلس برای اجرای این قانون در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار داده، موانع اجرای آن برطرف شده و طبق زمانبندی که کمیته پنج نفره قانون حذف کنکور مشخص کرده است پیش خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه ملاحظاتی در اجرای این قانون وجود دارد که افکار عمومی باید از آن مطلع شوند، افزود: وقتی کنکور از یک سال به پایه‌های پایین تر تحصیلی تسری می‌یابد، شدت تاثیر اضطراب و استرس آن از یک سال به چند سال منتقل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از سویی دیگر بحث آزمونهای هماهنگ در آموزش و پرورش مطرح است، وقتی که کنکور سراسری با مشارکت همه دستگاههای کشور در طول دو تا سه روز برگزار می‌شود، باز هم حرف و سخن بسیار است. حالا اگر بخواهیم آزمونها را در دوره متوسطه به صورت هماهنگ برگزار کنیم باید ببینیم چه امکاناتی می خواهیم و چه احتمال خطاهایی وجود دارد.

علی احمدی به تصحیح اوراق امتحانی نیز اشاره کرد و گفت: در کنکور سراسری سئوالها تستی است و با ماشین تصحیح می شود اما این امکان در آزمونهای برگزار شده در دوره متوسطه وجود ندارد چرا که اگر بخواهیم آنها را نیز تستی برگزار کنیم، پس چرا اصلا کنکور را حذف می‌کنیم.

وی ادامه داد: به هر حال این سئوال مطرح است که اگر تصحیح اوراق توسط معلمان صورت گیرد می‌توان عدالت را پیاده کرد. از سویی دیگر پیش از این خانواده‌ها برای شرکت در کنکور، فرزندان خود را به کلاسهای مختلف می فرستادند و حالا اگر آزمونهای دوره متوسطه نیز تستی شود تقاضای شرکت در این کلاسها شدت می‌یابد در حالی که دانش آموزان خانواده‌های محروم و بی‌بضاعت توانایی مالی ندارند و این قطعا ناعادلانه خواهد بود.

سطح آموزشی مدارس در مناطق مختلف به شدت متفاوت است

وزیر آموزش و پرورش سطح آموزشی مدارس در مناطق مختلف را به شدت متفاوت دانست و افزود: این واقعیتی است که از گذشته تاکنون در آموزش و پرورش وجود داشته و نمی‌توان آن را انکار کرد.

علی احمدی ادامه داد: منطقه‌ای که در آن تنها سرباز معلمها حضور دارند را نمی‌توان با منطقه‌ای که معلم با تجربه و سابقه داری برای سالیان دراز در آن به تدریس مشغول است مقایسه کرد و باید این سئوال را پرسید که آیا این عدالت است که با آزمونهای هماهنگ هر دو دسته دانش آموز را مقایسه کرد.

وی وزارت آموزش و پرورش را تابع اجرای قانون حذف کنکور خواند و گفت: ما چون مجری هستیم وظیفه خود را انجام می‌دهیم ولی قطعا این قانون تبعاتی دارد که باید هزینه‌های آن را بپردازیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سئوال که آیا نظرات شما در کمیته قانون حذف کنکور نتیجه‌ای ندارد، گفت: ما سخنان خود را در این کمیته عنوان می‌کنیم و مانع اجرای آزمونهای هماهنگ در پایه‌های اول و دوم متوسطه شده‌ایم ولی به هر حال حاضریم درباره این قانون هر کجا که بحث علمی وجود دارد، صحبت کنیم ضمن اینکه قانون را نیز اجرا خواهیم کرد.

کد خبر 79396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز