چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

کتاب «سلاح‌سازی از همه چیز» اثری است که با زبان ساده و به دور از اصطلاحات تخصصی نوشته شده است تا برای همه قابل استفاده باشد. نویسنده در این کتاب این نکته را یادآور می شود که جنگ، خود را با فناوری روز منطبق می کند و افراد غیرنظامی چه بخواهند و چه نخواهند با درگیری های مدرن مواجه خواهند شد.

کتاب سلاح سازی از همه چیز

همشهری آنلاین-محمد بحرینی:‌ کتاب «سلاح‌سازی از همه چیز» اثری است که با زبان ساده و به دور از به کار بردن اصطلاحات تخصصی نوشته شده است تا برای همه قابل استفاده باشد. نویسنده در این کتاب این نکته را یادآور می شود که جنگ، خود را با فناوری روز منطبق می کند و افراد غیرنظامی چه بخواهند و چه نخواهند با درگیری های مدرن مواجه خواهند شد و در آن شرکت داده می شوند. این کتاب در ۲۴۸ صفحه و توسط انتشارات دانشگاه ییل به چاپ رسیده است.

این کتاب تأکید می کند که جهان به سمت عصر جدیدی از درگیری های دائمی، ‌ناشناخته، ‌اعلام نشده و بدون پایان حرکت می کند. نویسنده سعی داشته نگاه جامعی به درگیری های مدرن داشته باشد و با پیش دستی،‌ رویدادهای آینده را پیش بینی کند. او نشان می دهد که چگونه در دنیای امروز همه چیز از اخبار دروغ گرفته تا جاسوسی و جنایت با یکدیگر ترکیب می شوند و از ترکیب همه این ها برای براندازی و بی ثبات سازی و ایجاد بحران مشروعیت استفاده می شوند. وی همچنین خاطرنشان می کند که نباید به بازگشت به دوران جنگ های پایدار گذشته امید داشته باشیم بلکه باید به راه های بقا، سازگاری و استفاده از فرصت های این واقعیت های جدید بیاندیشیم.

در این کتاب به مفاهیم همچون جنگ ترکیبی و منطقه خاکستری پرداخته شده است. منطقه خاکستری عبارت است از وضعیتی مابین جنگ و صلح که در این شرایط،‌ درگیری ها غیرنظامی و برای رسیدن به اهداف سیاسی است. در چنین درگیری هایی بازیگران دولتی و غیر دولتی گاه به طور ارادی و خودخواسته و گاهی نیز به ناچار و ناخواسته در جنگ وارد می شوند. این مفهوم سعی دارد شرایط امروزی را که وضعیت نه جنگ و نه صلح دارد و با شرایط کلاسیک و سنتی گذشته بسیار متفاوت است را تبیین کند.

نویسنده این کتاب مارک گالوتی است. او که در لندن ساکن است، عضو ارشد و غیر مقیم مؤسسه روابط بین‌الملل پراگ است. در گذشته نیز ریاست مرکز امنیت اروپا را بر عهده داشته و پیش از آن، استاد امور بین الملل دانشگاه نیویورک بوده است. از گالوتی به عنوان مشاور در سازمان های مختلف دولتی، تجاری و حقوقی نیز استفاده شده است و همچنین به مسایل کشور روسیه نیز بسیار علاقه مند است. به عنوان مثال کتاب دیگری از او با نام «پوتین کریمه را می گیرد» نیز اثری پرمخاطب بوده است.

کد خبر 793776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha