گروه اجتماعی: معاون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: معتقدم جهان نباید تلاش‌های ایران را برای مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر نادیده بگیرد.

آنتونیو ماریا کاستا، معاون دبیر کل و رئیس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در نشست خبری پس از بازدید از مناطق مرزی شرق کشور گفت :قطعا طی 4سال اخیر کارهای زیادی در مناطق مرزی ایران برای جلوگیری از ورود مواد مخدر انجام شده است و با توجه به اینکه در مرزهای افغانستان و پاکستان هیچگونه زیر ساخت پلیسی وجود ندارد ایران همه کار را از الف تا ی خودش انجام داده است.

کاستا گفت: ایران نیروی پلیس کارآزموده‌ای دارد اما در کشورهای شرقی ایران این طور نیست، در مورد کشورهای آسیای میانه نیز یک گروهی از پلیس بین‌الملل فعالیت می‌کنند که با پلیس ایران تبادل اطلاعات دارند و در واقع زیر ساخت پلیسی مشابه‌ای در این کشورها نیز ایجاد شده است.

وی افزود: متاسفانه آن طور که ایران برای مبارزه با مواد مخدر متعهد بوده است کشور پاکستان تعهد نداشته است و این وظیفه ماست که پاکستان را هم در کنوانسیون جهانی مبارزه با مواد مخدر وارد و فعال کنیم.

کاستا در پایان نیز گفت: من قول می‌دهم به عنوان یک شخص خاص مسئول در مجامع جهانی این مسئله را تبلیغ کنم که ایران نقش بسیار موثری در جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر در جهان دارد اما در مورد بودجه هیچ قولی نمی‌توانم بدهم زیرا دفتر UNODC پولی در حساب ندارد و اهدا کننده کمک مالی به کشورها نیست من فقط می‌توانم کشورهای دیگر را قانع کنم که برای اجرای پروژه های خاص پولی را در اختیار کشورها قرار دهند.

معاون دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست اعلام کرد: بیشترین کشفیات مرفین و تریاک دنیا در ایران انجام می‌شود به طوری که طی 9 ماه اول سال 2006 میلادی حدود 6 هزارکیلوگرم مرفین و 232 تن تریاک در ایران کشف شده است که این رقم در هیچ جای دنیا سابقه ندارد. 

امیرحسین مطهر اضافه کرد: 52 درصد کشفیات مواد مخدر در ایران با فعالیتهای اطلاعاتی به دست آمده و 26 درصد دیگر طی درگیری با قاچاقچیان کشف شده است و به طور کلی میزان کشفیات مواد مخدر طی این مدت 28 درصد نسبت به میزان کشفیات مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

کد خبر 7937

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز