گروه بورس: به گفته دبیر هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار این هیات تاکنون به 36 مورد اختلاف در حوزه بازار سرمایه به ارزش 30 میلیارد تومان رسیدگی کرده است.

به گزارش همشهری، پس از تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در آذرماه سال84 حوزه‌ای در بازار سرمایه شکل گرفت که وظایف رسیدگی به اختلاف‌های بازار سرمایه را برعهده دارد، هرچند پیش از اجرای قانون جدید نیز پرونده اختلاف‌های موجود در بازار سرمایه کما بیش مورد رسیدگی و حل‌وفصل قرار می‌گرفت اما از سال 85 تا‌کنون با تشکیل هیات داوری در سازمان بورس واوراق بهادار رسیدگی به اختلاف‌ها، حالت سازمان‌یافته تری پیدا کرد و اجرای حکم‌های صادر شده توسط این هیات لازم الاجر است.

این هیات از یک قاضی خبره که توسط رئیس قوه قضاییه معرفی می‌شود و 2 نفر خبره اقتصادی، مالی تشکیل می‌شود.  اگر ناهنجاری‌های بازار سرمایه به 3 دسته جرایم، تخلف‌های انضباطی و اختلافات تقسیم‌بندی شود رسیدگی به اختلاف‌های بازار سرمایه بر عهده هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار است، ضمن اینکه رسیدگی به جرایم برعهده مراجع قضایی و رسیدگی به تخلف‌های انضباطی نیز برعهده سازمان بورس و اوراق بهادار است.

در همین زمینه، غلامعلی میرزایی، دبیر هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار درباره رسیدگی به پرونده‌های اختلاف در بازار سرمایه به همشهری گفت: از خرداد ماه سال 85 تاکنون به 36 پرونده اختلاف رسیدگی شده که ارزش کل این پرونده‌ها تاکنون به 30 میلیارد تومان رسیده است.

او در ادامه افزود: بزرگ‌ترین پرونده‌ای که تاکنون به آن رسیدگی شده است مربوط به پرونده‌ای بوده که مورد اختلاف آن 22 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است. 

به گفته او احکام صادر شده قطعی و غیرقابل تجدید نظر در مراجع قضایی است و باید توسط اداره‌ها و دوایر اجرای ثبت اسناد و املاک کشور اجرا شود.

دبیر هیات داوری سازمان بورس واوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که بیشتر پرونده‌های این هیات به چه مواردی اختصاص دارد گفت: این پرونده‌ها عموما شامل فروش بدون مجوز اوراق بهادار، واریز نشدن وجه حاصل از فروش سهام به حساب سهامدار، عدم‌تحویل کالا براساس قرار داد‌های بورس کالا، اختلاف‌های ناشی از گشایش اعتبار و همچنین اختلاف‌های ناشی از سبدگردانی است. 

میرزایی تصریح کرد: هیات داوری هم‌اکنون در حال رسیدگی به 16 پرونده است که از این تعداد 11پرونده در نوبت رسیدگی و 5 پرونده نیز در حال تکمیل است.  او همچنین در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه اعلام کرد: این هیات در مدت فعالیت 3 ساله خود 162 جلسه برگزار کرده که بیشترین تعداد جلسات در سال 87 با صدور 14 رای بوده است.

میرزایی با بیان اینکه ماهیت آرای صادرشده در اکثر موارد محکومیت خوانده و یا سازش طرفین بوده است، گفت: 12رای به محکومیت خواندگان و 12 مورد نیز منجر به گزارش اصلاحی و سازش طرفین بوده است.

بورس به‌دنبال پرونده‌سازی‌ نیست

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس در مورد پیگیری تخلف‌های بازار سرمایه گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار از پیگیری تخلفات به هیچ وجه پرونده‌سازی‌ را دنبال نمی‌کند بلکه فقط به‌دنبال حفظ حقوق سهامداران و رعایت 3هدف اصلی است.

مسعودی فر با بیان اینکه هم‌اکنون یک پرونده تخلف در دادگاه تجدید نظر استان مفتوح و یک پرونده در حوزه معاملات وجود دارد خاطرنشان کرد: شاید در نگاه اول، جرم عدم‌ارائه اطلاعات ساده به‌نظر بیاید اما پرونده‌هایی وجود داشته که در آن فجایع مالی زیادی رخ داده و ضرر و زیان شدیدی متوجه سهامداران شده است.  او افزود: این نهاد ناظر به هیچ وجه دنبال پرونده‌سازی‌ نیست.

کد خبر 79340

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز