یک متخصص جراحی مغز و اعصاب در انگلیس می‌گوید امکان انجام جراحی مغز با استفاده از هوش مصنوعی طی دو سال آینده وجود دارد و این کاربرد موجب افزایش ایمنی و اثربخشی جراحی‌ها خواهد شد.

brain

به گزارش همشهری آنلاین دکتر هانی مارکوس در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: « طی چند سال آینده می‌توانید شاهد سیستم هوش مصنوعی باشید که تعداد عمل‌های جراحی بیشتری نسبت به هر انسانی انجام داده یا می‌تواند انجام دهد.»

دکتر مارکوس یک متخصص مشاور جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان ملی نورولوژی و جراحی مغز و اعصاب و استاد مشاور افتخاری در انستیتوی نورولوژی یونیورسیتی‌ کالج لندن است.

دستیاران جراح در یونیورستی کالج روی فناوری هوش مصنوعی برای جراحی مغز کار می‌کنند که تومورهای بسیار کوچک و ساختارهای حیاتی- مانند رگ‌های خونی در مرکز مغز را مشخص می‌کند.

دولت انگلیس که اعلام کرده است بیش از ۱۳ میلیون پوند (۱۵ میلیون دلار) برای تحول در تحقیقات بهداشت و درمان اختصاص خواهد داد، این فناوری هوش مصنوعی را یک «رویداد تحول‌آفرین» خوانده است.

ساختارهای حیاتی درون مغز

جراحی مغز عملی دقیق و طاقت‌فرسا است – حتی یک ملی‌متر انحراف از مسیر تعیین‌شده ممکن است به مرگ فوری بیمار بینجامد.

پرهیز از آسیب زدن به غده هیپوفیز، غده‌ای به اندازه دانه انگور در مرکز مغز اهمیت فراوان دارد. این غده همه هورمون‌های بدن را کنترل می‌کند و آسیب دیدن آن با توجه به نزدیکی‌اش به عصب بینایی ممکن است به نابینایی بینجامد.

به گفته دکتر هانی مارکوس، در اعمال جراحی مغز برای برداشتن تومورها اگر رویکردی محدود اتخاذ شود، این خطر به وجود می‌آید که به اندازه کافی بافت توموری از مغز خارج نشود و اگر رویکردی گشاده‌دستانه‌ای اتخاذ شود، خطر آسیب زن به ساختارهای حیاتی در مغز بوجود می‌آید.

گفته شده است که این سیستم هوش مصنوعی طی ۱۰ ماه گذشته بیش از ۲۰۰ ویدئو از غده‌های کوچک به اندازه نخود بخش مرکزی مغز را تجزیه و تحلیل کرده است و این کار به آن کمک کرده تا میزان تجربه‌ای را به دست آورد که به دست آوردن آن برای یک جراح ده سال طول می‌کشد.

دکتر مارکوس می‌گوید:‌«جراحانی مانند خود من – حتی اگر بسیار باتجربه باشند- می‌توانند با کمک هوش مصنوعی کار بهتری برای یافتن این حد مرز انجام دهند.»

او می‌افزاید:‌ «شما در طول چند سال می‌توانید سیستم هوش مصنوعی داشته باشید که اعمال جراحی مغز را با شماری بیشتر از توان هر فرد انسانی دیده است.»

مرکز علوم جراحی و مداخله‌ای یونیورسیتی کالج بیش از ۵۰۰۰۰۰ پوند (۶۱۰۰۰۰ دلار) در از کمک‌های دولتی دریافت خواهد کرد. فناوری‌ای که در این مرکز در حال توسعه است، یک چارچوب "پشتیبانی تصمیم‌گیری با کمک هوش مصنوعی" به منظور به حداقل رساندن هرگونه ناهنجاری پس از عمل و اجتناب از عوارض و کاهش زمان بهبودی بیمار است.

هوش مصنوعی در درمان بیماری‌های مغز و اعصاب

هوش مصنوعی در دو سال گذشته در درمان بیماری‌های دیگر مغز و دستگاه عصبی انسان هم به کار رفته است.

 دانشمندان می‌خواهند تراشه‌هایی در مغز قرار دهند تا به بیماران مبتلا به اختلالات عصبی کمک کنند و بیماری‌هایی مانند فلج، نابینایی و بیماری‌های روانی را درمان کنند. هوش مصنوعی همچنین به پزشکان در انجام جراحی کمک می‌کند.

دانشمندان همچنین با استفاده از هوش مصنوعی ارتباط بین مغز، بدن و نخاع یک فرد مبتلا به فلج چهار طرفه را برقرار کرده‌اند. آنها یک ایمپلنت درون مغز بیمار نصب کرده و از یک برنامه هوش مصنوعی برای تبدیل افکار بیمار به اعمال استفاده کرده‌اند.

همچنین یک تیم تحقیقاتی و پزشکی چینی یک سیستم رباتیک برای جراحی مغز ایجاد کرده‌اند که برای جراحی مغز با حداقل تهاجم مغز به هوش مصنوعی متکی خواهد بود. هوش مصنوعی به ویژه به پزشکان در مقابله با چالش‌های ایجاد شده هنگام دستکاری بافت مغز کمک می‌کند.

کد خبر 792347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha