اکثر کودکان مرتب کردن اتاق و وسایل خود را دوست ندارند و به نحوی از نظم و انضباط گریزانند و در برابر مرتب و منظم بودن گه گاه مقاومت نشان می دهند.

خانواده

همشهری آنلاین: گروه خانواده- اغلب آنها مرتب کردن را کاری کسل کننده می دانند و ترجیح می دهند که وقتشان را صرف انجام کارهای هیجان انگیز، مفرح و لذتبخش مانند بازی با دوستان و... نمایند. سر و کله زدن با کودکی که به نظم و ترتیب اهمیتی نمی دهد، واقعا خسته کننده و طاقت فرساست. این مهم باعث دلخوری و اعتراض پدر و مادرها می شود در صورتی که آنها نمی دانند خود مسبب شلختگی فرزندشان هستند. دلیل عمده بی نظمی کودکان به دلیل الگو گرفتن از والدین است. وقتی کودک می بیند پدر یا مادر خیلی به نظم اهمیت نمی دهد او هم ناخودآگاه همین رویه را پیش می گیرد.

اما علت دیگری که بچه ها تمایل شلختگی دارند، حساس بودن بیش از اندازه والدین به نظم است. در واقع با ریخت و پاش سعی دارند اعتراض خود را به پدر و مادرشان نشان دهند. معمولا بچه هایی که از حمایت عاطفی برخوردار نیستند یا مرتب تنبیه می شوند این روش را انجام می دهند. اما شلختگی کودک دلایل دیگری هم دارد. وابستگی بچه ها به پدر و مادر، سختگیری بیش از حد، تحمیل نظم و انضباط در سنین قبل از سه سالگی، سازمان دهی ضعیف والدین از دیگر مواردی است که می توان اشاره کرد. والدین در مورد نظم باید واضح با بچه ها سخن بگویند. گاها پدر یا مادر از فرزندش می خواهد مرتب باشد اما نمی گویند چگونه باید این نظم را ایجاد کند. بنابراین به پدر و مادرها توصیه می شود قبل از آموزش نظم به کودک، کمی در خود کنکاش کنند برای برطرف کردن کاستی ها و ایراد رفتاری شان قدم بردارند. اولین گام آشنا شدن با معنای نظم است. آیا منظم بودن به این معناست که هر چیز در جای خودش قرار بگیرد؟ برای آگاهی بیشتر پدر و مادرها، گزیده ای از کتاب «زندگی ات را مرتب کن» را آورده ایم: «هیچ چیز پیچیده ای در مورد مرتب سازی وجود ندارد. فرایند ساده ای شامل خلاص شدن از دست چیزهایی در خانه شما که به آن ها احتیاجی ندارید. و با وجد این جالب است بدانید افراد زیادی وجود دارند که هیچ ایده ای در مورت مرتب سازی ندارند. تصور آنها از نظافت این است که اشیا اطراف شان را جابه جا کرده و کاری کنند که آنها مرتب به نظر برسند. خریدن جارختی، قفسه ها یا کشوهای تازه و دسته کردن چیزهایی که لازم ندارید و حتی فایل کردن وسایل مرتب سازی به شمار نمی آیند. وقتی صحبت از مرتب سازی می شود تمرکز شما باید روی یک چیز باشد. خارج کردن هر چیزی که لازم ندارید از خانه.

وقتی این کار را انجام می دهید احساس می کنید بار سنگینی از روی شانه یا از روی خانه تان برداشته شده است. می بینید زندگی بسیار آسان تر شده و خانه شما بسیار بهتر خواهد شد.»

 برگرفته از کتاب «زندگی ات را مرتب کن» نوشته «اولولیویا تلفورد» و ترجمه «فاطمه محمدصادق»

کد خبر 792245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha