قسمت هایی از مرغ مانند بال و گردن، دل و جگر و سنگدان، پوست و دنبالچه و پای مرغ توسط خانوارها مصرف می‌شود ولی قسمتی از مرغ به دلیل عوارض خطرناک نباید مصرف شود.

مزه دار كردن مرغ برای جوجه کباب - تغذیه - آشپزی

به گزارش همشهری آنلاین، از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در کشور ما مرغ است که با آن غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای می‌توان تهیه کرد. برخی مردم به غیر از قسمت‌های اصلی مرغ انواع بخش‌های آن مانند بال و گردن , دل و جگر و سنگدان، پوست و دنبالچه و پای مرغ را نیز مصرف می‌کنند اما مصرف برخی از قسمت‌های مرغ برای سلامتی مضر است. در ادامه، به گزارش نمناک،‌ به شما می‌گوییم که استفاده از کدام قسمت از مرغ برای شما خطرناک است و عوارض زیادی را برایتان به دنبال دارد.

مضرات پوست مرغ

۱. پوست دارای اسید چرب اشباع و کلسترول زیادی است و کالری بالایی دارد، بنابراین سبب اضافه وزن و بیماری‌های خطرناک دیگری خواهد شد.

۲. برای سالم نگه داشتن جوجه‌ها در حال رشد داروهای آنتی بیوتیکی را به صورت مکمل به آنها تزریق می‌کنند. این آنتی بیوتیک‌ها در پوست مرغ ذخیره می‌شود و مصرف این قسمت از مرغ سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

۳. فلزات سنگین، سموم و آفتکش‌هایی که به همراه دانه‌های جو و ذرت وارد جیره غذایی مرغ می‌شود در پوست مرغ رسوب می‌کند و ابتلا به تومورهای سرطانی را افزایش می‌دهد.

۴. متاسفانه برای رشد سریع‌تر جوجه‌ها به آنها هورمون‌هایی تزریق می‌کنند که این هورمون‌ها شبیه هورمون‌های جنسی هستند در مرد و زن به یک میزان موجب بروز مشکلاتی مانند رویش موهای زائد، جوش و کیست تخمدان در خانم‌ها ، باعث آکنه‌های شدید پوستی و نارسایی درهورمون‌های جنسی در آقایان می‌شود و برای کودکان هم افزایش وزن را موجب می‌شوند.

این قسمت از مرغ را هرگز نخورید | خواص و مضرات مصرف بیش از اندازه پای مرغ

مضرات دنبالچه مرغ

برخی از افراد از دنبالچه مرغ استفاده می‌کنند. این قسمت از مرغ به دلیل داشتن چربی بالا برای همه افراد مضر است و مصرف آن سبب بروز عوارضی مانند ابتلا به بیماری قلبی و عروقی، افزایش چربی خون، کلسترول بالا و ... می‌شود.

مضرات مصرف بیش از اندازه پای مرغ

پای مرغ حاوی بخش‌های غضروفی است و بر اساس نظر متخصصان تغذیه سوپ پای مرغ را منبع کلسیم، فسفر، ویتامین A و D است و برای ترمیم غضروف‌های آسیب دیده و درمان نرمی استخوان مفید است این متخصصان مصرف پای مرغ را یک یا دو بار در ماه بلا مانع می‌دانند اما مصرف بیش از یک یا دو بار آن در ماه باعث بروز التهابات بافتی در افراد می‌شود.

برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که پای مرغ ارزش پروتئینی چندانی ندارد و عاملی برای ساخت غضروف ها نیست. پای مرغ چربی اشباع بالایی دارد و افراد دارای اضافه وزن و مبتلا به دیابت نباید از این قسمت از مرغ استفاده کنند.

این قسمت از مرغ را هرگز نخورید | خواص و مضرات مصرف بیش از اندازه پای مرغ

مضرات مصرف سنگدان

برخی افراد از سنگدان به جای گوشت استفاده می‌کنند اما میزان کادمیوم، سرب و کروم زیاد است و نمی توان آن را جایگزین گوشت کرد. سنگدان کلسترول زیادی دارد پس مصرف آن برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی ـ عروقی، چربی خون بالا و نقرس مضر است.

مضرات جگر مرغ

جگر عضوی است که علاوه بر ذخیره مواد مغذی به علت آنزیم‌های متنوع محل تجمع و خنثی سازی سموم، هورمون ها، واکسن‌های تلقیحی و انواع آنتی بیوتیک‌های تزریقی و خوراکی است.

در کشور ما اگرچه به علت کمبود بودجه مرغداری‌ها از هورمون استفاده نمی‌کنند، اما برای مهار بیماری‌های عفونی و کنترل بیماری‌های انگلی و ویروسی طیور از آنتی بیوتیک‌ها و داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند. اگر این داروها ۴۸ ـ ۲۴ ساعت قبل از کشتار به جوجه‌ها تزریق شود، کبد حیوان فرصت پاکسازی و دفع مواد مضر تجمع یافته را ندارد و دارو در جگر مرغ رسوب و برای سلامت مضر است، بنابراین مصرف جگر مرغ سبب عوارض گوناگونی مانند ابتلا به سرطان، جهش زایی، مسمومیت و ایجاد آلرژی، مقاومت دارویی به انواعی از آنتی بیوتیک می‌شود.

عوارض مصرف بال مرغ

بال و گردن محل تزریق واکسن به طیور است اما به علت سرعت جذب بالا مواد تزریقی در این اعضا ماندگاری زیادی ندارند اما برخی از کارشناسان ، خوردن این قسمت‌های مرغ را مضر می‌دانند. گردن مرغ نیز محل تزریق واکسن است و از این قسمت نسوج عصبی و بسیاری از غدد لنفاوی عبور می‌کنند ، به دلیل آنکه نمی توان مجرای داخلی گردن مرغ را به خوبی بشوییم بنابراین مصرف آن توصیه نمی شود.

مصرف بال و گردن مرغ عوارض مختلفی برای سلامتی مانند: تسریع رشد، اختلالات گوارشی و کبد چرب، انتقال بعضی از ترکیب‌های مضر، ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، رشد کیست در رحم، ابتلا به بیماری‌های مختلف، کیستیک شدن سینه‌ها در خانم‌ها و ابتلا به آکنه‌های شدید پوستی و افزایش موهای زائد، تغییر دوره سیکل قاعدگی، چاقی و اضافه وزن دارد.

این قسمت از مرغ را هرگز نخورید | خواص و مضرات مصرف بیش از اندازه پای مرغ

*توجه: این مطلب تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. از این‌رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شود و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

کد خبر 791815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 26
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    54 8
    بنابراین همه مرغ را باید بریزیم سطل آشغال ،خخخ
  • علی IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    55 6
    کجای مرغ سالم هست؟
  • IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    58 9
    خخخ دیگه چی موند یدفعه بگید مرغ نخورید 🤔🤔
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    62 7
    مردم پول خرید مرغ ندارند چه فرقی دارد کجاش قابل مصرف است.؟
  • ali IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    62 3
    چرا با درج مطالب غلط مردم را نگران می کنید؟؟!! ۲. برای سالم نگه داشتن جوجه‌ها در حال رشد داروهای آنتی بیوتیکی را به صورت مکمل به آنها تزریق می‌کنند. بعدش میگه : برای مهار بیماری‌های عفونی و کنترل بیماری‌های انگلی و ویروسی طیور از آنتی بیوتیک‌ها استفاده میشه ۴. متاسفانه برای رشد سریع‌تر جوجه‌ها به آنها هورمون‌هایی تزریق می‌کنند! بعدش میگه : در کشور ما اگرچه به علت کمبود بودجه مرغداری‌ها از هورمون استفاده نمی‌کنند!
    • دکتر دامپزشک و استاد داننشگاه IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      11 7
      با سلام. در کشور ما هورمون به مرغان نمی دهند. آنتی بیوتیک در مرغداری مصرف بالایی دارد. گوشت گوسفند بهتر از مرغ است.هر چند کم مصرف شود طبق نظر طب جدید و قدیم و طب اسلامی مصرف گوشت هر سه وعده یکبار توصیه می شود. قدیم که مردم سالم تر بودند بخاطر فعالیت بیشتر و مصرف کمتر غذا های گوشتی وچرب و چیلی بوده است.
  • بهزاد IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    48 6
    تنها چیزی را که اقشار ضعیف می توانند مصرف کنند منع می کنید ؟
    • US ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      9 2
      عزیزان مرغ محلی بخورین یکم قیمتش بلاست اما عالی
  • مینا IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    5 7
    اطلاع‌ خیلی‌ خوبی‌ دادید‌ ممنون
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    16 7
    وا اینک همش مضره پ بریزیم دور مرغ کیلوی ۹۰ تومن
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    14 2
    خدا را شکر من اصلا مرغ دوست ندارم
  • ابراهیمی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    20 2
    سلام با توجه به مواردی که اعلام کردین فقط سینه مرغ عوارض نداره وباتوجه به شرایط زندگی ودرامدهای ناچیز مردم وگرانی وافزایش روزمره مرغ خانوارهای زیادی بنابه توصیه شما کلا باید مرغ را حذف کنن
  • ماریا IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    19 8
    دوستای عزیزم من عاشق جگر هستم و همه جای مرغم دوست دارم و میخورم چرا تاحالا مشکلی بوجود نیومده. بحث امروزو دیروز نیست که بگن به مرور مشکل ایجاد میشه. نه. من یه عمره میخورم. پس اینا همه حرف و چرتو پرته. اگه گوش به اینا باشید، اینا برامون تکلیف تایین میکنن چی بخوریم و نخوریم و باید نباید بکار میبرن. انگار برده ی اینا هستیم.
  • شهناز IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    11 3
    این کارشناس تغذیه خودش میدونه چی میگه؟! بالاخره اجزاء مرغ خورده بشه یا نه 🤔
    • h.honarvar IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      3 4
      من هم مرغ خیلی دوست دارم از بال و پاچین کبابیش تا سرخ شده و جگرش تا سینه کبابی الان نزدیک ۴۰ ساله هیچ کارمم نشده
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      0 1
      پس خبر نداری
  • LT ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    9 1
    باید کنترل شدیدی در مورد این مرغ های گوشتی در نظر گرفته شود که بشود از تمامی مرغ استفاده کرد
  • سعادت محمدی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    8 3
    من فکر میکنم ،بنظرم؛همه جای بدن مرغ همه قسمت‌های بدن مرغ قابل خوردن نیست وسالم تیست[فقط بجزسینه مرغ ران مرغ وپشت مرغ که فقط یه تکه استخونه] بقیه اعضا واحشای بدن مرغ نبایدخرید وازین به بعد فقط ران وسینه وپشت مرغ باید بخریم وبخوریم ] !
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    12 1
    مردم درحسرت یه تیکه مرغ هستند.اونوقت میگن ایجاشو بخور.اونجاشو نخور.خیلی مسخره...
  • احمد IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    15 2
    باسلام به مردم شریف ایران.بنده حدود چهل سال درکارپرورش صنعتی مرغ اشتغال و تجربه دارم.اصلا از هورمون جنسی ورشدبرای رشدسریع مراغه‌ای گوشتی استفاده نمی‌گردد.اولا قیمت بالایی دارند و ثانیا صرفه اقتصادی ندارد.نژادهای مختلف مرغ گوشتی اصلاح نژاد ژنتیکی برای رشدسریع درکنار تغذیه پرواری و استفاده آنتی بیوتیک‌ها بعنوان مکمل دان شده ورشددر۴۲روزشاهدهستیم.من ازکسانیکه مقاله میکنندخواهش میکنم مقداری مطالعه درباره نحوه و شرایط رشدبفرمایندوباعلم و تجربه کافی به اینگونه مسایل ورودکنندوباعث ترس وعدم استفاده مردم ازتنهامنبع ارزان پروتیین حیوانی گوشت سفید نشوند.
  • علی IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    11 4
    حالا دیگه اینقدر مرغ گران کردند که مردم توان خریدش ندارند و اینقدر فشار به مردم آمده که وقتی مرغ بخرند قسمت مضر وحلال و حرام برایشان بی معنی میشه شاید هم یک روزی یواش یواش مثل مردم چین هر چه گیرشان بیاد بخوردند تانمیرند،
  • ناشناس IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    17 3
    با سلام یک کلام مرغ نخورید و خلاص
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    10 2
    خوب عزیزمان شما این همه مضرات مرغ های هورمونی را میدونید ..چرا اجازه خوردن این بی مصرف برا مردم حلال میدونید به خورد مردم میدید .الان میدونید چه بلاهای به سر مردم میاد ..ما به مردم احتیاج داریم .چرا یه کاری نمیکنید .دستی دستی مردم به کشتن میدید.هر چیز ی چاره‌ای دارید .به چاره اش اقدام کنید ؟چون خوراک مردم اینه..
  • ناشناس IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    15 0
    دیگه هر چی گرون میشه مضره نباید بخوریم امروز مرغ و گفتن فردا گوجه وخیار هم میگن ضرر داره نخورین دیگه چی واسه مردم گذاشتین شما
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    7 0
    لطفااطلاعات غلط به جامعه ندید،توهیچ کجای دنیاب795راپرورش مرغ ازهرمون استفاده نمی شود
  • زهرا IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    4 0
    سلام وقتی گوشت قرمزبه این گرونی کردن، مردم بیچاره همون مرغم پیدانمیکنن بخورن، تازه اگه پای مرغ هم نخورن بایدازگشنگی بمیرن
  • ناشناس CH ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    13 0
    حالا اینکه کجای مرغ رانخوریم یه حرفه اینکه خریداران نباید درمرغ فروشیها اضافات را جابذارن و مرغ فروشیها آنها رابعد به افراد ازخدا بیخبر بفروشند تا هم خودشان پولدارتر شوند هم آنها همان ضایعات را بصورت سوسیس کالباس وکباب باز به قیمتی گزاف به خورد خودمان دهند حرف دیگر ومهمتریه تمیز کردن مرغ رابعهده فروشندگان نذارید
  • رضا IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    5 1
    به نظرمن این گوگل تمام اظهاراتش کذب محضه
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    3 3
    با این گرانی مرغ و گوشت پس مردم چی بخورن بچه این چیزا حالیش نمیشه اگر وجدان دارید شما راهنمایی بفرمایید در غیر اینصورت حرف مفت نزنید خواهشا
  • محمد IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    3 1
    ازهر نادانی حرف گوش نکنید اینان دنبال فالو هستند
  • سهراب IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    6 3
    با سلام این اقیان کارشناس که اینطور قاطعانه اظهار نظر میکنند کاش فقط یک دوره درسالن پرورش مرغ کار میکردن یا یک بار سالن پرورش میدیدن انتی بیوتیک دراب مصرف میشود ودر موارد استثنا در خوراک وهیچ هورمنی در کار نیست
  • علی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    4 3
    پس کجاش سالم یه دفعه بگو کلا مرغ نخورید دیگه
  • طوبی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    3 4
    با سلام همینکه این اطلاعات رو میدیم ممنونیم ضمنا ایکاش پاک کردن مرغ درمرغ فروشیا رو ممنوع میکردن.تابا فروش پوست مرغ کباب وسوسیس کالباس درست نکنن
  • رایان IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    5 1
    اینکه پای مرغ ضرر داره کاملا درسته چون خودم تجربه کردم و تاوانشو پس دادم هر کی دایم بخوره اولین علامتش ناراحتی های مفصلیه و کم کم راه رفتن براش مشکل میشه
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    2 1
    واقعا متاسفم برا نویسنده مطلب شما اول برو اطلاعات جمع آوری کن بعد بیا نظر بده 1-لطفاً بفرمایید چه واکسنی به بال تزریق میشه 2-بحث هورمون اگر یه کم به خودت زحمت تحقیق می‌دادی متوجه میشی که این جوجه ها نژاد اصلاح شده هستن که رشد سریع دارن 3-الان چند سالی هست که دامپزشکی نمونه جگر وسینه مرغ رو قبل از کشتار برای تست آنتی بیوتیک آزمایش انجام میده التماس تفکر جناب نویسنده وخواننده
  • امید IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    7 2
    سلام دوستان اگه از من می‌شنوید وقتی به مرغ فروشی میر ید اجازه ندید مرغ را براتون تمیز کنند هرچه قدر هم که سخت باشه ببرید خونه تمیز کنید وگرنه اون ضایعات را از طریق سوسیس و کالباس به خوردتون میدن
  • مینا IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    4 1
    مطالبی که می نویسید را به متخصصان تغذیه نسبت ندهید (مثل: بر اساس نظر متخصصان تغذیه سوپ پای مرغ را منبع کلسیم، فسفر، ویتامین A و D است و برای ترمیم غضروف‌های آسیب دیده و درمان نرمی استخوان مفید است) بارها متخصصان تغذیه اعلام کردند چنین چیزی اثبات نشده
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 0
    سلام آقای متخصص مرغ اینطوری که که گفتی با این همه مضرات اصلا مرغ نخوریم وسلام.
  • محمود عبدال IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 1
    واقعا برای شخصی که این مطلب دروغ رو نوشته متاسفم و اون رو نمیبخشم بنده کل زندگیم رو وقف پرورش مرغ کردم و فقط از خدا رزق حلال میخوام و قسم میخورم هیچ هورمون و تزریقی انتی بیوتیک تو پرورش مرغ وجود نداره ولی یک سری آدم که از خدا و حق الناس ترسی ندارن مطالب بیهوده رو انتشار میدن
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    3 0
    مرغ ماشینی و پرواری بیماری زا هست هر وقت مرغ هوس کردید مرغ رسمی یا خانگی یا مرغ روستا بزرگ شده را بخرید ذبح کنید. وگرنه گیاه خواری بهترین نوع زندگیست.
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    5 0
    لطفاً اسم و تخصصی که متخصص تون داره رو برای خوانندگان مطالب منتشر کنید ،تابدانیم درکجا تخصص گرفتند ،باتشکر
  • محمد IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 3
    شما که همه جای مرغ را مضر دانستی بی سواد کجا به مرغ هرمون تزریق می شود پس کجای آن سالم است باسواد تا بخوریم ...
  • ح.فیاص IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 1
    بسیار متاسفم که برای جذب مخاطب به خود اجازه میدین هرمطلب غیر مستند،غیر علمی و اثبات نشده در آزمایشگاه را به خورد مخاطب بدین و اذهان مردم عزیز را مشوش کنید !!! در بدو امر باید بدونین که تمامی مخاطبان توان تجزیه و تحلیل ندارن و با این مطالب سردرگم میشن . برای جذب مخاطب هیچ مسیری بهتر از مستقیم و هیچ رفتاری جز صداقت جواب نمیده. خواهشا هرمطلبی از هرجایی و بدون مستندات نیذارین تو باصطلاح رسانه تون.
  • سامان IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    بجای اینا پسبگوکجای مرغ خوردنیه همه جاش مضرشدکه؟
  • Mobin IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    موقع خرید مرغ با قیمت بالا هیچی... و با چیزای که گفتند تزریق و بال و پا جگر ووووو اصلا مرغ بخریم و بزار پیش مرغ فروشه بیایم خونه بهتره از این حرفا والله بابا
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    لطفا در مورد چیزی ک تخصص ندارید مطالب الکی نذارید.چون عده ای هم مثل خودتون بیسوادن ممکنه باور کنن.
  • علی شاکر IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 0
    خوشم آمد معلوم شد از کارخانه های سوسیس کالباس همایت میکنی
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    اینجوریه که نباید اصلا مرغ مصرف کنیم همه چیزش واثه آدم زیر داره
  • سیدعباس رسولی IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 0
    اگراعتدال درمصرف مرغ باشه زیان قابل توجه نداردبه هرحال رکن مهم تغذیه است
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 0
    مرد مومن این حرفها برای پولدار هستش فکر می‌کنی کسی که نداره داره هر روز سوپ مرغ یا پلو مرغ میخوره ...
  • ممسعود IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    هیچی دیگه بگید مرغ نخورید بهتره
  • س IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 0
    فک کنم طرف پشیمون شد در مورد مرغ اطلاع داده357
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 0
    من بازنشسته وزارت کشور هستم و چند ساله که با بیماری رنج میبرم و فاقد مسکن هم هستم . بجون بچه هام فقط میتونم سنگدان مرغ را بجای گوشت چرخ کرده و با خانواده مصرف کنیم . خدا بزرگه ولی مدیون من و امثال من گردن حقوق بگیران کلان و مسئولین خائن
  • قادر IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 0
    کو مرغ ما در ماه به زور یک مرغ می‌خریم بابا مطالبتونو به روز بکنید مردم نمتونند پنیر بخرند شما حرف از مرغ میزنید؟؟؟؟!!!!