معنای لغوی باداب "آب گازدار" و سورت "شدت اثر" است. این چشمه‌ها در سال ۱۳۸۷ عنوان "دومین اثر طبیعی ملی ایران" را از آن خود کردند. همچنین، در همین سال چشمه‌های باداب سورت، کوه دماوند و سرو ابرکوه از طرف سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان سه اثر طبیعی ثبت شدند.

چشمه باداب سورت

همشهری- مهدیه تقوی راد: چشمه‌های باداب سورت پس از چشمه پاموک کاله ترکیه، دومین چشمه آب شور جهان است. چشمه پرآب اول آبی بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد دارد که برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است. همچنین این چشمه به‌علت شور بودن در فصل زمستان یخ نمی‌زند. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ‌مزه ترش و قرمز و نارنجی رنگ دارد. در اطراف این چشمه کمی رسوب آهن نشسته است. بازدید از چشمه‌های باداب سورت در تمام فصول سال امکان دارد.

 موقعیت: استان مازندران، ساری، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

 خواص آب: از چشمه‌های پلکانی با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ حجم، بو، مزه و رنگ تشکیل شده و برای کمردرد، درد پا، روماتیسم، بیماری‌های پوستی، سردرد و میگرن بسیار مفید و مؤثر است.

رستوران یا کافه: ندارد

 پارکینگ: دارد

 راه‌ دسترسی: چند مسیر برای رسیدن به اینجا وجود دارد که یکی از رایج‌ترین آنها مسیر تهران به ساری است که باید بعد از آن به کیاسر و سه راه تلمادره بروید و از آنجا به روستای اروست و باداب سورت اروس راهتان را ادامه دهید.

 معرفی: باداب سورت یک چشمه پلکانی تراورتنی بی‌نظیر است که همزمان با آخرین چین‌خوردگی البرز در دوران چهارم زمین‌شناسی شکل گرفته است. در سالیان جریان آب چشمه موجود در این چین خوردگی باعث ایجاد رسوبات معدنی شده که باعث ایجاد صدها پلکان با رنگ‌های مختلف شده است. پلکان این چشمه به شکل حوضچه‌هایی به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف قرار دارند. پلکان و حوضچه‌های این چشمه به زیبایی هرچه تمام‌تر روی تپه‌ای قرار گرفته که در بالادست آن جنگل و در قسمت پایین این تپه رودخانه است. اطراف چشمه‌ها پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و رنگ زیبای نارنجی‌ منحصربه‌فرد آنها در نتیجه‌ غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن به‌وجود آمده است. علاوه بر این، آب این چشمه به‌دلیل شور بودن، در زمستان یخ نمی‌زند.

کد خبر 791634
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha