چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

این روزها به‌دلیل منفی بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی نسبت به نرخ تورم، این سؤال مطرح است که آیا خرید بیمه‌های زندگی بهتر از سپرده‌کردن پس‌انداز نزد بانک‌ها نیست؟

بیمه زندگی

به‌گزارش همشهری، داستان این است که یک تفاوت جدی بین سپرده سرمایه‌گذاری در بانک‌ها با خرید بیمه‌های زندگی وجود دارد که مهم این است که این تفاوت‌ها را درنظر بگیرید. برای دریافت سود سپرده از بانک‌ها ابتدا لازم است بدانید که این سود به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود و اکثر بانک‌ها در پایان هر سال سود قطعی ناشی از سپرده‌گذاری مردم را پرداخت نمی‌کنند و این مسئله سال‌هاست به‌دلیل ضعف نظارت بانک مرکزی در ابهام باقی مانده است. از سوی دیگر برای گرفتن سود ماهانه از بانک‌ها باید یک مبلغ مشخص را سپرده‌گذاری کرد که با فرض پرداخت سود علی‌الحساب ۲۰ تا ۲۵درصد، به‌دلیل نرخ تورم بالا بازهم این سپرده‌گذاران در نهایت ضرر می‌کنند.

اما در بیمه‌های زندگی نیازی به سرمایه‌گذاری با ارقام بالا نیست و هر شخص می‌تواند خود یا اعضای خانواده‌اش را نزد یکی از شرکت‌های بیمه دارای مجوز از بیمه مرکزی در قالب طرح‌های بیمه زندگی، بیمه کند و علاوه بر پوشش‌های سلامت‌محور از سود مشارکت هم بهره‌مند شود. قاعدتا این شرکت‌ها باید هر سال سود مشارکت در منافع را اعلام کنند و انتظار می‌رود که سود بالاتر از سود بانکی را شناسایی و اعلام کنند.

نکته مهم دیگر اینکه افراد دارای بیمه‌های زندگی از پوشش ریسک‌هایی چون بیماری‌های خطرناک و پرهزینه بهره‌مند هستند و این یک مزیت نسبت به سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها به‌حساب می‌آید. افزون بر اینکه پس از گذشت کمتر از ۵سال، بیمه‌گذاران می‌توانند تا ۹۰درصد ارزش بیمه‌نامه‌شان از بانک‌ها بدون نیاز به ضامن وام بگیرند و البته ارزش بیمه‌نامه آنها کم نخواهد شد.

شاید این سؤال مطرح باشد که چرا وقتی دارای پوشش بیمه‌های اجتماعی است چه نیازی به بیمه زندگی دارد؟ پاسخ این است که بررسی وضعیت مالی بازنشستگان نشان داده است که میزان درآمد ایشان از محل صندوق‌های بازنشستگی برای گذراندن زندگی در سطح یک زندگی متوسط کافی نیست. بیمه‌های‌ بازنشستگی تکمیلی راه‌حلی‌ برای‌ تهیه‌ یک‌ درآمد اضافی‌ برای‌ روزگاران‌ پیری‌ و ناتوانی‌ است‌. از این جهت بیمه‌های عمر، پوشش مرگ زودرس و نابهنگام را تامین می‌کند، حال آنکه بیمه‌های بازنشستگی تکمیلی، طول عمر بیمه‌شده را تحت پوشش قرار می‌دهد. چنانچه بیمه‌شده دارای عمر طولانی باشد، زندگی اقتصادی او را در ایام پیری و در مقابل مشکلات مالی و اقتصادی ناشی از کمبود درآمد تحت پوشش قرار می‌دهد.

این را هم بدانید که طبق ماده۱۳۶ قانون مالیات‌های مستقیم سرمایه بیمه عمر و نیز اندوخته حاصل از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، از پرداخت مالیات معاف بوده و شامل مالیات بر ارث هم نمی‌شود. خلاصه اینکه بیمه زندگی هم برای همه افراد ضروری است. وقتی شما عمر خود را بیمه می‌کنید در واقع عزیزان‌تان را بیمه کرده‌اید. اگر کودک، همسر، خواهر، برادر، پدر یا مادرتان به شما و درآمدتان وابسته هستند، پس شما قطعا به یکی از انواع بیمه‌های زندگی نیاز دارید. شما با داشتن بیمه زندگی در کنار استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای می‌توانید یک پشتوانه مطمئن برای دوران پیری و بازنشستگی خود فراهم کنید.

کد خبر 791353
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha