حدود ۲۰ هزار قطعه زمین، تا نیمه مهرماه به خانواده های واجد شرایط واگذار می شود. خبری خوش که «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه دوازدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در جمع‌بندی نشست شورا و همچنین برنامه‌های وزارتخانه برای تسهیل در ساخت و ساز عنوان کرد.

خانواده

همشهری آنلاین:گروه خانواده-مژگان مهرابی:به گفته این مقام مسئول تسهیلات اعطای زمین در راستای قانون جوانی جمعیت در نظر گرفته شده و قرار است از سوم تا دهم مهر در ۳۱ استان کشور اجرا شود. اینکه زمین به چه کسانی تعلق می گیرد و خانواده ها باید چه ویژگی داشته باشند تا از امکانات دریافت زمین بهره مند شوند، موضوعی است که درباره اش با وزیر راه و شهرسازی گفت و گو می کنیم.

اعطای تسهیلات مسکن یکی از گزینه های قانون جوانی جمعیت

قانون جوانی جمعیت، طرحی است نو که پایه آن از سال ۱۴۰۰ و از سوی رئیس جمهور گذاشته شد. در واقع راهکاری بود برای جلوگیری از سالمند شدن کشور و تشویق جوانان به فرزندآوری. همین دلیلی شد تا تسهیلات اشتغال مسکن، تامین فضای مناسب برای مادر و کودک، ‌ حمایت از مادران باردار، مقابله با پدیده سقط جنین و درمان ناباروری در برنامه کاری دولت قرار گیرد. اما کار مهم دیگری که در این راستا اجرا شد، اعطای زمین و واحد مسکونی به خانواده‌های دارای ۳ فرزند بود. بر همین اساس وزارت راه و شهرسازی، با توجه به ماده چهارم قانون جوانی جمعیت که به تسهیلات مسکن اختصاص داشت، مکلف شد یک قطعه زمین واحد مسکونی حداکثر ۲۰۰ مترمربع با ضوابط و حد نصاب طرح ها و ضوابط روستایی و شهری به پدر و مادر اعطا کند.

هر دو ماه یک پویش واگذاری زمین انجام می شود

براساس شیوه نامه اجرایی ماده چهار قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت درصدد تامین مسکن خانواده ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر برآمد. حتی به دستور بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، کارگروه مسکن و زمین تشکیل شد تا کار روند بهتری و سریع تری را پیش بگیرد. پیرو تصمیمات صورت گرفته، حدود ۱۲ هزار قطعه زمین، در ماه های گذشته به متقاضیان واجد شرایط واگذار شد. بذرپاش در ادامه به مرحله دوم واگذاری زمین های طرح جوانی جمعیت اشاره می کند: «مرحله دوم از سوم مهرماه شروع شده و به مدت ۱۰ روز ادامه دارد. در این بازه زمانی، ۲۰ هزار قطعه زمین واگذار می شود. در واقع از چند ماه پیش تاکنون ۳۲ هزار قطعه زمین در ۳۱ استان کشور به متقاضیان واگذار شده است.» او در ادامه متذکر می شود، این مسیر را تا پایان سال ادامه خواهیم داد و هر دو ماه با فواصل مختلف یک بار پویشی برای واگذاری خواهیم داشت.

یک میلیون و ۷۵۹هزار واحد نهضت ملی مسکن برای ترویج فرزندآوری

به گفته وزیر راه و شهرسازی، تاکنون ۵۰ هزار هکتار زمین در قالب الحاق به حریم شهری در نظر گرفته شده است. از قرار معلوم علاوه بر واگذاری و تامین زمین برای ساخت خانه، یک میلیون و ۷۵۹ هزار واحد نهضت مالی در قالب مسکن روستایی، شهری و زمین های تک طبقه به واجدین شرایط اعطا شده است. او در پایان می افزاید:‌ «یکی از سیاست های جدید وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید را واگذاری زمین‌های روستایی است. تا پایان امسال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در قالب طرح نهضت ملی مسکن در روستاها تحویل می‌شود.» نکته قابل توجه اینکه واگذاری زمین، برای ساکنان روستاها و شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر  و پس از تولد فرزند سوم و بیشتر است. بد نیست بدانید، اعطای این تسهیلات به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط است و سند مالکیت پس از پرداخت آخرین قسط حداکثر تا یک ماه به مالکان داده خواهد شد.

استان هایی که از تسهیلات زمین بهره مند شده اند

به گفته وزیر راه و شهرسازی، طرح اعطای زمین در ۳۱ استان اجرا شده، که این تسهیلات با توجه به مهیا بودن شرایط واگذاری زمین در شهرها صورت گرفته است. استان های زنجان، مرکزی، اصفهان، گلستان، خراسان شمالی، ‌مازندران، تهران، خوزستان، ایلام و ... از جمله نقاطی هستند که تسهیلات زمین دریافت کرده اند. به طور مثال در مرحله دوم واگذاری زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت، ۲ هکتار  زمین برای تحویل به ۱۷۵ متقاضی واجد شرایط مازندرانی مهیا شده است. نزدیک به ۲ هزار خانواده استان ایلام در طرح قانون جوانی جمعیت و خانواده ثبت نام کرده اند. تا کنون ۴۵۰ قطعه زمین در شهرهای مهران و دهلران برای عقد قرارداد واگذاری آماده شده و این تعداد روزانه در حال افزایش است که به مناسبت اعیاد ماه ربیع الاول به متقاضیان واجد شرایط واگذار خواهد شد. یک قطعه زمین ۱۰ هکتاری هم در اهواز برای افراد مورد نظر اختصاص یافته است. ۱۹ هزار و ۷۹ نفر در طرح واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد ۲۹۸۱ نفر تایید نهایی شده‌اند تا بتوانند از خدمات در نظر گرفته شده در این زمینه بهره‌مند شوند و زمین به آن‌ها اختصاص داده شود. استان تهران هم از تسهیلات قانون جوانی جمعیت بی بهره نبوده و قرار است به ۲۵۰۰ خانواده مشمول زمین واگذار شود. متقاضیان شهرستان های پیشوا ۸۰۰ خانواده، اسلامشهر و رباط کریم ۷۲۵ خانواده، فیروزکوه ۴۰۰ خانواده، پاکدشت۳۰۰ خانواده، دماوند۳۵ خانواده و پرند ۲۴۰ خانواده زمین دریافت می کنند.

کد خبر 791307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    1 0
    واگذاری زمین شهرکی در جزیره بوموسی به ایرانیهای اصیل به کجا رسید ؟ لطفا این طرح خوب را اجرایی کنید من داوطلب رفتن هستم.