ایران در حوزه پروتزهای دندانی، وضعیت خوبی دارد. به‌گفته حسینعلی ماهگلی، رئیس دانشکده پروتزهای دندانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این زمینه به‌ خودکفایی رسیده‌ایم.

دندان‌های مصنوعی و پروتز

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: دندان‌های طبیعی به علل مختلفی می‌توانند برای همیشه از دست بروند. به همین دلیل است که دندان‌های مصنوعی یا پروتزها، جایگزین و جانشین آنها می‌شوند تا بخشی از این خلأ را پوشش دهند؛ هرچند که توصیه دندانپزشکان به پیشگیری است، اما وقتی که دندان‌ها از دست بروند، پروتزها جایگزین مناسبی هستند تا بتوانیم غذا را بجویم و به زیبایی صورت و دهان‌مان کمک کنیم. ایران در حوزه پروتزهای دندانی، وضعیت خوبی دارد. به‌گفته حسینعلی ماهگلی، رئیس دانشکده پروتزهای دندانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این زمینه به‌ خودکفایی رسیده‌ایم.

به‌ گفته فرید هاشم‌نژاد، رئیس هیأت مدیره جامعه دندانساز ایران نیز جایگاه کشور در این زمینه مطلوب است؛ هرچند باید ارتباط بیشتری با کشورهای مطرح دنیا در این حوزه داشته باشیم. بد نیست با هم نکاتی در زمینه پروتزهای دندانی و وضعیت ایران را در این زمینه مرور کنیم.

جهان، مشتری پروتزها و ایمپلنت‌های ایرانی

۱.    دندان‌های مصنوعی جایگزین متحرکی برای دندان‌هایی هستند که از دست داده‌ایم. آن‌ها غالبا از پلاستیک یا فلز یا مواد دیگر و به صورت سفارشی ساخته می‌شود. دندان‌های مصنوعی دو نوع کامل (پروتز کامل) یا تکه‌ای (پروتز باسیل) دارند. البته هر کدام هم تقسیم‌بندی‌های جزئی‌تری هم دارند که حالا این‌جا محل بحث ما نیست. 

۲.    حوزه پروتز دندان، حوزه‌ای است که به شدت در حال رشد است. سازمان بهداشت جهانی جمعیت سالمندان جهان در سال ۲۰۱۰ را، نزدیک ۵۲۴ میلیون نفر اعلام کرده بود. آن موقع پیش‌بینی این سازمان چنین بود که در سال ۲۰۵۰، تعداد سالمندان جان به یک و نیم میلیارد نفر برسد. این، یعنی رونق حوزه پروتز دندان. 

۳.    در حال حاضر کشورهای روسیه، نروژ، پرتغال و چین را کشورهایی می‌دانند که بازارشان ظرفیت خوبی برای صادرات پروتزهای دندانی دارد. بازار دندان مصنوعی را می‌توان بر اساس نوع پروتز، نوع مواد، کاربر نهایی و منطقه تقسیم‌بندی کرد. آمریکای شمالی و اروپا درآمدزاترین بازار این حوزه‌اند. در آینده نزدیک آسیا و اقیانوسیه هم بازار خوبی خواهند بود. 

۴.    جایگاه ایران در حوزه ساخت پروتزهای دندانی در دنیا مطلوب است. نشان به آن نشان که سفارش‌هایی از کشورهای عراق، افغانستان، استرالیا و ... داریم و عملا می‌شود گفت که در این زمینه به خودکفایی رسیده‌ایم. ضمن این‌که گسترش سالمندی در ایران، بازار داخلی را هم به این منظور در اختیار پروتزسازان ایرانی قرار داده است. 

۵.    تحریم‌ها باعث شده تا در زمینه واردات مواد اولیه پروتزهای دندانی، مشکلاتی داشته باشیم. اما دندانپزشکان و اساتید ایرانی بر این مشکلات غلبه کرده‌اند و باعث شده‌اند تا کیفیت ساخت پروتزهای دندانی ما در سطح منطقه مطرح باشد. 

۶.    اگر به گذشته برگردیم، می‌بینیم که رشته ساخت پروتزهای دندانی در ایران سابقه زیادی دارد. اساسا این حوزه نیاز به تکنولوژی کاملا به روز دارد. اما با این حال، کیفیت علمی و کاری حوزه پروتزهای دندانی ایران با دنیا برابری می‌کند؛ به گفته کسانی که در این حوزه سرگرم کار هستند و مسئولیت دارند. 

۷.    به گفته بنیانگذار مرکز تحقیقات ایمپلنت دانشگاه علوم پزشکانی تهران، در ایران یک میلیون بیمار نیازمند ایمپلنت دندانی وجود دارد. اگر حمایت خوبی از این عرصه صورت گیرد، باعث خروج ارز و بومی‌سازی این دانش خواهد شد. ضمن این‌که بالای ۹۵ درصد تجهیزات لابراتورهای دندان‌سازی ایران تولید داخل است. 

۸.    تحقیقات درباره ایمپلنت دندانی در تهران از اواخر دهه هشتاد شمسی شروع شده است. با این‌که عمر زیادی از آن نمی‌گذرد، اما امروزه به جایی رسیده که می‌توانیم انواع ایمپلنت‌های مورد نیاز را در داخل تأمین کنیم. چهار شرکت بزرگ ایرانی هم در تولید انواع ایمپلنت‌ها فعال‌اند و در این زمینه نیز، تقریبا تا حد زیادی از واردات بی‌نیاز شده‌ایم. 

۹.    علاوه بر صادرات پروتزهای دندانی، صادرات ایمپلنت‌های ایرانی نیز به کشورهای خارجی آغاز شده و روسیه و عراق مشتریان اصلی آن‌ها هستند. علاوه بر چهار شرکت ایرانی بزرگ، سه حوزه دانش‌بنیان هم در این حوزه فعال‌اند و ایران عملا قدرت رقابتی کاملی با دیگر کشورها به دست آورده و عملا در حال ورود به بازارهای جهانی هستیم. 

کد خبر 791102
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha