سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

محمد جواد پاینده: امیر قلعه‌نویی سال‌‌ها انتظار کشید تا ثمره موفقیت‌‌های داخلی خودش را در رقابت‌‌های آسیایی ببیند.

او استقلال را ابتدا به عنوان قهرمانی جام‌حذفی و پس از آن قهرمانی لیگ رساند اما به دلایل مختلف نتوانست حضور در مسابقات آسیایی را تجربه کند. انتظار امیر پس از سال‌‌ها به پایان رسید اما حضور در رقابت‌‌های آسیایی آنطور نبود که او تصور می‌کرد.

قلعه‌نویی که استقلال را به صدر جدول رقابت‌‌های لیگ رساند در صحنه مسابقات آسیایی مغلوب و ناکام بود. برای امیر قلعه‌نویی که خودش را در اوج موفقیت و محبوبیت می‌دید، رویایی بزرگ‌تر از موفقیت در رقابت‌‌های برون مرزی وجود نداشت. انتظار او برای حضور در مسابقات باشگاهی آسیا به پایان رسید اما رویای سرمربی استقلال به کابوسی تلخ مبدل شد. موفقیت‌‌های بزرگ او در رقابت‌‌های داخلی با نمایش ناامیدکننده در لیگ قهرمانان آسیا زیر سئوال رفته و سرمربی استقلال تنها به جبران این نتایج در دور برگشت مسابقات امیدوار است.

 ناکام‌ترین نماینده ایران

 دوره جدید رقابت‌‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا با شکل جدیدی برگزار شده و کشورهای صاحب‌نام فوتبال آسیا چهار نماینده در این رقابت‌‌ها دارند؛ پرسپولیس، سپاهان، صبا و استقلال چهار نماینده فوتبال ایران در دوره جدید مسابقات هستند که در این بین استقلال ناکام‌ترین نماینده فوتبال کشور بوده است.

سه دوره از مسابقات مرحله گروهی برگزار شده و در پایان دور رفت، پرسپولیس با
دو پیروزی خانگی و یک تساوی خارج از خانه بهترین نتیجه را به دست آورده است. شاگردان وینگادا در گروه دوم رقابت‌‌ها با 7 امتیاز مکان نخست جدول گروه را به صورت مشترک
با الشباب عربستان در اختیار دارند و به تداوم این روند به‌راحتی جواز حضور در مرحله بعدی رقابت‌‌ها را به دست می‌آورند.

سپاهان دومین نماینده نسبتا موفق ایران است که در سه بازی به یک برد، یک تساوی و یک شکست دست یافته است. شاگردان کاظمی در گروه چهار با 4 امتیاز مدعی جدی صعود
 به مرحله بعد رقابت‌‌ها هستند.

صبای قم در سه بازی دور رفت به دو تساوی و یک شکست رسید و با 2 امتیاز در جدول گروه نخست رقابت‌‌ها، مکان سوم را در اختیار دارد.

استقلال اما با کسب یک امتیاز از سه مسابقه و با دو شکست در مقابل یک تساوی، ناکام‌ترین نماینده ایران و تیم چهارم جدول گروه دوم رقابت‌‌هاست. آبی پوشان فرصت دیگری برای از دست دادن امتیاز نخواهند داشت و در سه بازی برگشت محکوم به پیروزی مقابل الاتحاد عربستان، ام‌صلال قطر و الجزیره امارات خواهند بود. صدرنشینی در این مرحله از رقابت‌‌ها اهمیت زیادی دارد و با توجه به نتایج دور رفت، استقلال تا‌حدود زیادی شانس صدرنشینی در این گروه را از دست داده و تنها به صعود با عنوان تیم دوم گروه امیدوار است.

صدرنشین لیگ،‌ قعرنشین آسیا

استقلال و پرسپولیس دو چهره کاملا متفاوت در رقابت‌‌های داخلی و آسیایی داشته‌اند. استقلال در لیگ دوم است. اما در رقابت‌‌‌های آسیا آخرین تیم جدول گروه است.
پرسپولیس اما در رقابت‌‌های آسیایی مقتدر ظاهر شده و بیشترین شانس را برای صعود
به مرحله یک هشتم نهایی دارد. در رقابت‌‌های لیگ اما شاگردان وینگادا به دنبال کسب سهمیه فصل آینده رقابت‌‌های آسیایی و حضور در سه پله بالایی جدول هستند.

تفاوت استقلال داخلی و آسیایی اما باورنکردنی است. استقلال در لیگ برتر با
 68 گل‌زده بهترین خط حمله را در اختیار دارد و به‌صورت متوسط در هر مسابقه بیش از دو گل به ثمر رسانده است. مهاجمان گلزن و موفق این تیم در سه بازی آسیایی تنها دو گل به ثمر رسانده‌اند که متوسط کمتر از یک گل‌زده در هر بازی را نشان می‌دهد. استقلال در رقابت‌‌های داخلی 18 پیروزی در 32 مسابقه داشته اما در سه مسابقه آسیایی هیچ بردی نداشته و دو بازی را واگذار کرده است.

شاید علت اصلی این تفاوت، تجربه قلعه‌نویی در رقابت‌‌های داخلی و کم تجربگی این مربی در مسابقات آسیایی باشد. سرمربی استقلال در بازی‌‌های لیگ و در انتخاب بازیکنان اصلی و تعویض‌‌های تیمش، زیرک و موفق ظاهر می‌شود اما در مسابقات آسیایی بزرگ‌ترین اشتباهات را در انتخاب سیستم، ترکیب اصلی و انجام تعویض داشته است.

بدترین استقلال آسیایی

استقلال یازدهمین حضور آسیایی خود را در فصل جاری رقابت‌‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا تجربه می‌کند. این تیم همراه پرسپولیس با 11 حضور در مسابقات آسیایی در فوتبال ایران رکورددار است.

آبی‌پوشان شش دوره در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا حضور داشته‌اند که در این رقابت‌‌ها به دو عنوان قهرمانی و دو عنوان نایب قهرمانی دست یافتند. استقلال سه بار در جام برندگان جام شرکت کرده و به هیچ افتخاری در این تورنمنت دست نیافته است. این تیم همچنین در سال 2003 حضور در نخستین دوره رقابت‌‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا را تجربه کرد و در فصل جاری برای دومین بار در مسابقات لیگ قهرمانان شرکت کرده است.

کسب یک امتیاز از سه مسابقه بدترین نتیجه تاریخ استقلال در رقابت‌‌های آسیایی است. این تیم سال 1970 در اولین حضور آسیایی به عنوان قهرمانی رسید. در 1971 عنوان سوم آسیا را به دست آورد. استقلال در سال 1990 برای دومین بار قهرمان آسیا شد و در سال 91 به عنوان نایب قهرمانی رسید. آبی‌پوشان در سال 1998 در تهران فینال جام باشگاه‌ها را مقابل جوبیلو واگذار کردند و برای دومین بار نایب قهرمان آسیا شدند. در سال 2001 استقلال برای آخرین بار در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کرد و به عنوان سوم قاره رسید.

آبی پوشان در مسابقات جام برندگان هم تا مرحله نیمه نهایی و یک چهارم پیش رفتند و پس از آن از گردونه رقابت‌‌ها حذف شدند. استقلال در سال 2003 در اولین لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا حاضر شد و با یک پیروزی و دو شکست، با مجموع 3 امتیاز از سه مسابقه در مکان چهارم جدول گروه قرار گرفت و نتوانست به مرحله بعد صعود کند. در دوره فعلی رقابت‌‌ها اما آبی پوشان در سه مسابقه تنها یک امتیاز به‌دست آورده‌اند و بدترین نتیجه تاریخ استقلال در رقابت‌‌های آسیایی رقم خورده است.

نزدیک به 40 سال از نخستین حضور استقلال در رقابت‌‌های آسیایی می‌گذرد. آبی‌پوشان در طول 10 دوره حضور در مسابقات مختلف باشگاهی آسیا تا پیش از دوره جاری رقابت‌‌ها 62 مسابقه برگزار کردند. 34 بار مقابل حریفان خود به برتری رسیدند، 12 بار به تساوی دست یافتند و 16 بار شکست خوردند. با دو شکست فصل جاری تعداد باخت‌‌های آسیایی استقلال به عدد 18 رسیده و این تیم هنوز به هیچ بردی در این دوره دست نیافته است.

موفقیت رایکوف و پورحیدری

زدراکو رایکوف، مربی صرب استقلال که در دهه 70 میلادی موفق‌ترین مربی فوتبال ایران به شمار می‌رفت نخستین افتخارات آسیایی استقلال را رقم زد. رایکوف در سال 1970 استقلال را به عنوان قهرمانی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا رساند. یک سال بعد او در همین رقابت‌‌ها عنوان سوم را به دست آورد. استقلال در سال 1990 با هدایت منصور پورحیدری در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کرد. این مربی در نخستین حضور خودش در رقابت‌‌های آسیایی، استقلال را به عنوان قهرمانی رساند و سال بعد نایب‌قهرمان آسیا شد. ناصر حجازی در سال 1998 سرمربی استقلال بود.

آبی پوشان همراه حجازی در تهران، دالیان چین را مغلوب کردند و به فینال مسابقات رسیدند. در بازی فینال، جوبیلو ایواتا در ورزشگاه آزادی با نتیجه 2 بر یک میزبان آبی‌پوش را شکست داد و حجازی با کسب یک عنوان نایب‌قهرمانی به کار خودش در رقابت‌‌های آسیایی پایان داد. منصور پورحیدری در سال 2001 با استقلال به رقابت‌‌های آسیایی بازگشت و پس از یک قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی این بار عنوان سوم جام باشگاه‌ها را در تهران به دست آورد. آبی‌‌پوشان در بازی نیمه‌نهایی مقابل آنیانگ ال‌جی کره مغلوب شدند.

در سال 2003 کخ آلمانی هدایت استقلال را در دست داشت و در نخستین دوره
 لیگ قهرمانان باشگاه‌ها آسیا با دو شکست مقابل العین امارات و الهلال عربستان و یک پیروزی مقابل السد قطر از گردونه رقابت‌‌ها خارج شد.

پورحیدری، ‌حجازی و سوکوموروخوف در رقابت‌‌های جام برندگان جام مربیان استقلال بودند و هیچ کدام به افتخار قابل‌توجهی دست نیافته‌اند.

در مجموع 10 حضور آسیایی استقلال منصور پورحیدری با کسب یک عنوان قهرمانی،‌
 یک نایب قهرمانی و یک عنوان سوم، پرافتخارترین مربی این باشگاه و همچنین موفق‌ترین مربی ایرانی در تاریخ جام‌‌های باشگاهی آسیا بوده است.

رایکوف صرب با یک قهرمانی و کسب یک عنوان سوم در جایگاه دوم قرار دارد و ناصر حجازی با یک نایب قهرمانی سوم است.

پورحیدری در 32 بازی آسیایی سرمربی استقلال بوده است. 17 بار موفق به شکست حریفان شده، ‌هشت بار به تساوی رضایت داده و تنها هفت شکست در کارنامه دارد.رایکوف در 10 مسابقه آسیایی به هفت برد، ‌یک تساوی و دو باخت رسیده، حجازی در 9 مسابقه چهار برد،‌ دو تساوی و سه شکست داشته است. کخ در هفت بازی به چهار پیروزی و سه شکست دست یافته  و سکوموروخوف در چهار بازی دو برد، ‌یک تساوی و یک باخت داشته است.

امیر قلعه‌نویی اما با دو شکست و یک تساوی در سه مسابقه از نظر امتیازات کسب کرده و حتی متوسط امتیازات در قیاس با تعداد بازی‌‌ها ضعیف‌ترین مربی استقلال بوده و باید این رکورد را در دور برگشت رقابت‌‌ها بهبود بخشد.

کد خبر 79007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز