بارش باران تند و طولانی در آسمان آستارا از بامداد یکشنبه (26شهریور) آغاز شد و تا صبح دوشنبه (27شهریور) ادامه داشت.

تصاویری از سیل آستارا

به گزارش همشهری آنلاین، هرچند اداره هواشناسی گیلان هشدار صادر کرده ‌و تدابیری برای پیشگیری از خسارت اندیشیده شده بود، اما به‌گفته امیر مرادی، مدیر بحران گیلان، از آنجا که میزبان بارندگی بیش از 2.5برابر میزان پیش‌بینی شده بود، آب‌گرفتگی معابر و منازل رخ داد و در راه ماندن خودروها و اسکان اضطراری روستاییان آسیب‌دیده از سیل را در پی داشت؛ موضوعی که با قطع بارش هم همچنان ادامه داشت.
در این شرایط شهروندان آستارا، در کنار نیروهای امدادی و خدمات‌رسان آستین همت بالا زدند و برای همیاری به یکدیگر راهکارهایی را به‌کار بستند؛ راهکارهایی امیدبخش که به زودتر سروسامان‌گرفتن شرایط بحرانی کمک کرده ‌است.

فیلم را اینجا تماشا کنید 

تجربه آفرودسواری در امدادرسانی
حجم زیاد بارندگی در مدت زمان کوتاه باعث آب‌گرفتگی معابر و در راه‌ماندن خودروها شد. نیروهای امدادرسان از همان ساعات اول پای کار بودند، اما شهروندان هم برای کمک به یکدیگر دست روی دست‌ نگذاشتند. یکی از این شهروندان «حسین زاهدی» جوان 21ساله اهل آستاراست که در رشته گردشگری تحصیل می‌کند. او از همان ساعات اول با خودروی آفرود برای نجات خودروهای مانده در سیل تلاش می‌کرد.
او به همشهری می‌گوید: «4مسیر اصلی خیابان مرکز شهر بسته شده بود و خودروها در آب گرفتار بودند. با ماشینم توانستم 15ماشین را در این 2روز از سیلاب نجات بدهم.»
زاهدی درباره این کار داوطلبانه می‌گوید: «برای بعضی از خانواده‌ها هم که در خانه گرفتار شده بودند، اقلام خوراکی بردم. هر کاری که از دستم بربیاید، برای همشهریانم انجام می‌دهم. نه فقط من، الان همه پای کار هستند.»
زاهدی خودروهایی را که با راننده در مسیر فشار آب سرگردان شده بودند، مهار کرده و به مقصد رسانده. او ادامه می‌دهد: «حالا ماشینم از کار افتاده و باید منتظر بمانم تا تعمیر شود.» او ادامه می‌دهد: «حالا بارش قطع شده و هوا نیمه‌ابری است، اما شهر کماکان درگیر آب‌گرفتگی است.» 
زاهدی پیش از این هم در جریان برف زمستان گذشته در محور آستارا به اردبیل به‌ خودروهای در برف مانده کمک کرده‌بود.
 

ببینید | روایت آفرودسواری که ناجی خودروهای سیل زده آستارا شد

مهمان باشید
اسکان اضطراری روستاییان منطقه لوندویل در نخستین ساعات بارندگی، از سوی مدیریت بحران گیلان انجام شد. با وجود اینکه مدیر بحران استان اعلام کرده حدود 100نفر از روستاییان و گردشگران‌ اسکان اضطراری داده شده‌اند، اما برخی از شهروندان آستارا درهای منازل خود را برای همشهریان گشوده‌اند.
«ساسان شاهین» یکی از شهروندان ساکن آستارا به همشهری می‌گوید: «برخی از شهروندان اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند یک واحد مسکونی را در اختیار یک خانواده آسیب‌دیده از سیل بگذارند و تا تخلیه آب منزل‌شان انجام شود، مهمان این واحد باشند.» 
مالکان برخی از مهمان‌پذیرها هم با آغوش باز و بدون دریافت هزینه، پذیرای افراد آسیب‌دیده از سیل هستند.
 

همدلی مرزبانان
علاوه بر نیروهای امدادرسان و مردم شهرستان آستارا، کمک‌های مردمی از شهرها و استان‌های همجوار نیز راهی آستاراست. سیدنادر صفوی میرمحله، فرماندار رضوانشهر از ارسال محموله کمک‌های مردمی رضوانشهر به مناطق سیل‌زده شهرستان آستارا خبر می‌دهد و می‌گوید: «این کمک‌ها با همکاری مردم، اداره صمت و جمعیت ‌هلال احمر شهرستان و اتحادیه صنفی رستوران‌داران با مدیریت فرمانداری به شهرستان آستارا ارسال شد و همچنان ادامه دارد.»
فرمانده هنگ مرزی آستارا از کمک و امدادرسانی مرزداران به مرزنشینان گرفتار در سیل شهرستان آستارا خبر می‌دهد و می‌گوید: «نیروهای مرزبانی از ساعات اولیه آب‌گرفتگی و وقوع سیلاب در شهرستان آستارا، با حضور در مناطق آسیب‌دیده درکنار دیگر یگان‌های امدادی، خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده را آغاز کردند و با استقرار گروه‌های مرزبانی در مناطق آسیب‌دیده و سیل‌زده، امدادرسانی به مردم منطقه با تمام ظرفیت در حال انجام است.» 
سرهنگ هادی قاسمی توزیع بسته‌های مواد غذایی، آب معدنی و کمک به جمع‌آوری آب‌های سطحی و ترمیم کوچه‌ها و محلات را از اقدامات مرزبانان برای کمک به مردم مناطق سیل‌زده شهرستان آستارا اعلام کرد.


وقتی باران بارید
سامانه جوی بارش‌زایی که از یکشنبه‌شب (26شهریور) فعالیت خود را در مناطق مختلف گیلان آغاز کرد، موجب سیلاب‌های شدید در بخش‌هایی از شهرستان آستارا و تخریب سازه‌های روبنایی ازجمله جاده‌ها و سردهنه‌های آبیاری بین مزارع و قطع تعدادی از راه‌های ارتباطی روستایی شده است. بارش باران در آستارا 12ساعت طول کشید، اما در مدت ۳ساعت ۱۳۵میلی‌متر بارید و بارش زیاد در این مدت کم، باعث بروز سیلاب شد. خوشبختانه این بارندگی‌ها خسارت جانی نداشت و مسئولان در تلاشند تا خسارت‌های اقتصادی نیز با تلاش مدیران دستگاه‌های اجرایی به سرعت جبران شود. استاندار گیلان از بنیاد مسکن خواسته تا خسارت‌های ناشی از سیلاب واحدهای مسکونی را ارزیابی کنند تا براساس دستور معاون اول رئیس‌جمهوری، برآورد خسارت‌ها به وی اعلام شود و تسهیلات در ارتباط با تعمیرات مشخص شود.
درحالی‌که بارندگی در آستارا تمام شده، امدادرسانی همچنان تا دیشب (سه‌شنبه 28شهریور) ادامه داشت.
 

* گزارش کامل را می‌توانید در صفحه ایرانشهر روزنامه همشهری (سه‌شنبه، 28 شهریور) بخوانید.

کد خبر 789799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha