بیش از یک هفته از سیل بی‌سابقه آستارا می‌گذرد.آب‌گرفتگی منازل و مغازه‌های شهروندان، تخریب پل‌های دسترسی شهر به روستا، تخریب سازه‌های روبنایی ازجمله جاده‌ها و سردهنه آبیاری بین مزارع، تخریب و آسیب به ۲دهنه ازجمله خسارت‌های مالی سیل برآورد شده‌است.

سیل آستارا

به گزارش همشهری آنلاین، بیش از یک هفته از سیل بی‌سابقه آستارا می‌گذرد. هرچند با توجه به هشدارهای هواشناسی قبل از بروز سیل، روستاهای در معرض خطر تخلیه و مسیرهای عبوری بسته شد و این سیل خسارت جانی نداشت، اما آب‌گرفتگی منازل و مغازه‌های شهروندان، تخریب پل‌های دسترسی شهر به روستا، تخریب سازه‌های روبنایی ازجمله جاده‌ها و سردهنه‌های آبیاری بین مزارع، تخریب و آسیب به ۲دهنه ازجمله خسارت‌های مالی سیل برآورد شده‌است؛ خساراتی که به‌گفته مسئولان مانند خود سیل بی‌سابقه بوده است.
اما چرا این سیل این همه خسارت به همراه داشت، موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود. فرماندار آستارا میزان این خسارت را در گفت‌وگو با همشهری 600میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌گوید که بارش بی‌سابقه باران در 100سال اخیر این همه خسارت به همراه آورده است. با این حال «محمدرضا شهاب‌زاده» نداشتن زیرساخت توسعه‌یافته شهری را نیز در بروز خسارت‌ها مؤثر می‌داند.

هدایت آب‌های سطحی
نگاهی به وضعیت زیرساخت‌ها در شهر مرزی آستارا نشان می‌دهد که این شهر با جمعیت حدود 95هزار نفر و میانگین بارش سالانه 1345میلی‌متری، فاقد زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب و نیز دفع آب‌های سطحی است. شهردار آستارا به همشهری می‌گوید: «رودخانه ملاهادی به طول 4کیلومتر یک رودخانه اصلی در شهر است و 2رودخانه فرعی نیز در شهر داریم. آب‌های سطحی از طریق جوی‌ها، جداول و کانال‌ها به سمت این رودخانه‌ها هدایت می‌شود.»
آستارا شهری با شیبی اندک است و این طریقه هدایت آب‌های سطحی، عواقبی مثل آب‌گرفتگی شدید در سیل اخیر دارد.
«میثم الوان‌پور» می‌افزاید: «هدایت آب‌های سطحی به شبکه اگوی شهری وابسته است.» آب‌گرفتگی 4هزار خانه مسکونی شهروندان نشان می‌دهد که آژیر قرمز برای اقدام اساسی در شبکه هدایت آب‌های سطحی به صدا درآمده‌است؛ موضوعی که شهردار آستارا عملیاتی‌شدنش را منوط به تخصیص اعتبار می‌داند. «مطالعات درباره هدایت آب‌های سطحی در 20کیلومتر از معابر شهر باید بازنگری شود و برای اجرا به اعتباری بالغ بر 50میلیارد تومان نیاز است.» شهردار آستارا می‌گوید: «اواخر تیرماه بعد از 4دهه لایروبی رودخانه‌های آستارا به طول 4کیلومتر انجام شد که تأثیر مثبتی در کاهش بروز خسارت سیل داشت.» 

تسریع در تکمیل شبکه فاضلاب
طرح شبکه فاضلاب به طول 207کیلومتر، از سال1379 در این شهر کلید خورد و همچنان در فاز اول طرح است و به بهره‌برداری نرسیده. اهمیت تکمیل شبکه فاضلاب در پی خسارت ناشی از سیل به قدری است که «احمد وحیدی» وزیر کشور، در پیگیری موضوع سیل آستارا به آن اشاره کرد. «محمدرضا شهاب‌زاده» فرماندار آستارا به همشهری می‌گوید: «آستارا از سطح دریا پایین‌تر است و شبکه آب و فاصلاب ندارد. از وزارت نیرو تقاضای همکاری بیشتر داریم.»

 قصه تکراری ساخت‌وساز در حریم رودخانه
روستاییان معتقدند خانه‌های آسیب‌دیده از سیل به‌صورت غیرمجاز در حریم رودخانه احداث نشده. شهردار آستارا می‌گوید: «نظارت بر ساخت‌وساز در حریم رودخانه براساس ضوابط شهرسازی است و مواردی که در سیل آسیب دیدند، بناهای قدیمی بودند.» فرماندار آستارا هم دلیل آسیب‌دیدن 14مغازه در بازار محله روستای کانرود در حریم رودخانه را هم به‌دلیل عمر 50ساله‌شان و هم به‌دلیل بی‌توجهی به اخطارها عنوان می‌کند.
ساخت‌وساز در حریم رودخانه به خسارت سیل امامزاده داوود در مرداد1401 قوت بخشید؛ سیلی که میزان خسارت آن ۳۳۰میلیارد تومان اعلام شد. سیل فروردین1398 در شیراز با خسارت 121میلیارد و 480میلیون تومانی به‌دلیل تبدیل دره کناری دروازه قرآن به جاده ورودی شیراز عنوان شد. ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه‌ها نیز یکی از علل اصلی تشدید سیل فروردین1398 در لرستان عنوان شد که 15هزار میلیارد ریال خسارت به همراه داشت.

کد خبر 790889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha