مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

نارضایتی گسترده داوطلبان کنکور امسال و مشکلاتی که اجرای مصوبه کنکور برای آنها به وجود آورده، سبب شد نمایندگان ملت برای رسیدگی به این مشکلات به فکر راه چاره بیفتد.

کنکور


روزنامه همشهری؛  گروه خانواده، رابعه تیموری :چاره‌جویی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» رسید که بر اساس گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات تدوین شده و کلیات آن در جلسه علنی امروز به تصویب رسیده است. اما در جلسه تصویب این طرح چه گذشته و با تصویب آن داوطلبان شاهد چه تغییراتی در شیوه اجرای کنکور خواهند بود؟
حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دستیابی به عدالت آموزشی را از اهداف تصویب طرح عنوان کرده و توضیح داده است : «کنکور یک موضوع تخصصی است که سال‌ها است کشور را درگیر کرده و حتما باید نگاه تخصصی در این حوزه باشد. در این طرح تاکید شده در آزمون‌هایی که توسط آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود، استانداردهای لازم موردتوجه قرار گیرد. »
به گفته فلاحی در این طرح درباره میزان تاثیر قطعی معدل پیشنهاد شده که هر سال میزان تاثیر آن از سوی آموزش‌وپرورش اعلام شود.
محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از محدود کردن ملاک‌های قبولی دانشگاه به یک آزمون انتقاد کرده و توضیح داده است : « کیفیت آموزش در همه نقاط ایران یکسان نیست و دانش‌آموزی در دورترین روستای ایران سطح آموزشی دانش‌آموزان پایتخت را ندارد و بر این اساس نباید یک آزمون در سراسر کشور ملاک باشد. »

اصل ماجرای طرح مجلس برای تغییر مصوبه کنکور چه بود؟|


حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر نیز در موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو گفته است : «در مجلس شورای اسلامی قطعا تاثیر معدل در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اهمیت دارد، اما بدون فراهم بودن زیرساخت‌ها و به شکل فوری نباید این تصمیم مهم را اتخاذ کرد. تاثیر قطعی معدل در مصوبه کمیسیون آموزش به شورای سنجش و پذیرش واگذار شده است. »
او به مشکلاتی که شیوه تاثیرگذاری سوابق تحصیلی در نتایج کنکور به‌دنبال داشته اشاره کرده و گفته است : «طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانش‌آموزانی که معدل ۲۰ گرفته‌اند به این دلیل که تراز معدل‌گیری متفاوت است، مجبور به ترمیم معدل هستند و مصوبه شورا کاملا تبعیض‌آمیز است. همچنین آزمون‌های نهایی به قدری سخت شده که گویا برای افرادی که توان پرداخت مبالغ کلان و حضور در مدارس غیرانتفاعی دارند، کنکور جدیدی ایجاد شده است. »
این طرح مخالفینی نیز داشت که علی خضریان یکی از آنها بود که به پابرجا ماندن تاثیر سوابق تحصیلی در این طرح اصلاحی اشاره کرد و توضیح داد : « در این طرح کار جدیدی صورت نگرفته که بخواهیم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تغییر دهیم. »
نکته مهمی که داوطلبان کنکور سال ١٤٠٣ نباید از نظر دور داشته باشند تذکر این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بود که خاطرنشان کرد : « تغییرات فعلی در جریان اصلاح قانون برگزاری کنکور، به دلیل گذشت زمان قابل اعمال در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ نیست. »

کد خبر 789698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha