همشهری آنلاین: وزیر کشور اعلام کرد:جمهوری اسلامی ایران،آماده است تجارب و پیشرفت های خود را در زمینه های مختلف برای رشد و پیشرفت عراق به این کشور ارائه دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، صادق محصولی وزیر کشور روز دوشنبه در دیدار با عبدالصمد رحمان السلطان وزیر امور پناهندگان و مهاجران عراق، با اشاره به اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و مذهبی بین دو کشور، اظهار داشت: این اشتراکات باعث شده است که جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس دولت مردمی عراق، از این دولت حمایت کند.

وی با تأکید بر اینکه امنیت در عراق ارتقاء یافته و ملت و دولت این کشور می توانند، کشورشان را اداره کنند، گفت: هیچ گونه توجیهی برای حضور بیگانگان در عراق وجود ندارد، چرا که آنها امنیت این کشور را خدشه دار می کنند.

محصولی با اشاره به اینکه مردم ایران طی سال های حکومت حزب بعث در عراق، میزبان خوبی برای پناهندگان و مهاجران این کشور بوده است، تأکید کرد: امروز نیز برای حل مشکلات این مهاجران آماده هرگونه همکاری و کمک هستیم.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده است که تجارب و پیشرفت های خود را بی دریغ در زمینه های مختلف برای رشد و پیشرفت عراق به این کشور ارائه کند، گفت: روابط تهران و بغداد می تواند بیش از پیش گسترش یابد و در این راه ایران از هیچ کمکی به عراق کوتاهی نخواهد کرد.

عبدالصمد رحمان السطان وزیر امور پناهندگان عراق نیز در این دیدار با تقدیر و تشکر از جمهوری اسلامی ایران به خاطر مهمان نوازی از مهاجران عراقی طی 30 سال گذشته، گفت: دو ملت در طول تاریخ همیشه روابط خوب و مناسبی داشته اند که در دولت مردمی عراق این مناسبات در تمامی زمینه ها در حال گسترش است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت عراق همچنان ادامه داشته باشد، اظهار داشت: ایران نقش مهی در ثبات، امنیت و آرامش منطقه دارد و در عراق نیز به دولت این کشور کمک های شایانی کرده است.

وزیر امور پناهندگان عراق با اشاره به برخی مشکلات مهاجران عراقی حاضر در ایران، پیشنهاد داد تا کمیته ای مشترک بین تهران و بغداد تشکیل شود تا بتواند مشکلات این مهاجران را سریعتر برطرف و زمینه بازگشت آنها به کشورشان را فراهم کند.

هیچ نیازی به حضور بیگانگان در عراق نیست
 
وزیر کشور همچنین در حاشیه دیدار با وزیر امور پناهندگان و مهاجران عراق  با بیان اینکه امروز مردم عراق در پس رشد توانایی‌ها و بهره‌گیری از قابلیت‌های خود توانسته‌اند میزان امنیت در عراق را افزایش دهند، گفت: هیچ نیازی به حضور بیگانگان در این کشور نیست.
 
محصولی وزیر کشور اظهار داشت:در نشست امروز مذاکرات خوبی در جهت ارتقای سطح روابط دو کشور با توجه به اشتراکات فرهنگی میان ایران و عراق داشتیم و امروز به خوبی می‌توان بیان کرد که امنیت در عراق ارتقای خوبی یافته و ملت این کشور از پس توانایی‌ها و قابلیت‌های گسترده خود توانسته است میزان امنیت در این کشور را افزایش داده و امروز دیگر هیچ نیازی به حضور بیگانگان در این کشور نیست.

وی ادامه داد:‌در سایه افزایش روزافزون امنیت در عراق میزان زوار از ایران به عتبات عالیات در این کشور نیز افزایش یافته‌اند و لازم است در زمینه‌های متعدد برای بهبود روابط میان دو کشور تلاش کرد.

در این جلسه وزیر امور پناهندگان عراق نیز با تقدیر از حمایت‌های بی‌دریغ دولت و ملت ایران از مردم عراق از اخراج گروهک منافقین از اردوگاه اشرف در هفته‌های آتی خبر داد و افزود: خروج منافقان قرار بود در سال 2008 نهایی شود. اما به واسطه وجود برخی مشکلات در عراق این موضوع نهایی نشد که البته امیدواریم طی هفته‌های آینده این موضوع عملیاتی شود.

عبدالصمد رحمان السلطان وزیر امور پناهندگان عراق در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی وی از میزبانی ملت ایران از مهاجرین عراقی در طول سالهای اخیر اظهار داشت: باید از میزبانی ملت بزرگ ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران در طول 30 سال گذشته تشکر کنم،‌جمهوری اسلامی خدمات گسترده‌ای را در حوزه بهداشتی آموزشی و خدماتی به ملت عراق ارائه داد.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم که زمینه‌های بازگشت داوطلبانه مردم عراق به کشورشان را فراهم کنیم، البته هرگز اجباری از سوی ایران نبوده است.
 
وزیر امور پناهندگان و مهاجران عراق بیان داشت: کمیته‌ای فنی برای طرح راهکارهای مطلوب بازگشت پناهندگان به عراق تدارک دیده شده که می‌توان با تکیه بر آن زمینه‌های بازگشت مطلوب‌تر مهاجرین را فراهم کرد.

کد خبر 78921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز