دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

همهشری آنلاین: تصویرگران ایرانی سال 1388 را با موفقیتی بزرگ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا آغاز کردند

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جایزه افق‌های تازه نمایشگاه بین‌المللی بولونیا در ایتالیا روز سوم فروردین برای کتاب "ارنگ ارنگ بگو چه رنگ؟" به نمایندگان کانون اهدا شد.

برای حضور در این نمایشگاه کوروش پارسانژاد مدیر گرافیک کانون و راشین خیریه تصویرگر این کتاب به ایتالیا سفر کرده بودند.

با کسب این موفقیت نام تصویرگر جوان، در میان چند تصویرگر ایرانی که طی 25 دوره گذشته موفق شدند این جایزه را به دست آورند، قرار گرفت.

داوران این مسابقه معتبر بین‌المللی، هنر استادانه‌ای که در تصویرگری این کتاب به چشم می‌خورد مورد تجلیل قرار دادند و نفوذ، شکوه، فریبندگی و طراوت این اثر را نشانه تداوم سنت‌ها دانستند.

آنها در بخش دیگری از بیاینه خود آورده‌اند: از میان عناوین فراوان ثبت‌نام شده در بخش افق‌های تازه مسابقه Ragazzi، هیأت داوران از کار قوی، مستقل و سنتی ایران قدردانی می‌کند، کاری که هنرمندانش، به صورت واضح، الهام‌های خود از قرون گذشته و روایات تاریخی را به تصویر کشیده‌اند.

درخشش کانون به عنوان تولید کننده اثری شایسته معرفی به تمامی نهادهای نشر کتاب‌های کودکان در سراسر جهان از آن رو چشمگیر و قابل توجه بوده که .کتاب "ارنگ ارنگ بگو چه رنگ؟" از میان 71 جلد کتاب ارسالی از ایران و تعداد زیادی کتاب از سراسر جهان مورد توجه داوران این مسابقه قرار گرفته است.

انتخاب نوع خاص کاغذ و طراحی فونت مجزا و هماهنگ با تصاویر کتاب از دیگر عوامل موفقیت این اثر به شمار می‌ر‌ود. طراح این کتاب آثار خود را بر مبنای اشعار و نمایشنامه‌های بسیار کودکانه و شیرین افسانه شعبان‌نژاد خلق نموده است و کتاب برای گروه سنی الف و ب مناسب است.

در عین حال در بولونیا علاوه بر این جایزه، آثار 11 تصویرگر ایرانی با موفقیت در مسابقه تصویرگری بولونیا در کنار آثاری از کشورهای آمریکا، فرانسه، اسپانیا، کره، ژاپن و ایتالیا به کاتالوگ این نمایشگاه بین‌المللی معتبر راه یافت.

کارهای علیرضا گلدوزیان و نوشین صفاخو از آثار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و امیـر شعبانی‌پـور، فرشید شفیعی، مـرتضی زاهدی، مهدی کریم‌زاده، راشین خیریه، زهرا سرمشقی، سحـر بردایی، منیره منصوری و سمیرا زمانی نیز به این کاتولوگ که راهنمای ارزشمندی برای ناشران، طراحان گرافیک، هنرمندان، معلمان، کتاب‌داران و علاقه‌مندان به هنر تصویرگری محسوب می‌شود، راه یافته است.

این مسابقه هم هر سال در دو بخش داستانی و غیرداستانی برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش همچنین در بیست و پنجمین دوره برگزاری این نمایشگاه همچنین آثار برگزیده اولین جشنواره تصویرگری cj کره جنوبی نیز به نمایش گذاشته شد که در میان آن آثار 10 تصویرگر ایرانی به چشم می‌خورد.

نتایج این مسابقه در ماه‌های پایانی سال گذشته اعلام شد و بر اساس آن در بخش تصویرگران، مرتضی زاهدی، کریم نصر، الهام اسدی، آویده رازی، سمانه قاسمی، حسن عامه‌کن، صدر شهروز، پژمان رحیمی‌زاده، مفتون امیر و فرشید شفیعی 10 هنرمندی بودند که آثارشان در میان 50 اثر منتشر شده در کاتالوگ این مسابقه قرار گرفت.

همچنین دو کتاب "مرد جوان و خیاط حیله‌گر" با تصویرگری راشین خیریه و "قصه بره سرخ و شاهزاده غمگین" با تصویرگری نرگس محمدی از میان 44 کتاب کانون که به این جشنواره بین‌المللی ارسال شده بود برنده این مسابقه شناخته شدند.

آثار برنده شده در این جشنواره پس از نمایش در موزه هنر سونگ کوک کره‌جنوبی، به نمایشگاه بولونیا ایتالیا منتقل شد و پس از آن در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش گذاشته خواهد شد. جشنواره تصویرگری cj کره‌جنوبی برای نخستین بار با حمایت بنیاد فرهنگی cj کره و به میزبانی دفتر کتاب‌های مصور جشنواره که سرپرستی آن را وزارت فرهنگ، ورزش و گردش‌گری و انجمن ناشران کره برگزار شد.

 همچنین تعدادی از کتاب‌های برنده شده در این مسابقه، از ناشران خریداری و بین مؤسسات مربوط به کودکان، سازمان‌ها، کتابخانه‌های عمومی و توزیع کنندگان از طریق بنیاد فرهنگی cj و بنیاد رفاهی آن توزیع می‌شود.

 گفتنی است راشین خیریه با ساخت نخستین فیلم پویانمایی خود برگرفته از کتاب "مرد جوان و خیاط حیله‌گر" وبا همین نام، دو تندیس و جایزه اصلی بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را به خود اختصاص دهد.

کد خبر 78915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز