همشهری آنلاین: برگزیدگان سیزدهمین جشنواره کتاب کودک ونوجوان از میان نزدیک به 1600 اثر منتشر شده در این حوزه طی سال های 1385 و 1386 معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، گروه انتخاب اولیه جشنواره از این میان بیش از 600 اثر را برای داوری نهایی به پنج گروه داوران رشته های داستان تالیف، داستان ترجمه، شعر و تصویرگری و صفحه آرایی و بخش ویژه انقلاب و امام خمینی(ره) سپردند.

بر این اساس در بخش داستان تالیف، گروه داوری شامل حسین فتاحی، داوود غفارزادگان، علیرضا حافظی و محمدرضا بایرامی پس از بررسی 111 اثر در بخش کودک و 97 اثر در بخش نوجوان، لوح تقدیری به مژگان شیخی نویسنده کتاب 365 قصه برای شب های سال از انتشارات قدیانی در بخش خردسال اهداء کرد و در بخش کودک، مجموعة هفت جلدی روباه زرنگ، نوشتة مسلم ناصری از انتشارات بِه نشر را شایستة دریافت دیپلم افتخار به همراه یک سکة تمام بهار آزادی و در بخش نوجوان هم کتاب لالایی برای دختر مرده نوشتة حمیدرضا شاه آبادی از نشر افق را شایسته دریافت لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره به همراه 3 سکه بهار آزادی شناخت. در این بخش همچنین یک دیپلم افتخار به همراه یک سکة تمام بهار آزادی به علی اصغر عزتی پاک نویسنده کتاب زود بر‌می‌گردیم از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تعلق گرفت.

بخش داستان ترجمه نیز به داوری شهرام اقبال زاده، زهرا احمدی،  چیستا یثربی و  حسین بکائی سه برنده داشت که از میان44 عنوان در بخش کودک و 107 عنوان در بخش نوجوان انتخاب شده بودند.

در بخش ترجمه کودک  مهران فرهاد زادگان موفق شد برای ترجمه کتاب بزرگترین گل دنیا منتشر شده توسط انتشارات نوشته، لوح زرین جشنواره و دیپلم افتخار، به همراه 3  سکه تمام بهار آزادی را از آن خود کند ضمن این که یک دیپلم افتخار جشنواره به همراه یک سکه بهار آزادی به کتاب زیر آسمان بزرگ از انتشارات علمی، فرهنگی با ترجمه آقای مجید عمیق اهدا شد.

همچنین شهلا انتظاریان مترجم کتاب پرنده‌ بی آشیان از انتشارت چشمه نیز در بخش ترجمه نوجوان لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره را به همراه 3 سکه تمام بهار آزادی دریافت کرد.

داوران بخش شعر سیزدهمین جشنواره کتاب کودک ونوجوان شامل شکوه قاسم نیا،  بابک نیک طلب و جعفر ابراهیمی، 43 کتاب راه یافته به مرحله نهایی در بخش خردسال و کودک و 14 کتاب در بخش نوجوان را مورد بررسی قرار دادند تا از میان آن ها در بخش خردسال، دیپلم افتخار جشنواره به همراه یک سکه بهار آزادی را به کتاب ترانه‌های نوازش مصطفی رحماندوست و در بخش کودک، لوح زرین جشنواره به همراه دیپلم افتخار و 3 سکه بهار آزادی را به کتاب ماه نو، نگاه نو، سرودة اسدا... شعبانی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهداء کنند.

همچنین آنها در بخش نوجوان  با اهداء لوح زرین به همراه دیپلم افتخار و 3 سکه بهار آزادی به افسانة شعبان نژاد برای کتابهای بزرگ راه از نشر توکا و پرنده گفت شاعرم از انتشارات کانون پرورش فکری و در بخش کودک برای مجموعه سه جلدی ترانه‌های بازی و نوازش، از نشر بِه نشر از وی تقدیر کردند.

یک جایزه دیگر هم در بخش شعر نوجوان شامل دیپلم افتخار به همراه یک سکة تمام بهار آزادی به آتوسا صالحی شاعر کتاب دلم برای تو تنگ است از انتشارات پیدایش تعلق گرفت.
بخش انقلاب و امام خمینی(ره) هم بخش تازه ای در جشنواره کتاب کودک ونوجوان بود که به مناسبت سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به داوری جشنواره افزوده شد و در آن 100 عنوان کتاب منتشر شده در سی سال گذشته با این موضوع توسط ابراهیم حسن بیگی، معصومه انصاریان و حمید گروگان مورد بررسی قرار گرفت و از میان آن ها به غیر از کتاب سنگ اندازان غار کبود، نوشته داوود غفارزادگان از انتشارات سورة مهر- که موفق شد لوح زرین به همراه دیپلم افتخار و سه سکه بهار آزادی را از آن خود کند - کتاب های ایستگاه ، نوشته علی اکبر والایی، شب گربه‌های چشم سفید، نوشته جمشید خانیان و بهار گمشده نوشته افسانه شعبان نژاد، از انتشارات کانون با دریافت دیپلم افتخار و یک سکه تمام بهار آزادی شایسته تقدیر شناخته شدند.

در این بخش کتاب های ریشه‌های ماندگار نوشته ابراهیم حسن بیگی از نشر عروج و شب های بی فانوس نوشته جعفر ابراهیمی از انتشارات حوزه نیز شایسته دریافت دیپلم افتخار معرفی شدند، ولی به دلیل آن که حسن بیگی یکی از داوران این بخش بوده و ابراهیمی دبیری جشنواره را بر عهده داشت، جایزه‌ای به آنها تعلق نگرفت.

داوران بخش تصویرگری و صفحه آرایی شامل کوروش پارسانژاد، کاظم طلایی و ابوالفضل همتی آهویی از میان250 کتاب مورد بررسی در بخش نهایی، تصمیم گرفتند هر 8 نامزد دریافت جایزه را با اهداء دیپلم افتخار و یک سکه تمام بهار آزادی مورد تقدیر قرار دهند.

پژمان رحیمی زاده برای تصویرسازی کتابهای "راز" از مجموعه مولانا ، سلطان و آهو، از مجموعه مرز پرگهر از انتشارات کانون پرورش فکری و کتاب ماه پیشانی قصة ما از انتشارات منادی تربیت، حسام الدین طباطبایی برای تصویرسازی کتاب پسران تشمال (از مجموعه مرز پرگهر ) از انتشارات کانون ، مانِلی منوچهری برای تصویرسازی کتاب نقاشان چینی ورومی از مجموعه مولانا انتشارات کانون، مرجان وفائیان و  عطیه بزرگ سهرابی به صورت مشترک برای تصویرگری کتاب روزی روزگاری از مجموعة مولانا انتشارات کانون، شاپور حاتمی برای صفحه‌آرایی و کار گرافیکی کتابهای پرنده گفت شاعرم از کانون و کتاب من هشتمین آن هفت نفرم از نشر صابرین، آزاده مدنی برای تصویرسازی کتاب پیشی خانم وبچه‌ها از انتشارات شباویز، سولماز جوشقانی برای تصویرگری کتاب به ماه نگاه کن از انتشارات مدرسه و راشین خیریه برای کتاب ماه تی تی ،کلاه تی تی، از انتشارات کانون این جایزه را دریافت کردند.

مراسم اهداء جوایز سیزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان عصر روز 24 اسفند با حضور علی اکبر اشعری مشاور رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و محسن چینی فروشان مدیر عامل کانون برگزار شد و جشنواره نیز روز 25 اسفند پس از یک هفته، در مرکز آفرینش های فرهنگی، هنری کانون به کار خود پایان داد.

 عکس های برگزیدگان را اینجا ببینید.

کد خبر 77268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز