دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور و بزرگ‌ترین دانشگاه ایران، بعد از آستان قدس، دومین نهاد کشور در دریافت وقف و هدایا است. این دانشگاه از زمان تاسیس در سال ۱۳۱۳، کانونی برای وقف علمی ‌بوده است و از همان ابتدای تاسیس افرادی طی سال‌های مختلف به دانشگاه کمک کرده‌اند.

دانشگاه تهران

همشهری آنلاین - بهاره خسروی: اولین موقوفات دانشگاه تهران در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۲۴ به ساخت خوابگاه‌های متعدد برای سکونت دانشجویان شهرستان اختصاص یافت. در زمان حاضر هم دانشگاه تهران در سراسر کشور موقوفاتی دارد و برخی از افراد، املاکی را در نقاط های مختلف برای این دانشگاه وقف کرده‌اند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

اهدایی‌ها به دانشگاه تهران از ابتدا تاکنون علاوه بر کمک‌های نقدی به وقف ۱۰ قطعه زمین، ۱۶ دستگاه ساختمان، ۱۰ باب مغازه، ۸۷ مجسمه، ۲۴۰پرده تابلو و قطعه عکس، بیش از ۲۰هزار و ۶۶۸ جلد کتاب، نسخه خطی، اسناد و مجله و یک دستگاه پیانو مربوط می‌شود که در دانشکده‌های مختلف این دانشگاه به صورت پراکنده قرار گرفته‌اند. واقفین دانشگاه تهران با هدف توسعه دانش و ارتقای سطح علمی دانشجویان اقدامات بسیاری برای توسعه فیزیکی دانشگاه با ساخت دانشکده‌های متفاوت انجام داده‌اند.

یک نیکوکار با اهدای یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع زمین به ساخت پردیس ابوریحان کمک کرده است. احداث و تأسیس دانشکده فنی فومن، تأسیس کتابخانه شماره ۲ فنی و ساخت دانشکده مکانیک پردیس فنی از دیگر موقوفات خیرین به دانشگاه تهران است که از شش دانگ یک قطعه زمین مشتمل بر اعیانات احداثی به مساحت۵۱ هزار و ۵۶۹ متر مربع ساخته شده‌اند. در دانشگاه تهران چیزی در حدود ۱۱ میلیون متر مربع عرصه ویلایی وجود دارد از این مقدار تقریبا ۲ میلیون متر مربع آن را را نیکوکاران و واقفان اهدا کردند. همچنین چیزی در حدود ۲۰ درصد از۱۱۰ هزار متر مربع  از زمین‌های وفقی را خوابگاه‌های دانشجویی تشکیل می‌دهد.  قدمت، شهرت و محبوبیت دانشگاه تهران در میان مردم به قدری بالاست که بی‌شک تعداد موقوفات واحدهای مختلف این دانشگاه بسیار بیشتر از آنچه گفته شد است، اما گردآوری و به دست آوردن آمار دقیق این موقوفات این دانشگاه زمان‌بر است.  

کد خبر 789104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha