چت جی‌بی‌تی (Chat GPT)، چت‌بات هوش مصنوعی شرکت OpenAI پس‌ازاینکه ۱۷ پزشک نتوانستند علت اصلی درد مزمن یک پسربچه را مشخص کنند، توانست به‌درستی تشخیص بیماری او را بدهد.

Chat Gpt

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌نیوز آلکس به گفته مادرش کورتنی در طول قرنطینه کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ که چهارساله بود، شروع به احساس درد کرد.

هرروز به آلکس داروی مسکن ایبوپروفن داده می‌شود تا از فروپاشی عصبی او جلوگیری شود. بااین‌حال، درد الکس فقط در حال افزایش بود و او شروع به جویدن چیزها کرده بود. والدینش مشکوک بودند که دندان‌های آسیاب الکس در حال بیرون آمدن است و باعث درد می‌شود یا اینکه آلکس دچار پوسیدگی دندان است، اما دندان‌پزشک همه این گمان‌ها را رد کرد.

هوش مصنوعی به تشخیص بیماری پنهان پسربچه کمک کرد | آیا واقعا چت‌جی‌بی‌تی می‌تواند بیماری‌ها را تشخیص دهد

در عوض پزشک به او توصیه کرد که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کند که در انسداد مجاری هوایی هم متخصص داشت. این ارتودونیست دریافت که کام یا سقف دهان آلکس برای دهان و دندان‌هایش کوچک است و بنابراین تنفس کردن در شب برای او مشکل است. قرار دادن یک اکسپندر در کام کودک به نظر می‌رسید تا مدتی به او کمک کرده باشد.

به جای آن، پزشک توصیه کرد مراجعه به یک متخصص ارتودنسی در زمینه انسداد مجاری هوایی. متخصص ارتودنسی دریافت کام نرم الکس برای دهانش خیلی کوچک است و باعث می‌شود شب‌ها برای او تنفس دشوار باشد. قرار دادن یک وسیله گشادکننده در کام الکس به نظر می‌رسید برای مدتی کمک کند.

اما بعد مادر آلکس متوجه شد که او دیگر قد نمی‌کشد. یک پزشک کودکان پس از ویزیت آلکس نظر داد شاید پاندمی کرونا باعث تأثیر منفی بر رشد و نمو آلکس شده باشد.

یک معاینه در اوایل ۲۰۲۱ نشان داد الکس کمی رشد کرده است. بااین‌حال، به نظر می‌رسید بین سمت چپ و راست بدنش عدم توازنی وجود دارد و او را به فیزیوتراپی ارجاع دادند. در همان زمان، الکس شروع دچار سردردهای شدید کرد که به گفته یک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) آن‌ها را میگرن تشخیص داد. او همچنین با خستگی شدید دست و پنجه نرم می‌کرد.

به گفته کورتنی، مادر آلکس پزشکان متخصصان در ویزیت‌هایشان از آلکس فقط به حیطه‌های تخصصی خودشان می‌پرداختند؛ و پس از مراجعه به ۱۷ پزشک در طول سه سال، تشخیص همچنان نامشخص بود.

در نهایت کورتنی از یک منبع نامحتمل یعنی چت جی‌پی‌تی (Chat GPT) کمک خواست. او اطلاعات پزشکی الکس از جمله شرح ام‌آرآی‌های او و علائمی مانند چهار زانو نشستن روی کف زمین وارد این چت‌بات کرد.

هنگامی که چت جی‌بی‌تی «نشانگان نخاع گیرافتاده»(tethered cord syndrome) را مطرح کرد، کورتنی به یک گروه فیس‌بوکی از خانواه‌هایی پیوست که کودکان دچار این عارضه داشتند و ماجراهایی که تعریف می‌کردند، برای او بسیار آشنا بودند.

هنگامی یک جراح مغز و اعصاب جدید تصاویر ام‌آرآی آلکس را نگاه کرد، عارضه «اسپینا بیفیدا» یا «مهره‌شکاف» پنهان (occult spina bifida) را تشخیص داد یک عارضه هنگام تولد که با جداشدگی یا شکاف کوچکی در یک یا شمار بیشتری از مهره‌ها یعنی استخوان‌های تشکیل‌دهنده ستون فقرات همراه است. این عارضه نشانگان نخاع گیرافتاده را توضیح می‌داد.

نشانگان نخاع گیرافتاده چیست؟

  • کمردردی که با فعالیت بدتر می‌شو و با استراحت تسکین می‌یابد.
  • ضایعه، تومور چربی یا یک کورک عمیق در بخش تحتانی کمر.
  • تغییر رنگ پوست یا لکه پوستی مودار در بخش پاییینی کمر.
  • درد، بحسی و گزگز کردن پا.
  • - تغییرات در قدرت پا، بدشکلی‌ها پا یا اختلال در حفظ تعادل و راه رفتن.
  • انقباض‌های عضلانی پیشرونده یا مکرر.
  • دردناکی ستون فقرات یا انحنای غیرعادی ستون فقرات
  • مشکلات اجابت مزاج و ادرار کردن

چت‌جی‌پی‌تی هم اکنون هم به بیماران کمک می‌کند

جاروجنجال درباره چت‌جی‌پی‌تی در فاصله کوتاهی پس از معرفی آن ب عموم امیدها را درباره اینکه از آن بتوان در پزشکی استفاده کرد، برانگیخت.

در یک بررسی اخیر، پژوهشگران توانایی چت‌جی‌پی‌تی در پاسخ دادن به ۱۵۰ پرسش چندگزینه‌ای را که طوری طرحی شده بوند که شبیه امتحان‌های کالج سلطنتی متخصصان رادیولوژی کانادا و بورد رادیولوژی آمریکا باشند، آزمایش کردند. چت‌جی‌بی‌تی توانست به ۶۰ درصد از پرسش‌ها درست پاسخ دهد و نتوانست به نمره قبولی ۷۰ درصد برسد.

یک گروه دیگر از پژوهشگران از چت‌جی‌بی‌تی ۳۵۰ سؤال از ۳۷۶ سؤال «امتحان‌های جواز پزشکی ایالات متحده» (USMLE) را که در دسترس عموم بود، پرسیدند. این چت‌بات توانست در این آزمون‌های نمره‌هایی بین ۵۲/۴ درصد تا ۷۰ درصد را بیا ورد، در حالیکه برای قبول شدن در این امتحان نمره حدود ۶۰ لازم بود.

یک گزارشگر سایت هلت‌نیوز پاسخ‌های چت‌جی‌پی‌تی را به پرسش‌هایی مانند تأثیر روزه‌داری متناوب بر سلامت با متخصص پزشکی راستی‌آزمایی کرد. گرچه این چت‌بات به پرسش‌های بهداشتی به‌درستی پاسخ بود، اما اخیرترین یافته‌های پژوهشی را در نظر نرگفته بود، از سایر منابع بدون نقل قول برداشت کرده بود و گرایش داشت پاسخ‌های بیش از حد مبهمی بدهد که ارزشی واقعی برای خواننده نداشت.

ماجرای آلکس نشان می‌دهد که گاهی چت‌جی‌پی‌تی به یافتن توضیحات ممکن برای مشکلات پزشکی کمک کند، اما فقط پزشکان می‌توانند تشخیص‌های نهایی را بدهند و درمان‌های مناسب را تجویز کنند

بیشتر بخوانید:

کد خبر 789085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha