سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این هفته اشکال روزآمدشده واکسن‌های یادآور کرونای دو شرکت را که زیرسویه جدید XBB.1.5 را هدف قرار می‌دهند، به تأیید رساند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز FDA در بیانیه‌ای اعلام کرد هر فرد پنج ساله و بالاتر می‌تواند واکسن‌های یادآور روزآمدشده بوسیله شرکت‌های فایزر/بیونتک یا مدرنا را بدون توجه به اینکه قبلاً واکسینه شده باشد یا نه دریافت کند. افرادی که واکسینه شده‌اند باید دست کم دو ماه پس از دریافت آخرین واکسنشان منتظر بمانند و بعد واکسن یادآور را تزریق کنند.

شرکت نوواواکس هم که یک واکسن یادآور روزآمده شده برای کروناویروس عامل کووید تولید کرده است، اعلام کرد واکسنش بوسیله FDA در دست بازبینی است. واکسن شرکت نواواکس از فناوری mRNA استفاده نمی‌کند، بلکه اساس پروتئینی دارد.

این واکسن‌های یادآور در هنگامی وارد بازار می‌شوند که شمار موارد کرونا در آمریکا به علت شیوع مجموعه‌ای از زیرسویه‌های جدید بالا گرفته است. مقامات امیدوارند که استفاده از این یادآورها بتواند افزایش احتمالی در شمار موارد کووید در زمستان را مهار کند.

میزان تأثیربخشی واکسن‌های جدید چقدر است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا در ماه ژوئن (خرداد) از شرکت‌های داروسازی خواست تا واکسن‌های یادآوری را برای پاییز بسازند که زیرسویه در آن هنگام غالب اُمیکرون XBB.1.5 را هدف قرار دهد.

با اینکه این زیرسویه خاص اکنون ویروس غالب در میان زیرسویه‌های در چرخش شمرده نمی‌شود و فقط ۳ درصد از موارد جدید کرونا را تشکیل می‌دهد، اما این زیرسویه‌های دیگر غالب‌شده هنوز به طور نزدیکی با XBB.1.5. ارتباط دارند.

یکی از زیرسویه‌های غالب فعلی EG.5 نام دارد که حدود ۲۲ درصد از موارد جدید را به خود اختصاص می‌دهد. یک زیرسویه جدید دیگر FL.1.5. حدود ۱۵ درصد موارد را تشکیل می‌دهد. اما هر دوی این ویروس‌ها از اعضای خانواده زیرسویه XBB هستند. شرکت‌های فایزر، مدرنا و نواواکس گفته‌اند که واکسن‌های یادآورشان برشد زیرسویه EG.5. عمل می‌کنند و شرکت مدرنا می‌گوید واکسن یادآورش بر ضد زیرسویه FL.1.51. هم مؤثر است.

کارشناسان می‌گویند همچنین از نزدیک زیرسویه BA.2.86 را زیر نظر دارند- که در رسانه‌های اجتماعی ازجمله به آن نام پیرولا (Pirola) را به ان داده‌اند- یک زیرسویه کرونای اُمیکرون که در ابتدا به علت شمار زیاد جهش‌ها باعث نگرانی شده بود. اما داده‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که این زیرسویه ممکن است بر خلاف نگرانی اولیه از پاسخ ایمنی نمی‌گریزد یا به آن اندازه واگیردار نیست.

زیرسویه‌های جدید از واکسن‌های جدید می‌گریزند؟

هر دو شرکت مدرنا و فایزر اعلام کرده‌اند که واکسن‌های یادآورشان بر ضد زیرسویه BA.2.86 مؤثر هستند و یک پاسخ قوی آنتی‌بادی را بر ضد این زیرسویه ایجاد کرده‌اند.

بررسی‌های آزمایشگاهی اخیر نشان داده‌اند که افرادی که در شش ماه گذشته با زیرسویه اُمیکرون XBB آلوده شده‌اند، آنتی‌بادی‌هایی بر ضد زیرسویه‌های EG.5 و BA.2.86 و سایر زیرسویه‌های اُمیکرون هم تولید کرده‌اند و این یافته نشان می‌دهد که واکسن‌های روزآمدشده حفاظت در برابر این سویه‌ها هم ایجاد می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند احتمالاً واکسن‌های تک‌ظرفیتی XBB.1.5 آنتی‌بادی‌ها بر ضد همه زیرسویه‌های در حال چرخش را بالا خواهند برد.

کد خبر 788148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    0 0
    چوب خدا صدا نداره اگه بزنه دوا نداره