ساخت خانه‌های ۲۵متری در تهران، موضوعی است که در سال‌های مختلف به‌عنوان راه فرار از مشکل مسکن اهالی تهران از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی و مدیران شهری دوره قبل بیان شده بود.

مسکن

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالرضا گلپایگانی، معاون پیشین شهرسازی و معماری شهردار تهران، این ایده را دنبال می‌کرد و تلاش داشت تا ساخت مسکن ۲۵متری را تحت عنوان خانه‌های کوچک‌مقیاس پیگیری کند. او در سال‌ ۹۸ این طرح را مناسب برای دانشجویان، زوج‌های جوان و افراد شاغل در بازار- که به تنهایی زندگی می‌کنند- معرفی کرده بود. براساس این طرح قرار بود در هر ساختمان در حال ساخت ۲۰درصد تراکم به واحدهای کوچک اندازه اختصاص پیدا کند، اما مخالفت وزیر راه و شهرسازی وقت، مانع اجرای طرح شد.  محمد اسلامی در مخالفت با ساخت خانه‌های ۲۵ متری گفته بود: «در وزارت راه و شهرسازی چنین طرحی وجود ندارد و طبق الگوی جامع مسکن، کمترین متراژ مسکن ۷۵ متر است و اصلا چنین متراژهایی مورد تأیید نیست.» معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در همان سال، آب پاکی را روی دست طراحان خانه ۲۵متری ریخت: «موافقت دولت با ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۳۰ متری، پیشنهادی بود که توسط شهرداری تهران ارائه شده بود و این پیشنهاد هنوز رسماً به وزارت راه و شهرسازی ارائه نشده است.»

ادعای یک اتحادیه برای ساخت مسکن ۲۵متری

در روزهای اخیر بار دیگر مسکن‌های ۲۵متری مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، اما اصل ماجرا چیست؟ خشایار باقرپور، رئیس اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در گفت‌وگویی اعلام کرده که اتحادیه تحت مدیرتش چندسالی است به ‌دنبال کسب مجوز برای ساخت خانه‌های ۲۵متری است و در حال حاضر نخستین مرحله را در منطقه ۱۹تهران استارت می‌زنند و بعد از آن این پروژه در مناطق دیگر هم گسترش خواهد یافت. مخالفان علاوه‌بر تأکید بر این موضوع که چنین خانه‌هایی برای ذائقه خانواده ایرانی مناسب نیست، این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا این اتحادیه تعاونی، توانایی اجرای چنین پروژه‌ای را دارد و در پرونده کاری خود تاکنون چه پروژه‌هایی را ثبت کرده است؟

واکنش صریح شهرداری

حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون خانه‌های ۲۵متری با واکنش صریح سیدمهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همراه شد که در واکنش به انتشار این خبر اعلام کرد: «شهرداری تهران و سازمان نوسازی شهرداری هیچ برنامه‌ای برای احداث چنین واحدهایی ندارد و اطلاعاتی هم درخصوص احداث چنین واحدهایی نداریم.» روابط ‌عمومی شهرداری منطقه‌۱۹ نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: « اتحادیه مورد اشاره تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای دریافت مجوزهای قانونی و پروانه‌های ساخت‌وساز انبوه از معاونت شهرسازی و معماری منطقه‌۱۹با مشخصات بیان شده انجام نداده و در این خصوص با مدیریت شهری ارتباطی نداشته است.»

همچنین عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در واکنش به این موضوع گفت: «نه در منطقه‌۱۹ و نه در هیچ منطقه‌ای از شهرداری تهران پروانه ساخت هیچ واحد مسکونی‌ای بامتراژ ۲۵‌متر صادر نشده و نخواهد شد. اساساً چنین موضوعی برخلاف ضوابط صریح طرح تفصیلی است. چرا که سرانه هر مترمربع واحد مسکونی برای هر فرد ۱۷.۵‌متر مربع است که برای یک زوج‌ جوان برابر با ۳۵‌مترمی‌شود.

کد خبر 787871
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • M e h d i IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    18 0
    زمانهای قدیم بجای ۲۵ متر خونه ها ۲۵۰۰ متر بود . حوض آب در حیاط و همه چی روبراه
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    11 0
    در توکیو خونه ها ۲۵ متر نیس چه برسه به تهرون . نکنید این کار رو
  • نعمت IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    7 1
    این همون پول نفت هست.
  • ژاله IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    10 1
    برای ما دخترهای دهه شصتی که به تجرد قطعی رسیدیم، خوبه بخدا راضیم. برای ازدواجمون که هیچ تسهیلاتی در نظر نگرفتند. حداقل فکری کنید برای این زندگی رنج آور، حداقل بتونیم سقفی بالاسرمون داشته باشیم.
    • حرف حق IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      0 9
      دختر های دهه شصتی که به تجرد قطعی رسیدن اکثرا خودشون مقصر بودن چون سندروم سیندرلا داشتن و منتظر شاهزاده سوار بر اسب سفید بودن و فکر میکردن همیشه خواستگار دارن
    • کارگر65 IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      3 0
      با اینکه منم یه پسر دهه شصتی هستم و که بدلیل ادامه دادن تحصیل و استخدام نشدن و... و... ازدواج نکردم اما در هر صورت با خانواده حتی سه نفره هم نمیشه در واحد 25متری زندگی کرد،، واحد 25متری که سرویس بهداشتی و حمامش یکیه یعنی هم بعنوان دستشویی استفاده میشه هم حمام.... پذیرایی آشپزخانه اش یکیه،، فقط اتاق خواب خصوصیه،، یعنیاگر دونفر مهمان بیان اوضاع بدجوری بغرنج میشه!؟ بهیچ عنوان یک واحد مسکونی کمتر از 50تا60متر شدنی نیست، هتل نیست که بخای ده روز اقامت داشته باشی و تمام،، نه جانم، میخای یک عمر در اون زندگی کنیم! ،،، گرچه نرمال و اقتصادیش همون 75متری خوبه،،، الان واحد70متری با عمر کمتر15سال، حاشیه شیراز کمتر 800میلیون در دسترسه خرید هست! با کدام معیار واحد 25متری یک میلیارد محاسبه شده؟! همه جوره غیرقابل قبول و رد شده میباشد. لطفا به شعور مخاطب و مردم عادی احترام بذارید.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    8 4
    این همه زمین تو کشور داریم اونوقت قیمت خونه باید این باشه درآمد با این قیمت ها نمیخونه یا باید از قبل دارا میبودی یا اینکه اگه نداشتی آرزوشو به گور ببر کسی با کار و تلاش نمیتونه خونه بخره . اگه این. خونه های ۲۵ متری هم بسازند قیمتش متری دو برابر قبمت ۷۵ متری میگیرند . البته ساختنش بهتر از نساختنه حداقل یه سری افراد که به همین متراژ هم راضی هستند استفاده میکنند من موافق ساختن همین متراژ هستم
  • DE ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    7 0
    ...اخه این چه کاریه ...چرا برای مردم ارزش قاعل نیستین..
    • IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      2 0
      داداش ارزش که رد کرده دیگه ... هم قائل نیستند
  • ۴۲ساله IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    4 0
    وای وای با حقوق معلمی چند سال کار کنم تا خونه بخرم؟ماشین بخرم،کی ازدواج کنم؟؟؟؟؟
  • حسن IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    6 0
    ۲۵متر که گم میشیم توش
  • حسین IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    6 0
    پشتبان ها رو اجازه ساخت سویت بدن بهتره . حداقل ۷۰متر در میاد
  • US ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    4 1
    پیش به سوی ساخت واحد‌های ۳۵ متری....
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    3 0
    این بیشتر شبیه قبره تا خونه