ممکن است سال‌ها طول بکشد تا افرادی که با سندرم خستگی مزمن زندگی می‌کنند، به این نتیجه برسند که واقعا دچار یک مشکل پزشکی هستند. به گفته کارشناسان تا ۹۱ درصد از مردم ساکن در آمریکا بدون حمایت پزشکی با شرایطی زندگی می‌کنند که انرژی، قدرت مغز و زندگی را از آنها گرفته است.

خواب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سانیس آلرت، اگر این افراد تحت یک آزمایش تشخیصی جدید توسعه یافته قرار بگیرند، به مرور زمان می‌توانند به راحتی به زندگی بازگردند. گروهی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه آکسفورد نتایج اولیه آزمایش مبتنی بر سلول‌های خونی را منتشر کرده‌‎اند که می‌تواند افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن را با دقت ۹۱ درصد تشخیص دهد. جیابائو ژو و همکارانش در مقاله با دسترسی آزاد و بررسی شده خود می‌نویسند: «توسعه یک آزمایش ساده با پتانسیل تشخیص زودهنگام [ME/CFS] یک هدف حیاتی است.

به گفته آنها، تشخیص زودهنگام به بیماران اجازه می‌دهد شرایط خود را به طور موثرتری مدیریت کنند و به طور بالقوه منجر به اکتشافات جدید در مسیرهای بیماری و توسعه درمان شود. به خصوص اگر چنین آزمایش خونی بتواند تغییرات را در طول زمان نشان دهد. آزمایش خون با استفاده از تکنیکی به نام طیف‌سنجی رامان و ابزار هوش مصنوعی بین ویژگی‌های یک نوع سلول خونی به نام سلول‌های تک هسته‌ای خون محیطی (PBMCs) در افراد با و بدون ME/CFS تفاوت می‌گذارد. مطالعات قبلی نشان داده است که PMBC در افراد مبتلا به ME/CFS عملکرد انرژی را کاهش داده است.

ژو و همکارانش با تکیه بر مطالعه آزمایشی خود و تحقیقاتی که نشان می‌دهد PBMC ها در ME/CFS مختل هستند، رویکرد تشخیصی خود را در نزدیک به ۱۰۰ نفر آزمایش کردند؛ از جمله ۶۱ فرد مبتلا به ME/CFS، ۱۶ فرد سالم و ۲۱ فرد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس. اختلالی خود ایمنی که بسیاری از علائم مشابه با ME/CFS دارد. اگر آزمایش خون بتواند بین افراد مبتلا به ME/CFS و افراد مبتلا به ام اس و همچنین افراد سالم تمایز قائل شود، ممکن است استفاده از آن در تمایز ME/CFS از سایر بیماری‌ها مانند فیبرومیالژیا، بیماری مزمن لایم و کووید طولانی مدت مفید باشد.

بیشتر بخوانید:

این تیم با تجزیه و تحلیل ارتعاشات مولکولی تک سلولی، بیش از ۲هزار سلول را در ۹۸ نمونه بیمار بررسی کردند. طیف‌های به‌دست‌آمده، بسیار شبیه به آنهایی که اخترشناسان برای بررسی ترکیب شیمیایی ستارگان استفاده می‌کنند، منعکس‌کننده تغییرات در سطوح متابولیت‌های درون سلولی تولید شده هنگام سوخت و ساز سوخت توسط سلول‌ها است. با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی، این آزمایش می‌تواند ۹۱ درصد بیماران را به طور دقیق طبقه‌بندی کند و حتی می‌تواند بین بیماران خفیف، متوسط ​​و شدید ME/CFS با دقت ۸۴ درصد تمایز قائل شود.

کد خبر 787732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha