وقتی صحبت از روابط بین انسان‌ها می‌شود، پیوندهای خانوادگی همیشه قوی تر از سایر روابط بوده است. اکنون به نظر می‌رسد که این موضوع در مورد زاغچه‌ها هم صدق می‌کند.

زاغچه

به گزارش همشهری آنلاین، دانشمندان دریافته‌اند که زاغچه‌ها به راحتی دوستان خود را برای به دست آوردن غذا عوض می‌کنند، اما حتی زمانی که خطر گرسنه ماندن آنها را تهدید می‌کند، خانواده را رها نمی‌کنند.

مطالعه‌ای درباره زاغچه‌ها در غرب کورن‌وال انگلستان نشان داد که این کلاغ‌های کوچک در ازای دریافت پاداش، دوستان جدید را ترجیح می‌دهند و دوستان قدیمی را رها می‌کنند، اما در خوشی و ناخوشی، پیوندهای خانوادگی را حفظ می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

دانشمندان وظیفه‌ای به زاغچه‌های وحشی محول کردند که بر اساس آن، دسترسی به کرم‌های خوش طعم بستگی به این داشت که همدیگر را ببینند.

اگرچه این پرندگان به سرعت دوستان خود را عوض کردند تا بهترین پاداش‌ها را دریافت کنند، اما بدون توجه به نتیجه، با فرزندان، خواهرها، برادرها و جفت‌های خود باقی ماندند.

این مطالعه که بخشی از یک پروژه ۱۰ ساله است، نگاه جدیدی در مورد چگونگی مدیریت روابط اجتماعی برخی از حیوانات ارائه می‌دهد.

جایگاه ویژه خانواده برای زاغچه‌ها | آنها روابط خانوادگی را به روابط دوستانه ترجیح می‌دهند

الکس تورنتون، پروفسور رشته تکامل شناختی در مرکز اکولوژی و حفاظت در پردیس پنرین دانشگاه اکستر در کورن‌وال، می‌گوید: «ما صدها زاغچه وحشی را رصد می‌کنیم که به هر کدام از آنها یک تگ کوچک(PIT) نصب شده است. این تگ‌ها شبیه تراشه‌های فرستنده‌ای است که برای گربه‌ها و سگ‌های خانگی استفاده می‌شود.»

به گفته او «در این آزمایش ما به طور تصادفی زاغچه‌ها را در ۲ گروه A یا B طبقه‌بندی کردیم و یک جفت فیدر تشخیص برچسب PIT خودکار را برنامه‌ریزی کردیم تا فقط در صورتی که اعضای همان گروه(AA یا BB) با هم ملاقات کردند، کرم‌های خوراکی دریافت کنند».

اگر پرندگان از گروه‌های مختلف، یعنی A با B با هم می‌آمدند دانخوری‌ها بسته می‌ماندند. همچنین پرندگان تکی فقط دانه دریافت می‌کردند، نه کرم‌های خوشمزه.

بیشتر بخوانید:

تورنتون می گوید: «ایده ما این بود که بفهمیم آیا آنها می‌توانند گروه‌های اجتماعی خود را دوباره بازیابی کنند. آنها ممکن است دوستانی در گروه اشتباه داشته باشند. آیا آنها را کنار می‌گذارند و شروع به معاشرت با افرادی می‌کنند که در گروه مناسبی هستند؟»

معلوم شد که زاغچه‌ها بسیار استراتژیک عمل می‌کنند و به سرعت یاد می‌گیرند که دوستان خود را از گروه دیگر کنار بگذارند تا بتوانند بهترین پاداش‌ها را دریافت کنند. با این حال، آنها در مورد روابط نزدیک خود استثنا قائل می شدند، حتی اگر چیزی به دست نمی‌آوردند.

کد خبر 787731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha