مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۲۰:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنان شاعر از کشورهای فارسی‌زبان در همایش ‌کارنامه‌ی صد سال شعر زنان فارسی‌سرا حضور می‌یابند.

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری زنان ایران (ایونا)، فاطمه راکعی - دبیر همایش یادشده - با اعلام این خبر عنوان کرد: همایش بین‌المللی کارنامه‌ی صد سال شعر زنان فارسی‌سرا با حضور زنان شاعر از شبه‌ قاره‌ی هند، تاجیکستان، افغانستان و احتمالا کشورهای دیگر در هفته‌ی نخست خردادماه در دانشگاه الزهرا (س) برگزار خواهد شد.

او در این‌باره افزود: با صحبت‌هایی که با نهادهای مسؤول شده است، ما زنان برجسته‌ی شاعر فارسی‌زبان را از کشورهای حوزه‌ی زبان فارسی برای حضور در همایش دعوت می‌کنیم تا بتوانیم از این رهگذر، گامی هم برای آشنایی بیش‌تر با شاعران زن فارسی‌زبان بیرون از ایران برداریم.

راکعی در تبیین اهداف برگزاری این همایش گفت: به دلیل این‌که جای خالی همایشی علمی را در این زمینه احساس می‌کردیم، برگزاری آن را ضروری دیدیم و در این مسیر گام برداشتیم. 

این ضرورت از آن‌جا ناشی می‌شود که با وجود حضور پررنگ زنان از آغاز دوران معاصر در عرصه‌ی ادبیات، کم‌تر به آن‌ها اعتنا شده است و و با وجود نقش‌آفرینی که در پیش‌برد ادبیات ما در دوران معاصر داشته‌اند، متأسفانه با آن جدیتی که لازم بوده، به آن‌ها پرداخته نشده و از سوی منتقدان، جایگاه آن‌ها خوب شناخته نشده است؛ از همین‌رو برای پاسخ به این ضرورت، با برگزاری همایش، تصمیم به برداشتن گامی در این مسیر داریم.

این شاعر معتقد است: برخورد سیلقه‌یی در تاریخ‌نگاری و وقایع‌نگاری ادبیات زنان سبب شده که همواره بخشی از ادبیات زنان ایران دیده نشود و در واقع در بررسی‌ها، به جای آن‌که ادبیات ملاک باشد، پرسش از خاستگاه فکری و ایدئولوژیک زن شاعر مورد توجه بوده است که این سبب شده به جریانی از شعر زنان به درستی پرداخته نشود.

ما در برگزاری این همایش تأکید داریم مرکز همه‌ی مباحث در بررسی شعر زنان فارسی‌سرا در یک‌صد سال اخیر، شعر باشد؛ نه هیچ چیز دیگر.

او در ادامه اظهار کرد: فراخوان همایش برای بررسی یک‌صد سال کارنامه‌ی شعر زنان فارسی‌سرا از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته در دانشگاه‌ها و برخی از سایت‌های دانشگاهی - هنری منتشر شده است و علاقه‌مندان تا نیمه‌ی اردیبهشت فرصت ارسال مقاله‌های تحقیقی - انتقادی‌شان را دارند.

از همین جا هم از همه‌ی استادان، صاحبان قلم و منتقدان در خوانش و نقد شعر زنان دعوت ‌می‌شود.

به گفته‌ی راکعی، تا کنون بیش از50 مقاله به دبیرخانه‌ی همایش واقع در مرکز تحقیقات شعر و هنر دانشگاه الزهرا (س) ارسال شده است که با پایان یافتن مهلت ارسال آثار، کار داوری مقاله‌های رسیده توسط اعضای هیأت‌علمی همایش آغاز می‌شود.

او برگزاری نمایشگاهی از آثار برجسته‌ی شعر زنان و آثار نقد در این حوزه و همچنین برپایی شب شعر زنان را از برنامه‌های جنبی همایش عنوان و ابراز امیدواری کرد ، مقالات ارائه‌شده در همایش در چند مجلد به عنوان آثار مرجع درباره‌ی شعر زنان پارسی‌سرا منتشر شود.

این همایش با همکاری پژوهشکده‌ی شعر و هنر دانشگاه الزهرا (س)، فرهنگستان هنر، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای گسترش زبان و ادب فارسی و انجمن شاعران ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 78765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز