گروه ادب و هنر - کامران محمدی: با تبدیل دبیرخانه دائمی جشنواره شعر فجر به شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شعر نیز در این وزارتخانه متولی ویژه‌ای پیدا کرد

 تا تنها سر بی‌کلاه مانده در تمامی ادبیات و هنر، ادبیات داستانی باشد.

به این ترتیب و آن طور که معاون فرهنگی وزارت ارشاد می‌گوید: «از این پس دبیرخانه دائمی جشنواره شعر فجر، فعالیت‌های مربوط به حوزه شعر را با همکاری مؤسسات غیر‌دولتی که با وزارتخانه مرتبطند، بر عهده می‌گیرد.»

تا‌کنون همان طور که محسن پرویز نیز تایید می‌کند: «در حوزه شعر هیچ متولی خاصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشتیم و فقط شورایی برای تصویب اشعار و ترانه‌ها در معاونت هنری وجود داشت و به حوزه شعر به‌صورت مطلق ارتباطی پیدا نمی‌کرد.»

یعنی آنچه از اساس باید در معاونت فرهنگی یا حتی در معاونت و سازمانی مستقل مدیریت و حمایت شود، تنها به‌صورتی عاریتی و طفیلی‌وار در معاونت هنری، به‌عنوان بخشی از موسیقی مورد توجه مسئولان بوده‌ است.

اما از این پس، در محل واقعی خود - البته با ساختار فعلی ارشاد - یعنی معاونت فرهنگی مستقر می‌شود. با این حال، هنوز این پرسش قدیمی اهالی ادبیات بی‌پاسخ باقی می‌ماند که چرا در شرایطی که همه حوزه‌های هنری از سینما تا هنرهای تجسمی، صاحب مرکز و معاونت و سازمان هستند، هیچ نهاد مستقل و قدرتمندی به‌طور ویژه به ادبیات رسیدگی نمی‌کند؟

اگرچه تبدیل دبیرخانه یک جشنواره به اهرم اجرایی امور شعر در کشور، از هیچ بهتر است، اما حالا درست وقتی است که باید یک بار دیگر ساختار وزارت ارشاد را مورد بازنگری قرار دهیم و دریابیم که ادبیات داستانی، با وجود همه تاکیدات و توجهات دولتی و غیردولتی، هنوز حتی یک اتاق ویژه در تمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.

اگرچه بخشی از وظایف معاونت فرهنگی، پرداختن به شعر و داستان است، اما وقتی پرویز خود از نبود متولی خاص شعر سخن می‌گوید، شرایط به خوبی روشن می‌شود.

واقعیت این است که معاونت فرهنگی، با وظایف بسیار گسترده، امکان توجه خاص به ادبیات را (به معنای توجه به دنیای داستان‌نویسان و شاعران، به‌عنوان هنرمندان هنر ادبیات) ندارد و اگرچه تشکیل شورای مستقل شعر (که کاش یکی هم برای داستان ایجاد می‌شد) خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است، اما راه حل نهایی، بدون شک، اگر نگوییم معاونت ادبیات، دست کم بنیادی نظیر بنیاد سینمایی فارابی است.

معرفی هیات انتخاب شاعران پیشکسوت

جشنواره شعر فجر سوم بعد از یک ماه، با دستاورد قابل ملاحظه‌ای که برای شاعران پرشمار این مرز پرگهر به همراه داشته است، یک هفته دیگر در تالار وحدت به پایان می‌رسد.

در مراسم نهایی، علاوه بر معرفی برگزیدگان، چند نفر از شاعران پیشکسوت نیز به‌عنوان شاعران برتر معرفی خواهند شد که انتخابشان را علی معلم دامغانی، علی موسوی گرمارودی، مشفق کاشانی، فاضل نظری و مرتضی امیری اسفندقه برعهده خواهند داشت.

کد خبر 75707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز