همشهری آنلاین: خدمه یک کشتی آمریکایی بدون ناخدای‌شان که هنوز در گروگان دزدان دریایی سومالی است، به بندری در کنیا بازگشتند

 به گزارش آسوشیتدپرس کشتی آمریکایی مارسک آلباما در حال روز شنبه 11 آوریل (22 فروردین) به بندری در کنیا رسید که ناخدای 53 ساله ان در یک قایق نجات در فاصله صدهای کیلومتری ساحل بوسیله دزدان دریایی سومالی به گروگان نگهداشته شده است.

ناخدا ریچارد فیلیپس با یک کشتی 17000 تنی با پرچم آمریکا به سمت سومالی، رواندا و اوگاندا می‌رفت که بوسیله دزدان دریایی ربوده شد.

The Maersk Alabama arrives at the port of Mombasa April 11, 2009.

A television crew film the Maersk Alabama docking at the port of Mombasa April 11, 2009.

به گفته منابع دولتی او به خدمه کشتی گفته بود که خودشان را درون کابین کشتی محبوس کنند. فیلیپس خودش را به عنوان تضمینی برای حفظ سلامت خدمه‌اش به دزدان دریایی تسلیم کرده بود. بعدا خدمه کشتی بر برخی از دزدان دریایی غلبه کرده بودند، اما سومالیایی‌ها توانسته بودند با یک قایق نجات همراه کشتی فرار کنند و ناخدا را هم با خود ببرند.

در همان حال که کشتی آمریکایی و 19 خدمه‌اش به بندر کنیا آورده می‌شد، در یک حمله جدید دزدان دریایی یک یدک‌کش با پرچم ایتالیا را به تصرف درآورده و خدمه آنرا به گروگان گرفتند.

به گفته سخنگوی ناتو، یدک‌کش ایتالیایی  در ساحل شمالی سومالی در خلیج عدن ربوده شده است.

 به گفته این سخنگو این دو حادثه کشتی‌ربایی در فاصله نزدیک به یکدیگر صورت نگرفته است و روشن نیست که آیا به هم مربوط بوده‌اند یا نه.

وزیر خارجه ایتالیا در رم تایید کرد که 10 نفر از خدمه این یدک‌کش، ایتالیایی هستند. بنا به گزارش شرکت سرویس‌های کشتیرانی ایتالیا که صاحب این کشتی است، پنج رومانیایی و یک فرد اهل کروواسی هم جزو خدمه این کشتی هستند.

دزدی دریایی در طول ساحل سومالی دستخوش آشوب و فقر - که طولانی‌ترین سواحل را در آفریقا را دارد - در سال‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است.

دزدان دریایی سومالیایی کشتی‌ها با تعداد زیادی خدمه می‌دزدند و آنها را به سواحل نزدیک منتقل می‌‌کنند، و در آنجا به سرعت به خشکی می‌گریزند و مذاکرات برای باج‌های چند میلیون دلاری را آغاز می‌کنند.

 به گزارش دفتز کشتیرانی بین‌المللی، یک گروه ناظر دزدی دریایی، که در مالزی مستقر است، دزدان دریایی سومالی تا به حال یک دوجین کشتی را با بیش از 200 خدمه بوده‌اند. این دفتر از ماه ژانویه گذشته تا به حال به جز کشتی آلباما،  بیش از  66 حمله به کشتی‌ها را ثبت کرده است.

کد خبر 78762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز