شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: شکارکشان یک قلاده پلنگ لرستانی را که از نادرترین گونه‌های حیات وحش محسوب می‌شود از پای درآوردند.

 این در حالی است که تا پیش از سال‌85 به‌مدت بیش از 2دهه هیچ اثری از این‌گونه بی‌نظیر مشاهده نشد؛ از این رو، تصور می‌شد نسل این‌گونه به‌کلی منقرض شده است.

کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند اگر برای برخورد با متخلفان و شکارکشان قوانین بازدارنده قاطعی وجود داشت دیگر شاهد تخلفاتی از این دست نبودیم.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان لرستان در این باره به مهر گفت: پلنگ لرستانی از جمله گونه‌های منحصر به فردی است که تا پیش از این منقرض شده اعلام شده بود.

وی با اشاره به مشاهده این پلنگ پس از 2دهه در سال 86، افزود: پس از مشاهده این‌گونه، اقدامات گسترده‌ای برای سرشماری این پلنگ در لرستان آغاز شد که در نهایت منجر به مشاهده پلنگ لرستانی در 4نقطه دیگر از جمله 2‌نقطه در سفید کوه، یک نقطه در کویر کوه و یک نقطه در هشتاد پهلو شد.

کاکاوند با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد این‌گونه نایاب، خاطرنشان کرد: پلنگ لرستانی از نظر بزرگی و جثه با دیگر پلنگ‌های دنیا اختلاف دارد و دارای جثه بزرگ‌تر و کشیده تری است و شباهت کمتری با دیگر پلنگ‌ها دارد.

کشتار 5 پلنگ در 3سال

مدیرکل محیط‌زیست لرستان با اشاره به حمایت از این‌گونه در 3منطقه خارج از حوزه حفاظت از محیط زیست توسط همیاران افتخاری محیط‌زیست، خاطر نشان کرد: در سال 86  ،2فقره و در سال‌87  نیز 2فقره از این‌گونه نایاب توسط شکارچیان کشته شدند.

وی با اشاره به تلف شدن یک ماده پلنگ لرستانی طی هفته گذشته به‌عنوان نخستین مورد سال 88، یادآور شد: این‌گونه‌ها به‌طور عمده توسط شکارچیان مسلح به انواع سلاح‌های دوربین دار و از مسافت دور مورد هدف قرار می‌گیرند.

این مسئول با اشاره به اینکه پیگیری برای یافتن علت مرگ این پلنگ ادامه دارد، افزود: این پلنگ طی هفته گذشته در نزدیکی یکی از روستاهای پلدختر تلف شد و پیگیری برای دستگیری عامل قتل این پلنگ ادامه دارد.

کاکاوند با اشاره به برخی احتمالات در مورد کشته شدن این پلنگ از قوی بودن احتمال مسمومیت این‌گونه خبر داد و بیان داشت: مسمومیت این‌گونه‌ها غالبا به‌صورت استفاده از لاشه‌های مسموم شده توسط اهالی روستاها اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه مسمومیت گونه‌های کمیاب جانوری از راه استفاده از لاشه‌های مسموم شده توسط اهالی در لرستان سابقه دارد، تاکید کرد: نسل کرکس لرستانی به همین دلیل در معرض انقراض قرار دارد.

کد خبر 78748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز