دیدگاه‌های گوناگونی درباره اینکه تضادها باعث جذب شدن زوج‌ها به هم می‌شوند یا شباهت‌ها ابراز شده است و یک تصور رایج درباره روابط عاطفی این است که به اصطلاح «اضداد جذب هم می‌شوند».

couples

کلیشه رمانتیک رایج «اضداد یکدیگر را جذب می‌کنند» بر این اساس است که افراد دارای شخصیت‌ها و علایق مکمل، تمایل به جذب شدن به یکدیگر دارند. تفاوت‌ها می‌توانند هیجان ایجاد کنند و باعث رشد زوج‌ها از طریق در معرض قرار  دادن آن‌ها با دیدگاه‌های جدید شوند. بااین‌حال، اغلب تحقیقات شواهدی چندانی در این باره به دست نداده‌اند که افراد متضادها به‌جز جذب شدن ابتدایی، واقعاً برای درازمدت به یکدیگر جذب شوند.

بسیاری از متخصصان معتقدند که شباهت‌ها و نه تفاوت‌ها با احتمال بیشتری دارد منجر به سازگاری بلندمدت زوج‌ها می‌شوند. زوج‌هایی که ارزش‌های هسته‌ای، علایق و سبک‌های ارتباطی مشابه دارند، اغلب درک متقابل بهتری از هم دارند و کمتر دچار تعارض با یکدیگر می‌شوند. شباهت‌ها همچنین باعث ایجاد آسودگی افراد و احساس تأیید شدن در آن‌ها می‌شوند.

-بااین‌حال، داشتن برخی تفاوت‌ها می‌تواند مفید باشد. زوج‌های که نقاط قوت و دامنه دانش مکمل دارند، ممکن است یکدیگر را متوازن کنند. به نظر می‌رسد کلید مسئله در این است که زوج‌ها که شباهت‌های کافی برای پیوند یافتن داشته باشند، اما درعین‌حال برخی تفاوت‌ها میان آن‌ها برای افزودن هیجان و فراهم شدن فرصت‌های رشد هم وجود داشته باشند.

به طورکلی در اغلب موارد اینکه زوج ایدئال یک فرد نه کسی است که در تضاد کامل با او باشد نه کسی کپی یکسان او. سازگارترین زوج‌ها کسانی هستند که ترکیب سالمی از شباهت‌ها و علایق/ویژگی‌های متمایز و مکمل یکدیگر دارند. سازگاری بیشتر به تطابق شخصیت و ارزش‌ها بستگی دارد تا به تفاوت‌های آشکار.

خلاصه اینکه، درحالی‌که کلیشه«اضداد یکدیگر را جذب می‌کنند» جذاب است، شواهد علمی چیز دیگری را نشان می‌دهند. برخی تفاوت‌ها می‌توانند هیجان‌انگیز باشند، اما به نظر می‌رسد که داشتن شباهت‌ها در خصوصیات اساسی پیش‌بینی‌کننده رضایت بلندمدت زوج‌ها باشد. سازگاری زوج‌ها بیشتر به تطابق شخصیت و ارزش‌ها بستگی دارد تا جذب شدن کوتاه‌مدت افراد که خصوصیات متضاد آشکاری دارند.

کد خبر 787458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha