همشهری آنلاین: عدم تعادل جنسیتی ناشی از سقط انتخابی به نفع جنین‌های مذکر در چین باعث شده است که تعداد پسرهای به دنیا آمده در هر سال در این کشور 32 میلیون بیشتر از دخترها باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک بررسی در این مورد که نتایج آن جمعه 10 آوریل (21 فروردین) منتشر شد، می‌گوید عدم تعادل جنسیتی ناشی از سقط انتخابی جنین‌های مونث در چین ممکن است تا دهه‌ها به طول بینجامد.

 نتایج این تحقیق موید نظر کارشناسانی است که پیش‌بینی‌ می‌کنند علاقه مفرط چینی‌ها به پسر نتایج تلخی برای مردان به بار خواهد آورد که مجبور خواهند شد عمری را در تلاش برای یافتن همسر، به تجرد بگذرانند.

 این مقاله که به صورت آنلاین در نشریه پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده است، می‌گوید: ‌"گرچه برخی راه‌حل‌های افراطی و نظری برای حل این مشکل پیشنهاد شده است، در حال حاضر برای جلوگیری از به عرصه آمدن نسلی که مردانش بیش از زنانش است، کاری نمی‌شود کرد."

در اغلب کشورها،‌ شمار مردان اندکی بیش از زنان است - یعنی به ازای هر 100 دختر متولد شده، 103 تا 107 پسر متولد می‌شوند.

اما در چین و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی، در حالیکه ترجیح سنتی برای داشتن پسر، با دسترس قرارگیری سونوگرافی برای تشخیص جنسیت جنین و امکان سقط جنین، تشدید شده است، این نسبت جنسیتی به شدت افزایش یافته است.

امکانات جدید زوج‌های چینی را قادر کرده است که برای پیشگیری از تولد نوزاد دختر به سقط جنین دست بزنند، اقدامی که در چین غیرقانونی است و رسما هم محکوم می‌شود.

عامل دیگری که قضیه را در چین  پیچیده‌تر می‌کند، سیاست "تک‌فرزندی" است.

 عموما در چین والدینی که بچه دومی داشته باشند، ممکن است در معرض جریمه‌شدن قرار بگیرند و کمتر از کمک‌های دولت برای آموزش کودک برخوردار شوند.

 اما در برخی از ایالت‌های چین، در صورتی که بچه اول دختر باشد، یا والدین دچار "سختی" شده باشند، اجازه داشتن یک بچه دوم داده می‌شود.

در این بررسی پژوهشگران دانشگاه ژژیانگ چین به همراه همکاران‌شان در یونیورسیتی کالج لندن، نشان دادند که تنها در سال 2005 در چین 1.1 میلیون پسر اضافی به دنیا آمده است.

این دانشمندان دریافتند که در میان چینیان زیر 20 سال،‌ بزرگترین عدم تعادل جنسیتی در میان یک تا چهارساله‌هاست، که در آن به ازای هر 100 دختر، 124 پسر و در مناطق روستایی به ازای هر 100 دختر، 126 پسر وجود دارد.

این شکاف جنسیتی به خصوص در ایالت‌های بزرگ که در آنها سیاست تک‌فرزندی با شدت اجرا می‌شود و در مناطق روستایی وسیعتر است.

در میان بچه‌های دوم،‌ این عدم تعادل حتی شدیدتر است، به طوری که به ازای هر  100 دختر،‌ 143 پسر وجود دارد. تنها دو ایالت که از لحاظ سیاست تک‌فرزندی آسان‌گیرتر هستند، نسبت‌های جنسی طبیعی داشتند.

این پژوهشگران می‌نویسند: "سقط انتخابی بر مبنای جنسیت، تقریبا همیشه به زیادی تولد پسرها می‌انجامد ... اعمال ممنوعیت فعلی بر سقط انتخابی بر مبنای جنسیت می‌تواند به طبیعی‌شدن این نسبت بینجامد."

سایر گزینه‌ها به گفته این پژوهشگران سهل‌گیری در سیاست تک‌فرزندی و اجازه دادن به خانواده‌ها برای بچه‌دار شدن مجدد در صورت دختر بودن بچه اول است.

این مقاله به عواقب اجتماعی این عدم تعادل غیرعادی نمی‌پردازد،‌ اما به نکات مثبتی هم اشاره می‌کند.

به نوشته این مقاله، از سال 2000 دولت سیاست‌هایی را با هدف مقابله با این عدم تعادل، با به راه انداختن کارزار "مراقبت از دختران" و اصلاح قوانین ارث اعمال کرده است.

در نتیجه نسبت جنسی تولدها در بین سال‌های 2000 تا 2005 تغییر نکرده است، ‌و در بسیاری از مناطق شهری نسبت جنسی در اولین و معمولا تنها تولد اکنون به حدود طبیعی رسیده است.

این ارقام از سرشماری کوچکی در چین در سال 2005 به دست آمد که یک درصد جمعیت را دربر می‌گرفت و برای تصحیح خطاهای سرشماری عمومی سال 2000 انجام شد. چهار میلیون و  764 هزار  فرد زیر 20 سال در آن شرکت داشتند.

پژوهشگران دانشگاه جیلین در چین در تفسیری بر این مقاله می‌نویسند، ترجیح سنتی برای پسردار شدن، با روند شهری‌شدن و صنعتی‌شدن رو به زوال است. نظام‌های تامین اجتماعی،‌ مقرری‌های بازنشستگی و معیارهای بالاتر زندگی نقش سنتی پسر را به عنوان مراقب والدین تضعیف کرده است.

آنها می‌نویسند که چین همچنین می‌تواند نمونه کره جنوبی را دنبال کند.

کره جنوبی در سال 1992 عدم تعادل جنسیتی "حیرت‌انگیز" 229 به 100 در چهارمین بچه زوج‌ها را داشت،‌ و در نتیجه دولت به کارزاری برای آگاهی عمومی به همراه اعمال قوانین سخت تر در مورد انتخاب جنسیت بچه دست زد. در نتیجه این اقدامات نسبت تولد پسر به دختر از 116 به 100 در سال 1998 به 110 به 100 در سال 2004 رسید.

کد خبر 78653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز