گروه سیاسی: پس از آنکه کشورهای عضو گروه 1+5 در پایان مذاکرات چهارشنبه گذشته خود در لندن با انتشار بیانیه‌ای از ایران برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای با اعضای این گروه دعوت کردند، واشنگتن نیز برای حضور در این مذاکرات اعلام آمادگی کرد.

اعضای 1+5 در بیانیه خود از خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا خواسته‌اند از ایران برای حضور در مذاکرات دعوت کند تا راه‌حلی دیپلماتیک از طریق گفت‌وگوی مستقیم برای موضوع هسته‌ای ایران به دست آید. 

پس از انتشار این بیانیه‌ بود که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در واشنگتن از شرکت آمریکا در گفت‌وگوهای 1+5 با ایران خبر داد و گفت: ما معتقدیم دنبال کردن تعامل بسیار محتاطانه با ایران در زمینه برخی مسائل که بر منافع ما و منافع جهان تأثیر می‌گذارد، منطقی است.

وی از ویلیام برنز، معاون سیاسی خود به‌عنوان نماینده آمریکا در این مذاکرات نام برد.
 رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در نشستی خبری گفت: ما می‌خواهیم با ایران تعامل داشته باشیم و به شکلی بسیار روشن و علنی موضوع آمادگی برای مذاکره با ایران را مطرح کرده‌ و در انتظار پاسخ متقابل تهران هستیم.

از سوی دیگر، ایسنا به نقل از یک مقام در دفتر سولانا گزارش داد که برای ترتیب دادن نشستی با حضور نماینده ایران و اعضای 1+5 با ایران تماس گرفته خواهد شد.

یک دیپلمات غربی هم به رویترز گفت که انتظار می‌رود گفت‌وگو با ایران در چند هفته آینده انجام گیرد.  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم یک روز پس از انتشار بیانیه 1+5 در مورد گفت‌وگو با ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی تصریح کرد که موضوع هسته‌ای ایران، موضوعی مستقل است که برخلاف ادعای مقام‌های آمریکایی ربطی به بحث استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی ندارد.

موضع انگلیس

اما انگلیس به‌عنوان یکی از اعضای 1+5 در روزهای گذشته موضعی دوگانه در قبال موضوع هسته‌ای ایران داشت.

وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه در عربستان در اظهاراتی خصمانه خواستار ایجاد یک جبهه متحد بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس و قدرت‌های جهانی برای برخورد با ایران شد.  به گزارش ایسنا، دیوید میلیبند با تکرار اتهامات غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران و نیز متهم کردن تهران به ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه گفت: من می‌دانم که بسیاری از کشورهای منطقه نه تنها نگران خطرات برنامه‌ هسته‌ای ایران، که نگران فعالیت‌های تهران در منطقه که موجب بی‌ثباتی در بسیاری از کشورهای خاورمیانه می‌شود، هستند.

وقت آن گذشته است

رئیس‌جمهوری کشورمان در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل با رد مذاکره درباره توقف غنی‌سازی تأکید کرد که وقت مذاکره در این باره گذشته است.

به گزارش ایرنا، در این گفت‌وگو که عصر پنجشنبه روی پایگاه اینترنتی اشپیگل قرار گرفت، احمدی‌نژاد، اتهام‌های کشورهای غربی مبنی بر وجود مخفی‌کاری در برنامه هسته‌ای ایران را دروغی بزرگ دانست و گفت: ما از ایجاد تغییرات در رویکرد آمریکا استقبال می‌کنیم، ولی تاکنون چنین تغییراتی صورت نگرفته است.

کد خبر 78650

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز